Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning
Vårdhygien 20221107
1
Områden och påståenden
Vägledning för ja:
1
Kunskap och kompetens
1.1
Finns vid enheten
1.1a
Hygienombud
Utsedd person med ansvar att hålla sig uppdaterad inom ämnet vårdhygien finns. Uppdrag och mandat ska vara tydligt,
gärna med skriftlig uppdragsbeskrivning. Finns ingen sådan person faller detta uppdrag på linjechefen.
Det finns en tydlig ansvarsfördelning och planering av verksamhetens hygienarbete. Regelbundna samarbetsmöten finns.
Ett aktivt samarbete är grundläggande för god vårdhygienisk standard
1.1b
Patientsäkerhetssamordnare
Finns lokal patientsäkerhetssamordnare?
1. 1c
Introduktionsprogram gällande
basala hygienrutiner och
klädregler för alla nya
medarbetare som deltar i
patientnära/vårdrelaterat
arbete
Skriftlig rutin och rutin för muntlig genomgång finns.
Rutinen ska innefatta hur introduktionen går till, när och av vem.
Introduktion till nya läkare
1.1d
Kultur att medarbetare
påminner varandra om
följsamhet till basala
hygienrutiner
Finns brister i detta är detta en fråga att jobba med. Det gäller att alla personalkategorier kan påminna varandra oavsett
titel.
1.1e
Möjlighet till utbildning inom
det vårdhygieniska området för
all personal
Rutin finns för regelbunden, förslagsvis årlig, utbildning och uppdatering av vårdhygieniska frågor. Till exempel
återkommande punkt på gemensamma personalmöten, E-utbildning t.ex. via Socialstyrelsen, SKR, Vårdhandboken,
hantering av sterila medicintekniska produkter enl SIS-TR 57:2020, mikrobiologisk renhet i operationsrum SIS-TS 39:2015
deltagande i utbildningar som erbjuds av Vårdhygien.
1.1f
Fast regelbunden mötestid där
vårdhygieniska frågor
diskuteras regelbundet
Till exempel på APT. Tydliga informationsvägar finns för att göra vårdhygieniska rutiner kända för all personal som vistas
på enheten.
Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning
Vårdhygien 20221107
2
1.2 Genomförs återkommande mätning av:
1.2 a
Följsamhet till basala
hygienrutiner och klädregler
Självskattning eller observationer genomförs minst två gånger per år.
1.2 b
Städ kvalité
Utförs mätning av städkvalité av städenheten?
1.2 c
Dörröppningar
Finns automatisk räkning av dörröppning? Om inte finns rutin att mäta dörröppningar?
1.3
Återförs resultat och analys av:
1.3 a
Följsamhet till basala
hygienrutiner och klädregler
Rutin för analys och återkoppling till personal och chefer finns.
1.3b
Luftkvalitet
Återkopplas luftkvalité (cfu-mätningar) utförda av hygienlab till personalen?
1.3 c
Driftkontroll av ventilation
Återkopplas kontroller av fastighet till personalen?
1.3d
Städkvalitet
Återkopplas resultat till personalen från städledningen?
1.3 e
Postoperativa sårinfektioner
Återkopplas resultat till personalen årligen från VRI-mätning eller infektionsverktyget?
2
Basala hygienrutiner och klädregler
2.1a
Bär all personal kortärmade
arbetskläder i patientnära
arbete
Arbetsklädernas ärmar är korta och slutar ovanför armbågen så att korrekt handdesinfektion av händer och underarmar
kan utföras. Det gäller även eventuell undertröja. Långa ärmar som kavlas upp kan glida ner. Det är därför inte tillåtet att
bära ett långärmat plagg med uppkavlade ärmar under arbetskläderna.
Se dokument: Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien i vård och omsorg
2.1b
Täcks specialarbetsdräkt med
en rock när personalen lämnar
enheten.
Som specialarbetsdräkt avses mertex, olefin eller engångsarbetsdräkt
2.2
Finns handsprit lättåtkomligt på
avdelningen
Handdesinfektion finns till exempel:
•
i operationssal innanför dörr, i korridor, sänghall, operationstvätt, förberedelserum, uppdukningsrum,
sterilförråd, desinfektionsrum
Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning
Vårdhygien 20221107
3
2.3
Är handskar och plastförkläden
lättåtkomligt där dessa krävs
Finns handskar och plastförkläden tillgängligt i t ex överflyttningsrum, förberedelserum operationssal, desinfektionsrum.
Placerat på ett lätt åtkomligt sätt, vägghängd hållare för handskar och plastförkläden.
2.4
Hålls händer och underarmar
fria från armbandsur, smycken,
bandage, förband, stödskenor
eller motsvarande.
Gäller även smartklockor.
Förekommer sår, eksem eller nygjorda tatueringar?
2.5
Är naglar korta och fria från
konstgjorda material hos all
vårdpersonal
Naglar ska vara fria från nagellack, lösnaglar och annan förstärkning/påbyggnad av naglarna som akryl eller gelénaglar.
3
Rutiner, dokumentation och information
3.1
Vet ni vilka riskfaktorer för VRI
som finns på enheten och
arbetar ni aktivt för att minska
dessa.
Postopinf, UVI- KAD?
Arbetar ni aktivt för hantering av infarter
Utbildning
3.2
Registreras urinvägskateter,
centrala- och perifera infarter
och trakealtub i
patientjournalen?
Arbetar personalen aktivt för att föra in och sätta ut infarter i journalen.
3.3
Sker screening av personal för
multiresistenta bakterier (MRB)
enligt RVBs rutin
Se dokument Screening av personal för multiresistenta bakterier på
ledningssystem.
3.4
Har närmaste chef uppdaterad
information om alla
medarbetares immunitet för
mässling, vattkoppor, påssjuka
och röda hund, hepatit b, tbc
Hälsodeklaration fylls i vid nyanställning. Uppdateras informationen regelbundet?
3.5
Finns kännedom om lokal rutin
för åtgärd vid stick och
skärskada
Se dokumenten Vid stickskada på
eller i Regionens ledningssystem
Stick- och skärskador samt exponering med risk för blodburen smitta hos ...
Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning
Vårdhygien 20221107
4
4
Lokaler, städning, desinfektion, rengöring och tvätt
4.1
Förvaras läkemedel
enligt gällande standard
Förvaras och hanteras läkemedel enligt dokument Förvaring läkemedel i
4.2
Följs
skriftliga städrutiner och
lokala anvisningar
Ansvarsfördelning mellan städ- och vårdpersonal ska vara klarlagd och framgå tydligt.
I de skriftliga rutinerna framgår det:
•
vilka lokaler/utrymmen som ska städas
•
vilken städmetod som ska användas
•
vilka rengörings-/desinfektionsmedel som ska användas och hur
•
hur ofta det ska städas
•
vem som ska städa
Se dokumentet: Desinfektion och städning samt omhändertagande av tvätt och avfall på operation på
eller i Regionens ledningssystem.
Finns lokal rutin på enheten, om ja följs den?
4.3
Kontrolleras följsamheten till
enhetens skriftliga städ
instruktioner
Instruktionerna följs avseende:
-Tillsynslista för signatur finns av utförd städning
-Städinstruktioner finns
4.4
Följs skriftliga rutiner
instruktioner för rengöring och
desinfektion av medicintekniska
produkter/apparatur
Finns apparatansvarig?
Ren medicinteknisk produkt Berör vid normal användning intakt hud och inte slemhinnor t ex blodtrycksmanschett,
lyftbälten etc. Se Vårdhandboken:
Medicintekniska produkter med specificerade mikrobiell renhet/Renhetsgrader
Medicinteknisk apparatur som används i samband med undersökning, övervakning och behandling. Dokumentation ska
vara skriven på svenska och innehålla bruksanvisning för användare, instruktioner för handhavande rengörings- och
skötselinstruktioner, fullständig teknisk dokumentation (på svenska eller engelska).
Se Vårdhandboken, kapitel
Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning
Vårdhygien 20221107
5
4.5
Utförs och dokumenteras daglig
kvalitetskontroll av spol- och
diskdesinfektor.
Anvisningarna följs avseende:
-Tillsynslista för signatur finns av utförda kontroller
-Rengöringsanvisningar finns
-Loggbok finns
Se dokumentet Skötsel och kontroller av desinfektionsapparatur på
och i Regionens ledningssystem.
4.6
Finns ytdes-infektionsmedel
lättåtkomligt placerat.
Punktdesinfektion genomförs omgående vid spill av kroppsvätskor av den personal som upptäcker det
Se Vårdhandboken:
Utförs rengöring och desinfektion mellan varje patient exempelvis:
-Anestesibord med tillbehör
-Operationsbord med tillbehör
-Röntgenförkläden
Se dokumentet Desinfektion, städning samt omhändertagande av tvätt och avfall och operation på
och Regionens ledningssystem.
4.7
Följs lokal instruktion för
hantering av smuts- och
risktvätt
Kännedom finns om sortering och hantering av tvätt samt vad som klassas som risktvätt
Se dokumentet Hantering av smuts- och risktvätt på
eller i Regionens ledningssystem.
5
Sterilförråd rutiner dokumentation
5:1a
Används teknisk rapport SIS-
TR 57:2020, Byggenskap och
Vårdhygien (BOV) samt
nationella och lokala
anvisningar vid utformning
av sterilförråd och
handhavande vid sterila
produkter
Teknisk rapport SIS -TR 57:2020
Handbok för grundläggande rekommendationer för lagerhållning hantering transport av
medicintekniska produkter
BOV - Byggenskap och Vårdhygien - SFVH
Vårdhygieniska aspekter vid ny-och ombyggnationer samt renovering av lokaler
Se dokument: Förråd för sterila och höggradigt rena produkter på
Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning
Vårdhygien 20221107
6
5:1b
Finns rutin för leveranskontroll
och mottagande av
transportförpackningar
Finns kvalitetsansvarig
Finns rutiner för åtgärder vid defekta transportförpackningar
5:2a
Finns avemballeringsrum
Uppfylls de krav som finns avseende:
-tillgång till handdesinfektion och skyddsförkläde
- ventilation 2-4 luftväxlingar/h
-tryckdifferans, undertryck i förhållande till omgivande lokaler
Temperatur är 22 grader +/-3 grader
-Finns utrustning för övervakning
-Tillsynslista för signatur
Luftfuktighet är 30-70 % RH
-Finns utrustning för övervakning
-Tillsynslista för signatur
5:2b
Finns rutin för borttransport av
tomt emballage
Dagligen samt vid behov
5:3a
Är lokalen som används som
sterilförråd utformad på rätt
sätt avseende: Undertak,
väggar och fönster
Undertak är icke perforerade plattor utan mellanrum är släta och lätta att torka av
Väggarna
-tål alkoholbeserat desinfektionsmedel med tensid
-är icke absorberande och lätta att rengöra
Fönster ligger i fasad, är ej öppningsbara och försedda med solskydd
5:3b
Är lokalen som används som
sterilförråd utformad på rätt
sätt avseende: Ventilation,
tryckdifferens, luftfuktighet och
temperatur
Ventilation är 10-20 luftväxlingar/h
Tryckdifferens är ¥10 Pa övertryck i förhållande till omgivande lokaler med lägre renhetsgrad
Luftfuktighet är 30-70 % RH
-Finns utrustning för övervakning
-Tillsynslista för signatur
Temperatur är 22 grader +/-3 grader
-Finns utrustning för övervakning
-Tillsynslista för signatur
Se dokument: Åtgärdsplan för hantering av sterilt gods vid hög luftfuktighet och/eller hög temperatur inom
operationscentrum eller sterilförråd på
eller i Regionens ledningssystem
5:3c
Är lokalen som används som
sterilförråd utformad på rätt
sätt avseende: storlek, ej
Lokalen är:
-Tillräckligt stor för sin verksamhet
-Ej genomgångsrum
Vägledning checklista vårdhygienisk egenkontroll operations- och interventionsavdelning
Vårdhygien 20221107
7
genomgångsrum, dörr kan
stängas, ej direkt solljus och
handdesinfektion
Dörr kan stängas och hållas stängd
Ej direkt solljus i rummet
Handdesinfektion finns i anslutning till sterilförrådet
5:4a
Förvaras sterila
avdelningsförpackningar i
garderob eller skåp?
Förvaras de sterila förpackningarna åtskilda från andra produkter med annan renhetsgrad? I garderob eller skåp med
stängd dörr?
5:4b
Förvaras sterila
avdelningsförpackningar i
öppna hyllsystem?
I förrådsrum med sterila avdelningsförpackningar och med öppen hyllställning (förrådsrum)
-Nedersta hyllplan helbottenplatta 45 cm från golv
-Översta hyllplan 45 cm från tak, finns sprinklar och armatur beräknas avstånd från dessa.
-Hyllplanen är 5 cm från vägg
-Förvaras åtskilda från andra produkter med annan renhetsgrad
-Golvet under hyllplan är fritt från t ex transportförpackningar eller annat material
5:4c
Finns rutin för kontroll av
utgångsdatum för sterila
engångsprodukter
De äldsta förpackningarna placeras längst fram för att undvika att utgångsdatum passeras
Rutiner finns
-Tillsynslista för signatur finns av utförda kontroller
5:4d
Finns rutin för rengöring/
desinfektion av ytor där sterila
avdelningsförpackningar
förvaras
Hyllplan där avdelningsförpackningar förvaras rengörs/desinfekteras en gång/månad
Rutiner finns
-Tillsynslista för signatur finns av utförd rengöring/desinfektion
5:5
Finns rutin för städning av golv
med fuktig metod
Dagligen vid aktivitet i lokalen
Rutiner finns
Dölj infoSparad kopia
Detta är sökmotorns sparade kopia av https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/V%C3%A4gledning%20v%C3%A5rdhygienisk%20egenkontroll%20operation%20-22.pdf
Inga som matchar logg in markerades.
Gå till [ nästa | föregående ] förekomst.
Sidan kan ha uppdaterats sedan sökmotorn indexerade den. Du kan alltid gå till den senaste versionen.