1
UPPDRAG OCH REGLER FÖR
HÄLSOVAL TANDVÅRD 2024
Allmän tandvård för barn och unga vuxna
3-23 år
2
Innehåll
3
4
5
HÄLSOVAL TANDVÅRD
1
INLEDNING
Regionfullmäktige i Västerbotten beslutade i februari 2020 att lagen om valfrihetssystem (LOV) införs
inom allmän tandvård för barn och unga vuxna 3-23 år inom Västerbottens län. Valfrihetssystemet
benämns Hälsoval tandvård. De vårdgivare som uppfyller de av Region Västerbotten beslutade
kraven ska ha rätt att etablera sig i Hälsoval tandvård med offentlig ersättning. Kraven gäller såväl
utförare i egen regi som privata utförare som väljer att etablera sig inom Hälsoval tandvård.
På Region Västerbottens webbplats
finns information om regionens
uppdrag och organisation. På webbplatsen
Tandvård för vårdgivare (regionvasterbotten.se)
länkar till de dokument som förtydligar eller på annat sätt är relevanta för Hälsoval tandvård.
Hälsoval tandvård baseras på val av tandklinik. Detta innebär att målgruppen fritt kan välja tandklinik
i länet.
1.1
Definitioner
Patient
Barn (3-17 år) och unga vuxna (18-23 år)
Region Västerbotten Huvudman som tillhandahåller valfrihetssystemet Hälsoval tandvård
inom ramen för Lag (2008:962) om valfrihetssystem (LOV). Den enhet
inom Region Västerbotten som handlägger Hälsoval tandvård är
beställarenheten vid ledningsstaben.
Vårdgivare
Den leverantör som Region Västerbotten har godkänt för att ingå i
Hälsoval tandvård.
Hälsoval tandvård
Valfrihetssystem för allmän tandvård för barn och unga vuxna till
patienter 3-23 år inom Västerbottens län.
1.2
Målgrupper som inte ingår i Hälsoval tandvård
•
Barn 0-2 år
•
Barn och unga vuxna 3-23 år som ej valt tandklinik (icke-valsalternativ) och som är
samhällsplacerade eller tvångsvårdade.
•
Barn och unga vuxna 3-23 år som är asylsökande, EU-migranter och papperslösa/gömda.
•
Barn och unga vuxna 3-23 år som inte är folkbokförda i Västerbottens län, men som vistas i
länet - det vill säga kommer från andra län/länder.
Ovanstående grupper tillhör Folktandvårdens områdesansvar.
6
1.3
Tandvård som inte ingår i Hälsoval tandvård
Inom tandvård för barn och unga vuxna finns verksamheter och uppdrag som inte ingår i uppdraget
för Hälsoval tandvård.
Folktandvårdens områdesansvar för målgruppen, allmäntandvård
•
Kollektiva tandhälsoinsatser och förebyggande åtgärder i samverkan med primärvård,
skolverksamhet och föreningsliv
•
Akuttandvård under lördag, söndag och helgdag samt om vald vårdgivare ej kunnat nås av
patienten
•
Akut tandvård för patienter inom målgruppen som ej valt tandklinik
•
Intyg till Socialtjänst inför att ett barn ska socialtjänstplaceras. Socialtjänsten tar initiativ till
att begära intyget.
•
Sistahandsansvar som icke-valalternativ samt om tandklinik upphör
•
Tandvård för personer 0-23 år som inte ingår i målgruppen för Hälsoval Tandvård
Specialisttandvård
Såsom:
•
ortodonti med fast apparatur - utförs av ortodontist. Gäller ej Quad Helixapparatur som
ingår inom Hälsoval.
•
större trauma med käkskada - handhas av Käkskadejouren/Pedodonti
•
apnéskena på medicinsk indikation, utförs av specialist i ortodonti/bettfysiologi
•
gomplåtar vid oralmotorisk träning, utförs av specialist inom pedodonti.
•
inläggs-, kron- eller broterapi till följd av medfödd eller förvärvad missbildning, utförs av
specialister inom pedodonti/protetik.
Tandvård som utförs i allmäntandvård och bekostas av patient/vårdnadshavare
•
inläggs- eller kronterapi som inte uppfyller Tandvårds- och läkemedelsförmånsverkets
(TLV:s) riktlinjer till exempel av estetiska skäl
•
vid behandling av agenesier eller förvärvade tandförluster utförs behandling enligt regionens
riktlinjer
•
tandskydd (om detta ej är odontologiskt indicerat som traumaprofylax)
•
kosmetiska åtgärder såsom tandsmycken och tandblekning
•
tandreglering som går utanför kriterier för behovsgradering enligt Region Västerbottens
riktlinjer.
1.4
Förändringar av uppdrag och regler
Uppdrag och regler revideras årligen och fastställs av Regionstyrelsen på delegation av
Regionfullmäktige.
Region Västerbotten äger rätt att ändra villkoren och ersättningsmodellen i Hälsoval tandvård.
Region Västerbotten ska så snart beslut fattats om ändring av villkoren i uppdraget och
ersättningsmodellen göra dem tillgängliga för Vårdgivaren.
7
2
UPPDRAGET I HÄLSOVAL TANDVÅRD
2.1
Målgrupper
De målgrupper som omfattas av uppdraget är:
•
Barn och unga vuxna 3-23 år som är folkbokförda i Västerbottens län.
•
Barn och unga vuxna med skyddade personuppgifter. Observera att dessa hanteras separat
och inte ska registreras i regionens administrativa IT-tjänst Symfoni.
2.2
Mål för Hälsoval tandvård
Målet för Hälsoval tandvård är en god munhälsa och tandvård på lika villkor för målgruppen.
2.3
Vårdinnehåll - allmänt
Vårdgivaren ska ge hälsoinriktad allmäntandvård till de barn och unga vuxna som listat sig hos
vårdgivaren. Med allmän tandvård som ingår i Hälsoval Tandvård avses regelbunden och fullständig
undersökning, riskbedömning, indicerad vård utifrån behandlingsplan samt individuellt förebyggande
åtgärder. I uppdraget ingår även akut tandvård. Alla patienter ska ha en ansvarig tandläkare.
Tandvården ska vara regelbunden och fullständig för personer till och med det år då de fyller 23.
Vårdgivaren ska eftersträva att behandlingen är slutförd när den avgiftsfria tandvården upphör.
Tandvården ska bedrivas enligt de av Region Västerbotten beslutade vårdprogram, riktlinjer och
rutiner som rör tandvård och behandling inom ramen för uppdraget. All behandling ska baseras på
bästa tillgängliga vetenskapliga bevis/evidens. Vid val av behandling ska även hänsyn tas till
behandlingens kostnadseffektivitet.
Vårdgivaren ska rapportera in utförd revisionsundersökning samt tandhälsodata i avsedd mall i
Region Västerbottens administrativa IT-stöd.
Barns och unga vuxnas behov
Alla patienter ska behandlas personcentrerat utifrån sitt behov och sina förväntningar.
Tandvårdspersonalen ska sträva efter att skapa god kontakt med patienten/vårdnadshavaren.
Ett gott psykologiskt omhändertagande ska karaktärisera tandvård för barn och unga vuxna.
Patientens integritet ska respekteras och vården ska utformas med hänsyn till patientens individuella
förutsättningar. Vårdgivaren ska ha en medvetenhet om patienters utsatthet i
behandlingssituationen.
Verksamheten ska bedrivas i enlighet med Tandvårdslagen (1985:25) och de grundläggande
principerna i Socialstyrelsens vägledning God vård - ett ledningssystem för kvalitet och
patientsäkerhet i hälso- och sjukvården, vilket innebär att vården ska vara:
1.
Kunskapsbaserad: Hälso- och sjukvården och tandvården ska baseras på bästa
tillgängliga kunskap och bygga på både vetenskap och beprövad erfarenhet.
2.
Säker: Hälso- och sjukvården och tandvården ska vara säker där riskförebyggande
aktiviteter ska förhindra skador. Verksamheten ska också präglas av rättssäkerhet.
8
3.
Individanpassad: Hälso- och sjukvården och tandvården ska bidra till att vården ges
med respekt för individens specifika behov, förväntningar och integritet. Individen ska
ges möjlighet att vara delaktig.
4.
Effektiv: Hälso- och sjukvården och tandvården ska använda tillgängliga resurser på
bästa sätt för att uppnå uppsatta mål.
5.
Jämlik: Hälso- och sjukvården och tandvården ska se till att vården tillhandahålls och
fördelas på lika villkor.
6.
Tillgänglig: Hälso- och sjukvården och tandvården ska verka för att vården är tillgänglig
och ges i rimlig tid. Ingen ska behöva vänta oskälig tid på den vård som hen har behov
av.
2.4
Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder
Vårdgivaren ska integrera ett hälsofrämjande och förebyggande synsätt vid alla kontakter med
patienter samt i all vård och behandling och uppmuntra till egenvård. Vården ska vara
personcentrerad och ske utifrån patientens förutsättningar.
Förebyggande tandvård vid identifierad sjukdomsrisk
En patient som vid undersökning hos tandläkare eller tandhygienist uppvisar tecken på sjukdomsrisk
eller har sjukdomsaktivitet ska erbjudas en orsaksutredning och individuellt anpassad och
sjukdomsförebyggande behandling.
Vårdnadshavare ska ges särskilt kunskapsstöd om tandsjukdomars uppkomst och sambandet mellan
beteende och hälsa. Kunskapsförmedlingen ska vara anpassad till patienters/vårdnadshavares olika
förutsättningar att ta del av sådan information. Behandlaren ska säkerställa att
patienten/vårdnadshavaren har förstått informationen.
Vid behov ska vårdgivaren rekommendera och anvisa fluoranalys av dricksvatten från egen brunn.
2.5
Andra hälsofrämjande åtgärder
Vårdgivaren ska även sträva efter ett gott hälsoarbete för patienterna gällande kost, tobak, alkohol
och droger. Särskild vikt ska läggas på information om tobakens skadliga inverkan på tandhälsan. Vid
undersökning ska tobaksvanor dokumenteras från 13 års ålder. Vid tobaksbruk ska hänvisning till
stöd för tobaksavvänjning kunna erbjudas.
2.6
Våld i nära relation och Barn som far illa
Samtliga anställda hos vårdgivaren ska ha kunskap om och särskilt uppmärksamma tecken på våld i
nära relationer samt ska anmäla misstanke om barn som far illa i enlighet med Socialtjänstlagen.
Med begreppet barn som far illa avses bland annat försummelse/omsorgssvikt, psykisk och fysisk
misshandel, sexuella övergrepp, självdestruktivt beteende samt hot och våld i barnets närmiljö.
Tandkliniken ska rutinmässigt ställa frågor om våldsutsatthet vid patientmöten, ha rutiner om hur
våldserfarenheter ska hanteras och följa det regiongemensamma vårdprogrammet ”Våld i nära
relationer” och riktlinjen för
”Våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och sexuellt våld”
samt
övriga ledningsdokument knutna till riktlinjen.
9
2.7
Vård och behandling
Revisionsintervall
Revisionsintervall är tiden mellan två undersökningar utförda av tandläkare/tandhygienist och
grundas på individuell riskbedömning. Med regelbunden tandvård avses för 3-15-åringar ett besök
med undersökning, behandlingsplan samt indicerad vård minst var 24:e månad och för 16-23-åringar
gäller minst var 36:e månad.
Revisionsundersökning utförd av tandläkare omfattar fullständig diagnostik av hela munhålan,
riskgruppering och behandlingsplanering. Detta ska utföras första gången under det år patienten är 3
år. Högsta tillåtna intervall mellan två undersökningar utförd av tandläkare är fyra (4) år för barn 3-
15-åringar och sex (6) år för barn och unga vuxna 16-23-åringar.
Revisionsundersökning utförd av tandhygienist omfattar fullständig diagnostik av kariessjukdom och
parodontal sjukdom samt riskgruppering och behandlingsplanering. För individer med hög
sjukdomsförekomst och andra tillstånd ska tandläkare konsulteras.
Vårdgivaren ska för alla i målgruppen upprätta individuella revisionsintervall utifrån patientens
behov. Det planerade revisionsintervallet ska vid undersökningstillfället framgå av journalen. Patient
som genomgått fullständig undersökning rapporteras in till beställarenheten via avsedd IT-tjänst.
Bettutvecklingskontroll omfattar kontroll av bettutveckling samt bedömning av bettutvecklingsrisk.
Kontrollen ska utföras av tandläkare vid varje revisionsundersökning för samtliga barn i
åldersintervallet 6-13 år samt i övriga åldrar om behov finns.
Tandhälsokontroll kan utföras av tandsköterska och utgör en kontroll av tandhälsan där diagnostik,
riskgruppering och terapiplanering inte ingår. Tandhälsokontroll av tandsköterska utgör inte underlag
för vårdrapportering.
2.8
Akut tandvård
Vårdgivaren ska även kunna erbjuda akut tandvård till patienter inom målgruppen som är listade på
annan enhet inom Hälsoval tandvård. Akut tandvård som genomförs av privat vårdgivare till patient
som inte är listad vid kliniken, debiteras den klinik där patienten är listad. Om patienten inte är listad
vid någon klinik, debiteras områdesansvarsklinik. Debitering görs enligt Folktandvårdens
i
Region Västerbotten. Vid tveksamheter tas kontakt med Region Västerbottens Tandvårdsstöd mail
tandvardsstod@regionvasterbotten.se
Med akut tandvård avses behandling som i en akut situation ges för att lindra eller eliminera smärta,
obehag eller infektionstillstånd från munhålan. Återföring av utförd akutbehandling ska snarast ske
till ordinarie tandklinik. Ansvar för eventuell uppföljning och fortsatt vård sker på tandklinik där
patienten är listad.
Tandkliniken ska vara tillgänglig för akut tandvård samma dag under vardagar på klinikens ordinarie
öppettider med kontaktmöjlighet via telefon eller besök på kliniken. Vid stängning inom ordinarie
öppettider ska hänvisning finnas till annan överenskommen tandklinik i första hand inom Hälsoval
tandvård som utför den akuta tandvården.
10
Om vald vårdgivare inte är tillgänglig vid kontakttillfället så åligger det Folktandvården ett
områdesansvar för den akuta tandvården. Akuttandvård under lördag och söndag samt helgdag ingår
i Folktandvårdens områdesansvar.
För patienter inom målgruppen som tillfälligt vistas utanför länet och behöver akut tandvårdvård får
den behandlande vårdgivaren fakturera den tandklinik som har individen listad alternativt
slutansvarskliniken om listning inte finns. Även behandlande vårdgivare som inte ingår i Hälsoval
tandvård kan fakturera för genomförd akut tandvård.
För patienter inom målgruppen som är folkbokförda i ett annat län och vistas i Västerbottens län och
behöver akut tandvård får den behandlande vårdgivaren fakturera den tandklinik som har individen
listad.
För vägledning kring hantering av dessa ärenden kan beställarenheten kontaktas
tandvardsstod@regionvasterbotten.se
2.9
Barn och unga vuxna som är socialtjänstplacerade eller tvångsvårdade
Om ett barn eller ung vuxen som är folkbokförd i Västerbotten och är socialtjänstplacerat eller
tvångvårdas inom länet och behöver akut tandvård så står vårdgivande klinik för kostnaden. Om
fullständig tandvård ska utföras så listas barnet på den vårdgivande kliniken.
Om placeringen/tvångsvården sker utanför länet och barnet eller den unge vuxne behöver tandvård
så står den klinik där barnet/den unge vuxne är listat för kostnaden. Om barnet inte är listat står
slutansvarskliniken för kostnaden. Vid planerad tandvård ska förfrågan först göras av vårdgivande
klinik till ansvarig klinik.
Om ett barn eller ung vuxen som är folkbokförd i annat län och är placerat eller tvångsvårdas i
Västerbotten och behöver tandvård så utförs tandvården inom ramen för Folktandvårdens
områdesansvar.
https://www.regionvasterbotten.se/for-
vardgivare/samverkan/halsoundersokningar-pa-begaran-av-socialtjansten
För vägledning kring hantering av dessa ärenden kan beställarenheten kontaktas
tandvardsstod@regionvasterbotten.se
2.10
Uteblivande
Listade patienter
som inte infunnit sig på avtalad tid ska erbjudas ny tid inom rimlig tid från den
första avtalade tiden. Samtliga avtalade tider mellan vårdgivare och patient skall journalföras och
uteblivande debiteras.
Vid upprepade uteblivande ska vårdnadshavaren/patienten skriftligen informeras av vårdgivaren. Vid
upprepade uteblivande av barn upp till 18 år tillämpas rutiner för barn som far illa. Anmälan om
misstanke att ett barn far illa ska ske i enlighet med skyldigheter i Socialtjänstlagen.
2.11
Sammanhållen vård
För att underlätta patientens/vårdnadshavarens kontakter med tandvården skall vården vara
sammanhållen och personcentrerad. Så långt det är möjligt ska vården ges på hemmakliniken.
Kontinuitet avseende behandling och behandlingsansvarig ska eftersträvas.
11
2.12
Samverkan med specialisttandvården
Ortodonti
Alla patienter med ett behandlingsbehov enligt fastställda kriterier inom Region Västerbottens
behovsgradering för tandregleringsbehandling ska erbjudas kostnadsfri tandregleringsvård.
Vårdgivaren ska samverka med specialisttandvård i ortodonti, Region Västerbotten vid
omhändertagandet av patienter med bettavvikelser.
När oenighet råder mellan tandläkaren och patienten/vårdnadshavaren beträffande
behandlingsbehov ska patienten erbjudas så kallad second opinion av specialist inom Region
Västerbotten.
Ansvarig tandläkare hos vårdgivaren ansvarar för nedanstående:
•
Övervaka av bettutvecklingen i både det primära och det permanenta bettet
•
Uppmärksamma och diagnostisera bettavvikelser i rätt tid/vid rätt bettutvecklingsstadium
•
Konsultera specialist i ortodonti vid behov
•
Förbereda inför konsulten med registreringar och röntgenundersökningar och information till
patient och vårdnadshavare
•
Interceptiv vård inkluderande behandling med viss ortodontisk apparatur
•
Extraktioner/operativa avlägsnanden av tänder på ortodontisk indikation
•
Profylax och behandling av karies och gingivit samt behandling av akuta besvär i anslutning
till ortodontibehandling
Pedodonti
Patienter med behandlingsproblem ska i största möjliga utsträckning omhändertas i
allmäntandvården där smärtfri behandling ska erbjudas. Vid tandvårdsrädsla ska sedering kunna
erbjudas som komplement till ett gott psykologiskt omhändertagande. Där komplicerande
bakgrundsfaktorer föreligger kan det vara motiverat med utredning och behandling i samverkan med
specialisttandvården inom Region Västerbotten.
För följande patientkategorier ska vårdgivaren samverka med specialist inom pedodonti för barn 3-
18 år och specialist inom orofacial medicin för unga vuxna över 18 år. Syftet med samverkan är att
skapa en sammanhållen och långsiktig behandlingsplan samt för att klargöra vad som ska utföras i
allmäntandvård respektive specialisttandvård:
•
Patienter med ovanliga och/eller komplicerade odontologiska problem och barn med
tandproblem i samband med funktionsvariation eller olika medicinska tillstånd samt barn
med komplicerad funktionsstörning avseende orofaciala problem
•
Patienter som kräver omhändertagande i nära samarbete med sjukvårdande instanser.
Exempel på detta är medfödda eller förvärvade missbildningar i ansikte och käkar eller
tänder eller komplicerad sjukdomsbild med speciella krav på behandling och/eller samverkan
med andra instanser
•
Patienter som i samverkan med allmäntandvården kräver en samlad specialistkompetens
med andra odontologiska specialiteter. Exempel på detta är komplicerade tand- eller
käkskador efter trauma.
12
•
Patienter med stora behandlingsproblem och/eller med omfattande och komplicerad
sjukdom och behandling, där omhändertagandet kräver särskild kompetens och särskilda
resurser. Exempel på detta är okontrollerad sjukdomsutveckling i tänder, käkar och övriga
orala vävnader.
•
Patienter med omfattande bettavvikelser i samband med funktionsvariation.
2.13
Sedering
Vid behov av sedering med farmaka ska behandling i första hand ske inom allmäntandvården.
I de fall tveksamhet råder om val av sederingsformer, utifrån ett patientsäkerhetsperspektiv,
alternativt lustgassedering skall specialisttandvård i pedodonti/orofacial medicin, Region
Västerbotten konsulteras innan behandling genomförs.
2.14
Narkostandvård
Narkos inom tandvård för barn och unga vuxna används restriktivt. Patienter som kan vara i behov av
narkostandvård kan remitteras till specialisttandvård i pedodonti, Region Västerbotten för
bedömning och behandling. Efter utförd tandbehandling under narkos ska patienten följas upp.
Vårdgivare ansvarar för upprättande av uppföljningsplan. Vårdgivare ansvarar för att förebyggande
tandvård genomförs under remisstiden i väntan på narkosbehandling.
2.15
Läkemedel
Vårdgivaren ska ha god kunskap om och följa gällande föreskrifter inom Region Västerbotten
avseende läkemedel. De förskrifter som avses är Läkemedelskommittés rekommendationer och
riktlinjedokument såsom Terapirekommendationer för tandvården, Tandvårdens läkemedel samt
riktlinjer från Strama.
Vårdgivaren ansvarar för att förskrivarkod och arbetsplatskod finns.
Vårdgivaren ansvarar för läkemededelsordinationer till sina listade patienter samt ansvar för att
erforderliga läkemedel som behövs vid mottagningen finns och får själv bekosta dessa.
2.16
Kvalitet och patientsäkerhet
Vårdgivaren förväntas följa Socialstyrelsens föreskrifter avseende ledningssystem för systematiskt
kvalitetsarbete.
Vårdgivaren ska bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete enligt Patientsäkerhetslagen.
Vårdgivaren ska dokumentera sitt patientsäkerhetsarbete i en patientsäkerhetsberättelse senast 1
mars årligen. Denna ska kunna tillhandahållas för Region Västerbotten på förfrågan.
Vårdgivaren ska ha ett system för avvikelsehantering samt rutiner för dels avvikelser som berör egna
tandkliniker, dels avvikelser som berör annan vårdgivare. Inkomna avvikelser från annan tandklinik
eller vårdgivare ska alltid besvaras och svaret ska delges avsändande tandklinik.
Vårdgivaren ska anmäla allvarliga avvikelser enligt Lex Maria och tillhandahålla de resurser som krävs
för en snabb utredning och handläggning av dessa ärenden. Detta gäller även när en allvarlig
avvikelse helt eller delvis inträffat på annan enhet samt när begäran om deltagande i utredning
13
kommer från annan vårdgivare. När vårdgivarens anmälningsansvarige gör anmälan enligt Lex Maria
som rör händelser inom Hälsoval tandvård ska kopia av anmälan, utredningsmaterial och åtgärder
skickas till Region Västerbotten för kännedom. Handlingarna ska vara avidentifierade. Beslut av
Inspektionen för vård och omsorg i ärendet ska tillställas Region Västerbotten. Vårdgivaren ska
informera Region Västerbotten om resultat av tillsyn.
Vårdgivaren har ansvar för att det finns rutiner för analys, uppföljning och erfarenhetsåterföring till
berörda av lokala avvikelser. Ärenden ska kommuniceras och användas i lärande syfte.
2.17
Vårdhygien
Vårdgivaren ska tillämpa hygienrutiner enligt Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien i vård och
omsorg.
2.18
Tillgänglighet
Vårdgivaren ska svara för att det finns lättillgänglig och lättförståelig information om öppettider och
tidsbeställning. Tandkliniken ska vara tillgänglig på telefon under vardagar på klinikens ordinarie
öppettider. Vid stängning ska hänvisning finnas till annan överenskommen tandklinik inom Hälsoval
tandvård. Vid de tider då tandkliniken inte har öppet ska information ges om var patienten kan få sin
vård enligt överenskommelse med annan vårdgivare.
2.19
Smittskydd
Vårdgivaren ska samverka med Region Västerbotten för att adekvata smittskyddsåtgärder vidtas så
att smittsamma sjukdomars utbredning bland befolkningen i länet minimeras.
2.20
Krisberedskap
Vårdgivaren utgör en del av Region Västerbottens krisberedskap och ska ingå som resurs vid inträffad
särskild händelse. Det innebär att vårdgivaren omfattas av Region Västerbottens kris- och
katastrofplan och är skyldig att följa direktiv ställda av lokal och/eller regional krisledning vid kriser,
katastrofer samt vid höjd beredskap.
2.21
Samarbete
Vårdgivaren ska samarbeta med berörda vårdaktörer, annan huvudman och myndigheter när
patientens behov inte kan tillgodoses enbart av vårdgivaren. Samarbetet ska bedrivas på ett sådant
sätt att det bidrar till en väl fungerande vårdprocess vad gäller utrednings-, behandlings- och
rehabiliteringsplaner och insatser. Vården ska utformas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
och med patientens/vårdnadshavares samtycke och delaktighet. Samarbete kring patient vid
vårdövergångar ska ske strukturerat och patientsäkert.
14
3
ALLMÄNNA VILLKOR
3.1
Kompetens och bemanning
Verksamhetschef
Vårdgivaren ska ha utsedd, namngiven verksamhetschef som ska vara väl förtrogen med de lagar,
förordningar, föreskrifter, riktlinjer, råd och rekommendationer som gäller för tandvården. Vid byte
av verksamhetschef ska vårdgivaren skriftligen informera beställarenheten innan förändringen träder
i kraft.
Kompetens
Vårdgivaren ansvarar för att all personal i verksamheten har tillräcklig och aktuell kunskap inom det
odontologiska ämnesområdet samt fortlöpande erhåller erforderlig fortutbildning som särskilt berör
tandvård för barn och unga vuxna.
Uppdraget kräver svensk yrkeslegitimation för tandläkare respektive tandhygienist. Vård ska ges av
tandläkare eller tandhygienist inom ramen för deras respektive legitimationsansvar. Icke legitimerad
tandvårdspersonal (tandsköterskor) kan aktivt delta i vårdens utförande under ledning av
tandläkare/tandhygienist
3.2
Arbetsgivaransvar
Vårdgivares anställda omfattas av sekretess och ska också omfattas av den yttrande- och
meddelarfrihet som anställda inom Region Västerbottens egen regi har. Om vårdgivare inte har
tecknat kollektivavtal, ska denne kunna uppvisa sitt systematiserade angreppssätt för hur relationen
arbetsgivare - arbetstagare regleras på ett sätt som motsvarar god sed på svensk arbetsmarknad.
3.3
Lokaler och utrustning
Tandkliniken ska för verksamheten ha säkra, ändamålsenliga, tillgängliga och verksamhetsanpassade
lokaler och utrustning. Lokaler och utrustning ska vara utformade så att vården av patienterna kan
ske med full respekt för individens behov av integritet och ostördhet. I de verksamheter där patienter
vistas ska miljön vara barnanpassad.
3.4
Lagar, förordningar och övriga styrdokument
Vårdgivaren har ansvar att känna till och följa gällande konventioner, lagar och andra författningar,
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd som berör vårdgivaren vid utförandet av uppdraget.
Vårdgivare ansvarar för att vårdgivarens personal är väl insatt i och följer de av Region Västerbotten
beslutade styrdokument, riktlinjer, rutiner och vårdprogram som är relevanta för uppdraget.
3.5
Remisshantering
Remisshantering ska ske enligt Socialstyrelsens föreskrifter för tandvård.
Remiss för specialisttandvård ska sändas i så god tid att denna vård kan
slutföras inom den avgiftsfria
tandvården, vilket innebär före det år patienten fyller 24 år.
Vid remiss till annan klinik ska kontakt upprätthållas mellan hemmaklinik och remissklinik.
15
3.6
Miljöansvar
Vårdgivare som utför verksamhet på uppdrag av Region Västerbotten ska bedriva sin verksamhet på
ett miljömässigt hållbart sätt så att vårdgivaren därigenom medverkar till att målen i regionens
miljöarbete uppnås. Miljöarbetet ska vara en naturlig del i verksamheten och i linje med
kvalitetsarbetet. Verksamheten ska bedrivas så att användningen av miljö- och hälsoskadliga kemiska
produkter minskar.
3.7
Patientenkäter
Vårdgivaren ska samverka med Region Västerbotten vid genomförande av patientenkäter. Region
Västerbotten äger rätt att anvisa metod, frågeformulär och tidpunkt för gemensamma
patientenkäter som vårdgivaren ska delta i. Region Västerbotten äger rätt att ta del av allt
grundmaterial och resultat från de patientenkätundersökningar som beslutats ska genomföras.
3.8
Patientnämnden
Vårdgivarens verksamhet inom Hälsoval Tandvård faller under ansvarsområdet för regionens
patientnämnd. Patienten ska informeras och ges erforderlig möjlighet att vända sig till regionens
patientnämnd. Vårdgivaren ska till patientnämnden lämna de uppgifter som nämnden behöver för
att fullgöra sitt uppdrag.
3.9
Patientavgift och övriga avgifter
Avgifter som kan tas ut av vårdnadshavare eller ung vuxen är:
1.
Avgift för uteblivande, men endast om tiden avtalats och godkänts av både kliniken och
patienten/vårdnadshavare
2.
Avgift för förlorad tandställning och bettskena
3.10
Sjukresor
Vårdgivaren ska följa Region Västerbottens tillämpningsanvisningar för sjukresor och vara patienten
behjälplig med att ordna sjukresa. Vårdgivaren har inte kostnadsansvar för sjukresor.
3.11
Tolkservice
Vårdgivaren ska tillhandahålla tolk till patient som inte förstår eller kan uttrycka sig på svenska
språket samt teckenspråkstolkar och vuxendövtolkar till döva, dövblinda och hörselskadade
patienter. Vårdgivaren har inte kostnadsansvar för tolk. Privata vårdgivare ersätts för tolkutgifter
förutsatt att de använder regionens avtal. Information om bokning av teckenspråkstolkar och
vuxendövtolkar till döva, dövblinda och hörselskadade patienter finns via länk på Hälsoval tandvård
barn- och unga vuxnas
Vid frågor kontakta beställarenheten.
3.12
Patientjournal/Arkivering
Vårdgivare ska upprätta patientjournaler enligt Patientdatalagen (2008:355), Socialstyrelsens
föreskrifter om informationshantering och journalföring i hälso- och sjukvården, SOSFS 2008:14 och
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i
hälso- och sjukvården, HSLF-FS 2016:40.
16
Region Västerbotten medger att journalinformation från regiondrivna vårdenheter som avser patient
som söker vård eller behandling vid tandkliniken får lämnas ut under förutsättning att patientens
samtycke inhämtats. På motsvarande sätt ska vårdgivare medge att journalinformation upprättad i
vårdgivares verksamhet, och som avser patient som söker vård eller behandling vid regiondriven
vårdenhet, får lämnas ut under förutsättning att patientens samtycke inhämtats. Patientens
samtycke får inhämtas muntligt av vårdansvarig person, men ska enligt lag alltid dokumenteras
skriftligen i patientjournalen på så sätt att den som inhämtat samtycke är identifierbar.
Vårdgivaren ska, med patientens medgivande, på förfrågan utlämna kopia av patientjournal till
annan vårdgivare som ger hälso- och sjukvård/tandvård till patienten. Vårdgivaren har rätt respektive
skyldighet att kostnadsfritt erhålla respektive tillhandahålla kopia av patientjournal från respektive
till den offentliga sjuk- och tandvården eller från/till vårdgivare inom Hälsoval Tandvård.
Om en tandklinik upphör ansvarar vårdgivaren för en fortsatt god arkivvård av patientjournaler.
3.13
Personuppgiftsbiträde
Varje tandklinik är var för sig ansvarig
för behandling av personuppgifter enligt
Dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Tandkliniken ska teckna personuppgiftsbiträdesavtal med
Region Västerbotten. Sveriges kommuner och regioner (SKR:s) mall för personuppgiftsbiträdesavtal
ska användas.
3.14
Underleverantör
Vårdgivare ansvarar mot Region Västerbotten för underleverantörs arbete som för eget arbete. Vid
tillkommande av, eller byte av underleverantör ska beställarenheten meddelas.
4
LISTNING
4.1
Icke-valsalternativ
Personer som är folkbokförda i Västerbotten och som avstår från
aktivt val tilldelas tandklinik inom
Folktandvården i det geografiska närområdet (icke-valsalternativ). Skatteverkets kod baserat på
län/kommun/distrikt kombinerat med postnummer avgör vilken Folktandvårdsklinik som individen
får som tilldelad klinik.
4.2
Patientens/vårdnadshavares val
En tandklinik förbinder sig att ta emot minst 30 patienter i målgruppen som önskar lista sig vid
kliniken. Om kapacitet saknas för utökad verksamhet till fler än 30 patienter ska tandkliniken skriftligt
anmäla till beställarenheten om listningsstopp. Det finns inget krav för minimiantal patienter som ska
vara listade vid en enskild tandklinik.
Region Västerbotten ansvarar för att information finns på 1177.se om listningsstopp.
4.3
Tillvägagångssätt för listning
Listning sker genom val av tandklinik och bekräftas genom samtycke från personen/vårdnadshavare
att hen vill listas och få sin tandvård hos den valda kliniken. Vårdgivaren försäkrar
17
patientens/vårdnadshavarens eget val i listningssystemets registreringsfunktion. Uppdateringar som
gäller nytillkomna 3-åringar, inflyttade, utflyttade och avlidna sker fortlöpande i listningssystemet via
daglig avisering från Skatteverket.
4.4
Skyddade personuppgifter
Personer med skyddade personuppgifter kan välja tandklinik, men får inte registreras i
listningssystemet. Vårdgivaren ersätts för utförd tandvård enligt Region Västerbottens
tandvårdstaxa. Vårdgivaren skickar faktura till beställarenheten på aktuellt belopp.
4.5
3-åringar och inflyttade
Nyinflyttade och 3-åringar tilldelas ett icke-valalternativ i avvaktan på att patienten/vårdnadshavaren
gör ett eget val.
Information om Hälsoval Tandvård med uppmaning att välja skickas ut under början av kalenderåret
till vårdnadshavare för de barn som fyller tre år.
Till nyinflyttade personer/vårdnadshavare skickas informationen efter inflyttning.
Personen/vårdnadshavaren väljer sedan tandklinik inom Hälsoval tandvård.
Omval av tandklinik kan göras när så önskas. Den nya tandkliniken övertar vårdansvaret månaden
efter det att ny listning skett.
4.6
Flyttning inom länet
Personer som har gjort ett eget val av tandklinik och flyttar till ny folkbokföringsadress inom länet är
listad på den valda tandkliniken tills dess ett nytt val görs.
Person som tilldelats en tandklinik, icke-valalternativ, och flyttar till annat geografiskt område i länet,
tilldelas tandkliniken i det geografiska område som den nya folkbokföringsadressen tillhör.
4.7
Tandklinik flyttar
En tandklinik som flyttar till en ny adress ska informera de patienter som är listade vid tandkliniken
om den nya adressen.
4.8
Tandklinik upphör
Om tandkliniken upphör med sin verksamhet har Region Västerbotten det yttersta ansvaret för att
den listade har tillgång till och kan listas vid en ny tandklinik.
5
INFORMATION OCH MARKNADSFÖRING
5.1
Hälsovalssymbol
Införande av valfrihetssystem för allmän tandvård för barn och unga vuxna 3-23 år
i Västerbotten
sker under varumärke Hälsoval tandvård.
18
5.2
Information om kontaktuppgifter och uppdrag
Vårdgivaren ansvarar för information till invånare, patienter, samverkansparter och övriga
intressenter om vårdgivarens verksamhet.
Region Västerbotten ansvarar för att informera invånarna om vilka tandkliniker som har avtal om
Hälsoval Tandvård och kontaktuppgifter till dem.
Vårdgivaren ansvarar för att uppgifter om tandkliniken som levererats till Region Västerbotten är
aktuella och korrekta. När en förändring sker ska vårdgivare lämna uppdaterad information till
Region Västerbotten.
5.3
Information mellan Region Västerbotten och vårdgivare
Region Västerbotten ansvarar för att utförare av Hälsoval tandvård via Region Västerbottens externa
webbplats kan ta del av sådan information som behövs för att fullgöra åtagandet. Vårdgivaren ska ha
e-postadress så att Region Västerbotten ska kunna kommunicera med vårdgivaren. Vårdgivaren ska
hålla Region Västerbotten underrättad om aktuell e-postadress.
Vårdgivaren har ansvar för att söka aktuell information som Region Västerbotten ger ut på Region
Västerbottens externa webbplats samt via post och e-post.
5.4
Patientinformation
Vårdgivaren ansvarar för att kommunicera aktuell information om Hälsoval tandvård med
vårdnadshavare/ung vuxen. Region Västerbotten förbehåller sig rätten att placera ut information på
tandkliniken.
5.5
Marknadsföring
Region Västerbotten ansvarar för att personer i målgruppen/vårdnadshavare informeras om
möjligheten att välja tandklinik.
Region Västerbotten ansvarar för att ta fram information om vad Hälsoval Tandvård innebär, hur
valet går till och vilka tandkliniker som kan väljas.
Vårdgivaren ansvarar för att tandklinikens marknadsföring av verksamheten är saklig och korrekt. Det
ska klart framgå att verksamheten drivs på uppdrag av Region Västerbotten.
6
INFORMATIK OCH TELEFONI
6.1
Patientadministration
Vårdgivaren ska använda av Region Västerbotten anvisade administrativa IT-tjänst Symfoni för
patientadministration och patientdokumentation. IT-tjänsten ska användas för listning av patienter
samt vårdrapport/undersökningsåtgärd och hälsodata. Onlinemanualer finns tillgängliga i IT-tjänsten
efter tilldelad behörighet och inloggning.
19
6.2
Behörighetsregister till IT-tjänst
Vårdgivaren ska leverera aktuella personuppgifter enligt anvisning om sina användare av
administrativ IT-tjänst Symfoni för Hälsoval Tandvård. Uppgifterna levereras till beställarenheten för
registrering i internt behörighetsregister.
6.3
Övriga systemfunktioner
HSA-katalog, HSA-ID
HSA är en del i den Nationella IT-strategin och ett nationellt samarbete kring elektronisk katalog med
information om organisation och anställda inom svensk vård och omsorg. HSA möjliggör utbyte av
kontaktinformation mellan tandkliniker, men utgör också grund för behörighetshantering i lokala och
externa system.
HSA-ID för vårdgivare och dess samtliga användare av administrativ IT-tjänst registreras i internt
behörighetsregister av beställarenheten.
SITHS och säkerhet
Vårdgivaren ska använda de SITHS-lösningar, nationella tjänster eller lokala tjänster, som är eller kan
bli aktuella inom ramen för Hälsoval tandvård.
Tillgång till IT-tjänsten för listning av patient och rapportering av data kräver personligt eID-kort med
SITHS-certifikat. Kostnad för eID-kort belastar vårdgivaren.
Inloggning till anvisad IT-tjänst görs via Region Västerbottens externa webbplats.
6.4
Informationssäkerhet
Vårdgivaren ska följa lagstiftning för personuppgifter samt Region Västerbottens regler för
informationssäkerhet. Vårdgivaren ska tillsammans med Region Västerbotten genomföra riskanalyser
när så bedöms lämpligt.
Behörighet och åtkomstkontroll till IT-tjänst
Vårdgivare ska samarbeta med beställarenheten för att tilldela och bortta behörigheter till
administrativ IT-tjänst inom Hälsoval tandvård.
Loggkontroll av patientjournaler
Vårdgivaren ska utföra loggkontroll i vårdgivarens patientjournalsystem enligt SOSFS 2008:14. Vid
misstanke om otillbörlig åtkomst ska vårdgivaren i tillämpliga fall samverka med Region Västerbotten
för att följa upp och klargöra eventuella överträdelser.
Servicedesk
Vårdgivaren har möjlighet att nyttja Region Västerbottens Servicedesk vid felanmälan samt för
service- och supporttjänster enligt kontrollschema fram till och med inloggning i Region
Västerbottens administrativa IT-tjänst för Hälsoval tandvård. Efter inloggning så ges supporttjänster
via Funktionsbrevlåda
tandvardsstod@regionvasterbotten.se
20
7
MEDICINTEKNISK UTRUSTNING
7.1
Utrustning för rengöring, desinfektion och sterilisering
Utrustning för rengöring, desinfektion och sterilisering är vårdhygieniskt kritisk utrustning som måste
hanteras, skötas och underhållas korrekt för att fungera på avsett sätt och bidra till en säker vård.
Vårdgivaren ansvarar för att tekniskt säkra produkter som uppfyller gällande standarder anskaffas
och att nya produkter är kompatibla med äldre produkter ur funktions- och säkerhetssynpunkt.
Vårdgivaren ansvarar för att de anskaffade produkterna kontrolleras och underhålls enligt
tillverkarens anvisningar så att de upprätthåller funktion och säkerhet under hela produktens livstid.
Utrustning för rengöring, desinfektion och sterilisering anskaffas av vårdgivaren.
Region Västerbotten äger rätt att granska vårdgivarens utrustning för rengöring, desinfektion och
sterilisering och ge direktiv för eventuell åtgärd.
8
UPPFÖLJNING
Region Västerbotten har ett ansvar att kontrollera och följa upp att hälsocentralen utför uppdraget
på ett tillfredsställande sätt. Uppföljning sker enligt den uppföljningsplan som fastställs årligen.
Verksamhetsstatistik insamlas med stöd av den information som samtliga tandkliniker registrerar i
vårdadministrativa systemet. Tandkliniken ska därutöver medverka med faktaunderlag och lämna de
uppgifter som Regionen behöver för att följa upp:
•
att den allmänna tandvård för barn och unga vuxna bedrivs i enlighet med de mål och
riktlinjer som regionen fastställt
•
för att upptäcka avvikelser
•
för att utveckla verksamheten
•
för att möjliggöra allmänhetens rätt till insyn enligt 10 kap 9 §
kommunallagen.
Förutom den standardiserade uppföljningen kan Region Västerbotten kalla till uppföljningsmöte. Vid
uppföljningsmöten ska från vårdgivarens sida medverka minst verksamhetschef och odontologiskt
ansvarig. Vårdgivaren ska förse beställarenheten med efterfrågat uppföljningsunderlag samt ansvara
för att inrapporterade uppgifter är riktiga.
Region Västerbotten har rätt att såväl använda som publicera resultaten. Publicering/redovisning ska
ske vid den tidpunkt och på det sätt som Region Västerbotten fastställt och i de system eller i de
sammanhang som Region Västerbotten anvisar.
Region Västerbotten eller annan på dess uppdrag har rätt att hos vårdgivaren följa upp/inspektera
verksamheten för att bland annat säkerställa att vårdgivaren uppfyller överenskomna krav och
specifikationer. Vårdgivaren ska medverka i framtagande av de uppgifter, information och handlingar
som begärs vid sådan uppföljning.
21
8.1
Metoder för uppföljning
Avsnittet beskriver fyra olika metodtyper, årsrapport, gemensam dialog, enskild uppföljningsdialog
samt särskilda fördjupningar som kan användas parallellt.
Årsrapport
Den årliga uppföljningen och analysen syftar till att kunskap om målgruppens tandhälsa och
tandklinikernas måluppfyllelse.
Dialog mellan beställare och utförare
Uppföljning av tandvårdens, inom Hälsoval tandvård, generella läge och utvecklingsbehov genom
gemensam dialog syftar till att ge en samlad bild av tandvårdens situation, förutsättningar och
utmaningar. Samtidigt ska den skapa förutsättningar för utveckling i samarbete mellan
verksamhetsföreträdare och företrädare för Region Västerbottens beställarenhet.
Minst en gång per år kallar företrädare för Region Västerbottens beställarenhet till träff med
verksamhetsföreträdare.
Enskild uppföljningsdialog
Vid behov kan uppföljning av enskilda tandkliniken göras. Syftet är att granska och bidra till goda
förutsättningar för verksamhetsutveckling vid den specifika enheten. Dialog är den centrala
arbetsformen för identifiering av förbättringsområden och problemlösning. Uppföljningen har också
ett inslag av kontroll i relation till gällande uppdrag och regler.
Särskilda fördjupningar
Kompletterande fördjupningar vid särskilda behov, t.ex. om det framkommer tecken på särskilda
problem eller brister inom någon verksamhet, eller om man ser behov av fördjupad kunskap inom
något särskilt område.
Fördjupad riskbaserad uppföljning syftar till att minska särskilda risker för brister och oegentligheter
och genomförs när det finns indikationer på särskilda problem vid någon enhet eller inom något
specifikt område.
När så behövs kan Region Västerbotten begära fram underlag och vid behov formulera krav som
verksamhetschefen ska möta med en åtgärdsplan.
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Uppdrag%20och%20regler%20-%20H%C3%A4lsoval%20tandv%C3%A5rd%20barn-%20och%20unga%20vuxna%203-23%20%C3%A5r%20V%C3%A4sterbotten%202024.pdf
Inga som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.