Serviceplan 

Kommersiell serviceplan för Vilhelmina kommun 2018-2020 

 

Fastställt av: Kommunfullmäktige 

Datum: 2019-12-16 

För revidering ansvarar: Utvecklingsenheten, Näringslivskontoret

   

 

 

Innehåll 

I. 

Inledning .......................................................................................................... 2

 

II. 

Syfte och mål .................................................................................................. 2

 

Övergripande mål ....................................................................... 2

 

Mål för kommunen .................................................................... 2

 

Delmål .......................................................................................... 2

 

III. 

Bakgrund ........................................................................................................... 3

 

Regionalt serviceprogram för Västerbotten, 2014-2018 ...... 3

 

IV. 

Service ................................................................................................................ 3

 

Statlig service ............................................................................... 3

 

Regional service .......................................................................... 4

 

Kommunal service ..................................................................... 4

 

Kommersiell service ................................................................... 4

 

V. 

Begrepp och definitioner ............................................................................. 5

 

VI. 

Lägesbeskrivning ............................................................................................... 7

 

VII. 

Syfte och mål .................................................. Fel! Bokmärket är inte definierat.

 

Övergripande mål ......... Fel! Bokmärket är inte definierat.

 

Mål för kommunen ...... Fel! Bokmärket är inte definierat.

 

Delmål ............................ Fel! Bokmärket är inte definierat.

 

VIII. 

Åtgärder............................................................................................................ 10

 

Kunskap om stöd ..................................................................... 10

 

Handläggning och stöd för hemsändningsbidrag................ 11

 

Matkassar och system för hantering av dessa samt andra 
digitala lösningar ........... Fel! Bokmärket är inte definierat.

 

Minskad klimatpåverkan genom samordning av 

transporter ..................... Fel! Bokmärket är inte definierat.

 

Inventering av miljöskulder för drivmedelsanläggningar 

som ägs av enskilda näringsidkare .. Fel! Bokmärket är inte 

definierat.

 

IX. 

Kommunens interna arbete ............................................................................. 11

 

X. 

Planering, genomförande och utvärdering ..................................................... 13

 

Ansvar och kostnader .............................................................. 13

 

Årlig sammanfattning och redovisning ................................. 13

 

Revidering .................................................................................. 13

 

 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

Inledning 

Den lokala serviceplanens syfte är att servicetillgängligheten vägs in i kommunens långsiktiga och 
strategiska planering. Planen ska även nyttjas som ett verktyg för att öka handlingsberedskapen i 
servicefrågor och vara handledande i stödinsatser. 

Denna serviceplan är kopplad till det regionala serviceprogrammet för Västerbottens län, kommunens 
översiktsplan samt andra kommunala strategier och planer som näringslivs- och besöksnäringsprogram, 
bredbandstrategi mfl. 

Syfte och mål 

Serviceplanen ska leda till ett ökat engagemang, förståelse och kunskap kring service som en del av 
kommunens arbete med näringslivs- och landsbygdsutveckling. Vilket bland annat medför att servicens 
funktioner konkret vägs in i kommunernas långsiktiga och strategiska planering. Planen ska även vara ett 
verktyg för att öka handlingsberedskapen i servicefrågor. 

Övergripande mål  

Serviceplanen ska vara såväl ett verktyg för kommunen som för andra myndigheter, organisationer och 
företag i syfte att samla resurser och insatser mot det gemensamma målet - en god servicenivå i länet. 
Målet är att kvinnor och män, oavsett etnicitet och ålder, ska ha likvärdig tillgång till dagligvaror och 
drivmedel. Planen ska vara ett styrande dokument i syfte att samla resurser och insatser för att uppnå detta 
mål om en god servicetillgänglighet i länet samt vara vägledande för användandet av stödet till 
kommersiell service.   

Mål för kommunen 

Vilhelmina kommun ska säkerställa att hela kommunen, speciellt gles- och landsbygd, har tillgång till god 
service inom rimliga avstånd. Målsättningen är att servicenivån ska bidra till att fler människor kan bo kvar 
och verka i kommunen, att den skapar attraktiva boende- och näringslivsmiljöer med möjlighet att starta 
upp och driva företag. Vidare att fler människor och verksamheter flyttar in men också attraherar fler att 
besöka vår kommun. 

Delmål 

Nästansjö och Lomsjökullen med omland. 

utvecklas och eventuellt nya verksamheter startas. 

 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

Bakgrund   

En försämrad servicetillgång för kommunmedborgare och för näringslivet i kommunen påverkar de lokala 
förutsättningarna för tillväxt.  Tillgänglighet till service är viktigt för att ta tillvara tillväxtpotentialen i hela 
länet. För att säkerställa tillväxt på landsbygden är det viktigt att det finns strategier för både offentlig och 
kommersiell service. Framtida behov och utmaningar på framförallt landsbygden kommer att kräva 
fortsatta insatser inom serviceområdet bl.a. genom olika insatser för att stärka butiker och 
drivmedelsstationer med strategisk betydelse för varuförsörjningen.  

I en kommun som Vilhelmina där besöksnäringen står för en betydande del av ekonomin ska den lokala 
servicen inte bara motsvara medborgarnas krav utan är också en viktig faktor för att uppfattas som en 
attraktiv ort att besöka eller flytta till. Butiken i byn är ett nav, inte enbart för de tillhandahåller livsmedel 
och drivmedel utan även som mötesplats för de som bor i området, som en plats där man som besökare 
kan få viktig information och en plats där både lokalbefolkning och besökare sammanstrålar på ett 
naturligt sätt. 

Regionalt serviceprogram för Västerbotten, 2014-2020 

Innehållet i det regionala programmet har utarbetats och förankrats i det breda regionala partnerskapet 
under ledning av Region Västerbotten som har huvudmannaskap och med företrädare från samtliga 
kommuners näringslivs- och/eller utvecklingsavdelningar i Västerbotten. Det regionala 
serviceprogrammets partnerskap identifierar och genomför även överenskomna insatser. Identifiering och 
planering av programmets insatser utförs årsvis vid gemensamma träffar som arrangeras av huvudmanna-
skapet. 

Det övergripande målet med länets regionala serviceprogram är att skapa förutsättningar för människor 
och företag att bo och verka i alla delar av länet genom att främja en tillfredsställande servicenivå utifrån 
realistiska förutsättningar och inom rimliga avstånd. Programmet ligger till grund för hantering av stöd för 
kommersiell service. Det regionala serviceprogrammet har kopplingar till andra program för regional 
tillväxt. 

Kommunerna är viktiga aktörer för servicefrågorna dels genom att de är huvudmän för flera 
servicefunktioner, att de arbetar med näringslivsutveckling och dels genom deras ansvar för den fysiska 
planeringen i den egna kommunen. 

Service  

Offentlig service delas in i statlig, regional och kommunal service. Serviceplanen ska belysa och ta hänsyn 
till sambandet mellan offentlig, kommersiell och ideell service.  

Statlig service 

Den statliga servicen omfattas av bland annat tillgång till Polis, Försäkringskassa, Arbetsförmedling samt 
statliga myndigheter och verk som exempelvis Länsstyrelsen, Tillväxtverket, Skattemyndigheten 
Trafikverket m.fl.  

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

Regional service 

Det regionala utvecklingsansvaret i Västerbottens län har Region Västerbotten. De arbetar med 
fokusområden som regional utvecklingsplanering, näringsliv och företagande, turism 
(Västerbottensturism), energi, miljö och klimat, kompetensförsörjning och utbildning, transport-
infrastruktur och kommunikationer, IT-infrastruktur och tillämpningar (IT Västerbotten), förnyelse av 
samhällsservice, internationellt engagemang och EU-arbete samt regional kulturutveckling. 

Länsstyrelsen i Västerbotten verkar som en regional del av den svenska statsförvaltningen. Myndigheten 
har uppdraget att verka för att nationella mål får genomslag i länet, att samordna olika samhällsintressen, 
och att följa och till regeringen rapportera tillståndet i länet. Länsstyrelsens uppgifter omfattar bland annat 
regional tillväxt, landsbygdsfrågor, samhällsplanering, natur- och miljövård, klimat- och energifrågor och 
krisberedskap.  

Kommunal service 

I den kommunala servicen ingår många verksamheter som både är lagstadgade och frivilliga. Det vi 
vanligtvis tänker på när vi menar kommunal service är tillgång till skola/förskola, äldrevård, bibliotek, 
räddningstjänst, bostads-, bygg- och fastighetsärenden, planärenden, vatten och avlopp, avfall och 
återvinning, miljö och hälsoskyddsärenden, energiförsörjning, bredband, service till näringslivet, kultur och 
fritid. 

Kommersiell service 

Utgångspunkten i denna plan är hur kommunen strategiskt ska säkerställa hur man ska ombesörja 
grundläggande kommersiell service på landsbygden samt annan viss offentlig service som lämpligen kan 
samordnas med kommersiell service. Exempel på offentlig service som i huvudsak ger kommersiella 
aktörer fler ben att stå på kan vara kommunal medborgarinformation. Se figur. 

För att främja utvecklingen på landsbygden behövs planer för både offentlig- och kommersiell service, 
service som är viktig för att skapa attraktiva boendemiljöer och nya möjligheter till jobb. Det är också helt 
avgörande att det finns en bra infrastruktur (varutransporter, vägar, bredband via fiber och mobil 
uppkoppling) på landsbygden för att servicen ska kunna fungera för både boende och företag. 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

Grundläggande kommersiell service 
Enligt utredningen SOU 2015:35, Service i glesbygd, utgör 

grundläggande kommersiell service försäljningen av dagligvaror 
och drivmedel, post- och apoteksservice samt betaltjänster.  

 
Postservice: ta emot, transportera och dela eller lämna ut brev 

och paket, försäljning av frimärken och andra postartiklar samt 
utlämning av körkort.  

 
Apoteksservice: försäljning av receptfria läkemedel och andra 

apoteksvaror samt utlämning av receptbelagda läkemedel. 
 

Grundläggande betaltjänster: betalningsförmedling, uttag av 
kontanter samt hantering av dagskassor för näringsidkare och 

ideella föreningar. 

 

 

 

 

 

 

 

Begrepp och 
definitioner 

Begrepp kan ses som verktyg för att förstå verkligheten. Det finns flera olika sätta att använda begrepp på 
och det sätt som väljs har betydelse för hur sammanhang beskrivs. Här presenteras och förklaras kort 
några av de begrepp som används i denna plan. 

När det gäller Förordning (2000:284) om stöd till kommersiell service gäller att stöd får lämnas i områden 
där servicen är gles. Stöd kan lämnas för att det i glesbygd och landsbygd ska kunna upprätthållas en 
försörjning med dagligvaror och drivmedel som är tillfredsställande med hänsyn till geografiska och 
befolkningsmässiga förhållanden.  

Glesbygd:  

stora sammanhängande områden med gles bebyggelse och långa avstånd till större orter, 
sysselsättning och service. 

Landsbygd:   områden med liknande förhållanden som i glesbygd men med kortare avstånd till större 

orter och service 

Centralort:  

kommunens huvudort.  

Tätort:  

en ort med minst 200 invånare i samlad bebyggelse med normalt högst 200 m mellan 
husen (SCB). 

Serviceort:  

centralorten i kommunen med centrala samhällsfunktioner inom utbildning, vård och 
omsorg, fritid och kultur samt kommersiell service (kommunens huvudort). 

Servicenod: 

den geografiska ort med omgivande landsbygd som utpekats av kommunen som särskild 

strategiskt viktig för tillgången till service. En servicenod erbjuder olika typer av service 
och som samordnas med utgångpunkt att stärka serviceutbudet för de som bor, verkar 

och besöker noden. Noden ska även fungera som en naturlig mötesplats.  

 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

Servicepunkt:   Vid en servicepunkt ska kommunen ansvara för att förutsättningar skapas så att 

grundläggande kommersiell service finns tillgänglig och kan samordnas med viss offentlig 
service. Servicepunkten ska vara den naturliga mötesplatsen i byn. 

Servicepunkter kan inrättas i bygdegårdar eller andra lokaler som är tillgängliga för 
allmänheten. De kan innehålla dator med uppkoppling, café, kontantservice, betaltjänster, 
samhällsinformation, datorer. På så sätt kan byns behov av samlingsplats tillgodoses även 
där det inte finns lanthandel.  

Servicebuss:   På en servicebuss kan medborgarna få hjälp med ärenden från Skatteverket, 

Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Det kan vara att få hjälp med information 
om regler och lagar, lämna ansökningar och blanketter samt bli visade hur 
myndigheternas självbetjäningstjänster fungerar.  

Tillgänglighet: Hur en servicefunktion kan anses tillgänglig kan variera utifrån människors behov och 
preferenser. Även om alltfler tjänster i samhället kan skötas via internet eller med andra moderna tekniska 
hjälpmedel så behövs dock fysisk tillgänglighet för att många tjänster ska kunna utföras. Därför avses 
begreppet tillgänglighet till servicefunktioner i denna plan som fysisk tillgänglighet, det vill säga avstånd 
med bil från bostad till en servicefunktion. (Källa: Tillväxtanalys, 2015:04).

 

 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

Lägesbeskrivning 

Vilhelmina är Sveriges tionde största kommun till ytan och omfattar ca 8500 km

2

. I kommunen bor ca 

6 750

1

 (2018) personer och befolkningstätheten är ca 0,8 invånare per km

2

. Kuriosa i sammanhanget är att 

Vilhelmina kommun är ca 2000 km

2

 större än Stockholms län men enbart ca 2,5 % deras 

befolkningsmängd. Under de senaste 50 åren har befolkningsmänden minskat och även om inflyttningen 
till kommunen 2017 var större än utflyttningen var dödstalen högre än födelsetalen och inflyttningen 
kompenserade inte för detta utan befolkningsmängden minskade. Befolkningen koncentreras alltmer till 
vissa områden i kommunen vilket får tillföljd att redan glest befolkade områden blir allt glesare. Allt färre 
arbetsföra ska försörja fler äldre som inte arbetar vilket gör att det blir svårare att upprätthålla nivån på 
samhällsservicen. Köptroheten i kommunens glesare områden minskar också då många dagpendlar in till 
tätorten, befolkningens ökade mobilitet och den ökade e-handeln gör att många köper sina varor utanför 
kommunen. Allt detta innebär givetvis stora utmaningar för att upprätthålla en god service i hela 
kommunen då det gäller såväl kommunal som kommersiell service på årsbasis.  

I Vilhelmina har vi haft en byggboom under de senaste 10 åren och man beräknar idag att det finns ca 
3700 fritidshus. Ökningen av fritidshus i fjälldalarna har medfört att säsongerna förlängs och att 
besöksantalet ökat markant. Utöver det så lockas många tillfälliga besökare till området för skidåkning, 
skoterkörning och vandring på fjället. Längs Vildmarksvägen färdades ca 25 000 fordon under sommaren 
och hösten 2018. Under högsäsong ökar befolkningen i fjälldalarna temporärt till omkring 20 000-25 000 
personer vilket för med sig både möjligheter och utmaningar. Ett större kundunderlag skapar 
affärsmässiga möjligheter att upprätthålla och utveckla den kommersiella servicen även under lågsäsong 
samtidigt som det också ställer andra krav på sortiment, öppentider, extrapersonal etc. Näringsidkare såväl 
i fjälldalarna som inne i tätorten vittnar om att turismen är det som upprätthåller förutsättningarna för att 
kunna ge service till ortsbefolkningen. Köptroheten hos besökarna upplevs också som större än 
ortsbornas.  

De förväntade effekterna av klimatförändringar är för Vilhelminas del mildare vintrar med kortare 
snösäsong, längre växtsäsong och mer extrem nederbörd. Kortare vintersäsonger på andra håll i Sverige 
och världen kan samtidigt öka kommunens attraktivitet som besöksmål. Inom kommunen finns redan 
idag flera företag inom besöksnäringen som hållbarhetsgranskat sin verksamhet för att kunna motsvara 
kundernas ökade efterfrågan på hållbara upplevelser. Besökarnas ökade medvetenhet kring klimatfrågor 
ställer även nya krav på service exempelvis i form av laddstolpar för elbilar och klimatneutrala transporter 
av livsmedel och varor.  

Grundläggande kommersiell service är därmed en viktig planeringsfråga för kommunen av flera 
anledningar; för att upprätthålla service till våra medborgare trots en glesnande befolkning med allt högre 
medelålder, för att skapa förutsättningar för annat företagande i kommunen, för att öka förutsättningar för 
att det stora antal som idag har fritidshus i området ska välja att utöka tiden de vistas i vår kommun 
alternativt flytta hit och sist, men inte minst, för att tillhandahålla en god service för besökare. Samtidigt 
ska även servicen svara upp mot ökade krav på miljömässig hållbarhet.  

En grön översiktsplan

2

, Göp, beslutades av Kommunfullmäktige i december 2018 som bygger på 

flerkärnighet som en förutsättning för en hållbar utveckling. Kommunen har tre utpekade kärnområden, 

                                                      

1

 Den könsmässiga fördelningen är ca 3400 män och ca 3300 kvinnor (2018) 

2

 https://www.vilhelmina.se/bygga-bo-och-miljoe/oeversiktsplaner/groen-oeversiktsplan-vilhelmina-kommun/ 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

Vilhelmina tätort med omland, Kultsjödalen samt Vojmådalen inom vilka Vilhelmina kommun vill 
bibehålla och öka såväl kommunal som kommersiell service. I Göp utpekas sju av kommunens orter, 
Vilhelmina, Malgovik, Nästansjö, Saxnäs, Klimpfjäll, Kittelfjäll och Dikanäs som sk servicenoder vilket 
innebär att service i första hand ska lokaliseras till dessa. I den lokala serviceplanen utpekas till största del 
samma orter. Undantag är Malgovik där det idag inte finns varken dagligvarubutik eller drivmedel samt 
Nästansjö som enbart har drivmedel. Däremot tillkommer Stalon och Lomsjökullen som utpekade 
servicepunkter.  

Utöver det som utpekas i Göp och serviceprogrammet har kommunen även planer på att inrätta 
samhällsrum i Saxnäs och Kittelfjäll där det ska finnas möjligheter till att utföra tjänster via internet eller 
att tillfälligt arbeta från orten.  

Kommunerna är viktiga aktörer för att uppnå en hållbar energianvändning i samhället och för att nå upp 
till den nationella viljeinriktningen om fossiloberoende fordonsflotta till 2030. För att minska 
fossilberoendet på vägarna, skapa förtroende för laddfordon och skapa god rörlighet i hela kommunen 
fastställde kommunfullmäktige 20171211 om en strategi för laddinfrastruktur, Strategi för 
laddinfrastruktur - 2030

3

. Målet för 2030 är att det aldrig ska vara längre än 80 km mellan laddplatserna. 

Tillgänglighet - nuläge 

Den kommunala servicen är idag framför allt koncentrerad till de servicenoder som utpekats i Göp. 
Framför allt i tre orter, Vilhelmina, Saxnäs och Dikanäs finns en mer omfattande service. Där finns 
exempelvis skola från förskoleverksamhet till högstadium, äldreomsorg och distriktssköterska samt olika 
typer av fritidsanläggningar. 

Då det gäller tillgängligheten till kommersiell service för våra medborgare är den relativt god. 68 % har 
mindre än en mil till dagligvarubutik med fullsortiment. 66 % till serviceställe med posthantering och 
ungefär lika många till drivmedel. Tillgången till kontantuttag och betalningsförmedling är något sämre 
men samtidigt så har den digitala utvecklingen och möjligheterna till alternativa betalningsmedel ändrat 
villkoren drastiskt. Nedanstående tabell har sammanställts med information från Pipos; Tillväxtverkets 
verktyg för serviceanalys. Utgångspunkten för sammanställningen är de typer av kommersiell service som 
innefattas i den definition som satts på nationell nivå. 

Servicetyp/utförare 

Antal 

ställen 

Avstånd/andel av befolkningen 

 

 

 

< 10 

km 

10-20 

km 

20-30 

km 

30-40 

km 

> 40 km 

Kontantuttag 

59% 

12% 

13% 

6% 

10% 

Betalningsförmedling 

57% 

12% 

11% 

5% 

15% 

Dagskassehantering 

57% 

15% 

8% 

5% 

15% 

Dagligvaror, Fullsortiment 

68% 

18% 

10% 

4% 

1% 

Dagligvaror, Ej fullsortiment 

58% 

11% 

11% 

5% 

15% 

Posttjänster 

10 

66% 

15% 

12% 

6% 

2% 

Drivmedel 

10 

65% 

15% 

13% 

5% 

1% 

                                                      

3

 För mer information, kontakta Vilhelmina Kommun kansli 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

 

Utmaningar och utvecklingsmöjligheter 

En utgångspunkt i det arbete som görs i kommunen bör vara vetskapen om att det, enligt Tillväxtverket, 
är svårt att bedriva en butik med god lönsamhet om man har en omsättning under 10 miljoner kronor per 
år och att 40 % av de butiker i Sverige som beviljas statligt stöd kommer inte ens upp i 5 miljoner kronor i 
omsättning.  

Ur medborgarperspektiv bör kommunens insatser syfta till att bibehålla den goda tillgängligheten till 
kommersiell service som finns idag. Det finns en utbredd oro bland företagen om försämrad service, 
exempelvis då det gäller pakets- och godshantering och insatser kommer även att bidra till att man stödjer 
andra näringars utveckling då den grundläggande servicen även är en förutsättning för att upprätthålla och 
utveckla annan verksamhet i glesbygd. För att åstadkomma detta bör de insatser som kommunen 
genomför möta de utmaningar som näringsidkarna står inför samt att stödja deras möjligheter att ta vara 
på de möjligheter som den växande besöksnäringen bidrar till på ett bra sätt. Kommunens insatser bör 
anpassas utifrån varje enskild näringsidkares behov så långt det är möjligt. Företagen skiljer sig åt, för vissa 
är dagligvaror och drivmedel den huvudsakliga verksamheten medan andra även har andra ben att stå på 
som turism och lokal produktion av livsmedel. Vissa äger sina fastigheter och drivmedelsanläggningar 
medan vissa hyr av kommunen.  

En utmaning är hanteringen av dagskassor då servicen för detta har försämrats. Under en övergångsperiod 
finns det inte förutsättningar för butikerna att helt övergå till elektroniska betalmedel och kommunen bör 
bevaka utvecklingen både då det gäller bankerna och aktörer som Loomis.   

För de näringsidkare som äger sina drivmedelsanläggningar kan det finnas dolda problem i form av 
miljöskulder. Det kan innebära svårigheter exempelvis i samband med ägarskifte. Det är en utmaning som 
behöver hanteras för att kunna upprätthålla service på lång sikt.  

Tillstånd och tillsyn, såväl hantering som avgifter är en viktig fråga för de som driver dagligvarubutiker 
och drivmedelanläggningar då de omfattas av flera olika typer av tillstånds- och tillsynspliktiga 
verksamheter. Det är viktigt att kommunens service och bemötande av företagen är så smidig som möjligt. 

I fjälldalarna ser man ett ökat behov av att kunna ladda elbilar och näringsidkarna i fjälldalarna anser att 
det är en utmaning att man inte kan tillhandahålla detta i nuläget. Det finns också en utbredd rädsla hos 
företag i besöksnäringen för att turister i framtiden ska välja bort Vilhelmina då bil idag är en förutsättning 
för att besökarna ska ta sig till och från området. Det finns en beslutad, kommunal strategi med utpekade 
platser för placering av laddstationer vilket kan underlätta för aktörer som vill investera i laddinfrastruktur. 
Det utgör en ny typ av kommersiell service som antingen kan komplettera utbudet hos befintliga företag 
eller ske genom satsningar som görs av helt nya aktörer. Den höga investeringskostnaden för laddstationer 
kombinerat med låga energipriser som gör att avkastningen blir låg är dock ett hinder som måste 
överbryggas. 

Den ökade e-handeln medför att pakethanteringen ökar behovet av utrymme i butikerna och även att mer 
tid måste läggas på denna arbetsuppgift. Samtidigt är det också den ökade volymen en viktig pusselbit då 
det gäller att upprätthålla en god service även till företagen då det ökar förutsättningarna för kommersiella 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

10 

transporter av gods. Samordning av pakettransporter skulle minska klimatpåverkan då det idag går många 
lastbilar som är halvtomma. Bristen på samordning ställer också krav på näringsidkarna kring att hantera 
olika system och leveranstider. En utvecklingsmöjlighet är därför att genomföra insatser för att öka 
samordningen. 

Höga inköpspriser och ett snävt utbud av vad som är tillgängligt för butikerna att köpa in innebär 
utmaningar för näringsidkarna. Turistsäsongerna är för korta för att öka volymerna nämnvärt på årsbasis 
och därmed göra det möjligt att komma åt såväl lägre priser som bredare utbud. Höga inköpspriser 
medför att utpris till kund inte blir konkurrensmässiga samt att man på grund av sin litenhet inte får 
tillgång till ett brett sortiment från leverantören som kan motsvara kundernas efterfrågan. De toppar av 
besökare som uppstår vid påsk ökar inte intäkterna i motsvarande grad eftersom vinsten äts upp av 
kostnader för extrapersonal och svinn på grund av svårigheten att beräkna efterfrågan. Samtidigt är 
köptroheten hos besökarna stor. En utvecklingsmöjlighet och ett sätt att öka lönsamheten för de enskilda 
butikerna kan vara att tillhandahålla tjänsten matkassar som kan hämtas även efter att butiken har stängt. 
Då kan stugägare och andra besökare skicka sin beställning, betala i förväg och hämta när de kommer upp 
sent på kvällen eller efter att de varit ute på olika aktiviteter dagtid. Det ökar också känslan av bra service 
och kan även minska behovet av arbetskraft under högsäsong.  

Ökad digitalisering är både en utmaning och en möjlighet. Idag finns lösningar på marknaden, koncept, 
som kan öka både lönsamhet och tillgänglighet av kommersiell service. Exempel på detta är obemannade 
matbutiker, butiker som har en kombination av bemannade och obemannade öppentider och olika typer 
av mobila shoppinglösningar. Utmaningen är att näringsidkarna ska ha kunskap och ekonomiska 
möjligheter att dra nytta av dessa.  

Åtgärder 

För att uppnå en god servicenivå i hela landet finns olika ekonomiska stöd till i första hand dagligvaru-
butiker och bensinstationer i gles- och landsbygder. Stöd kan lämnas för att det i glesbygd och landsbygd 
skall kunna upprätthållas en försörjning med dagligvaror och drivmedel som är tillfredsställande med 
hänsyn till geografiska och befolkningsmässiga förhållanden.  

Kunskap om stöd 

Region Västerbotten är huvudman för den regionala serviceplanen och handlägger driftsstöd och 
hemsändningsbidrag medan Länsstyrelsen i Västerbotten handlägger ansökningarna om investeringsstöd 
Kommunen deltar vid utbildningstillfällen men kan även arrangera egna utbildningstillfällen tillsammans 
med regionala myndigheter för att säkerställa att kunskapen om det statliga stödet för kommersiell service 
för glesa områden är god i kommunen. 

1.  Det är viktigt att säkerställa att kommunen ombesörjer att den vägledning som finns på 

kommunens hemsida angående hur och var man söker stöd är uppdaterad och korrekt.  

2.  Viktigt att antagen kommersiell serviceplan med hemsändningsregler delges alla servicegivare i 

kommunen. 
 
Ansvar för åtgärd 

Kommunstyrelsen via näringslivskontoret 

Finansiering av åtgärd Rådgivande åtgärder ingår i näringslivskontorets löpnande uppdrag 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

11 

Handläggning och stöd för hemsändningsbidrag 

Syftet med hemsändningsbidraget är att trygga varuförsörjningen i kommunens gles- och landsbygd. 
Bidraget gäller för livsmedelsbutiker på landsbygden, det vill säga utanför Vilhelmina tätort. Hemsändning 
gäller fast boende i glesbygd. Kommunen kan bidra ekonomiskt till hemsändning av dagligvaror och en 
policy för hur hemsändningsbidraget ska hanteras bifogas som bilaga. 

Ansvar för åtgärd 

Kommunstyrelsen via näringslivskontoret 

Finansiering av åtgärd Rådgivande åtgärder ingår i näringslivskontorets löpnande uppdrag och i 

samarbete med Region Västerbotten 

Digitala lösningar, nya affärsmodeller och nya servicelösningar 

I syfte att öka förutsättningarna för ökad lönsamhet för de enskilda näringsidkarna bör kommunen bistå 
med information och inspiration för att hitta lösningar för effektivisering och ökad lönsamhet och se över 
möjligheterna att söka externa projektmedel. 

Ansvar för åtgärd 

Kommunstyrelsen via näringslivskontoret 

Finansiering av åtgärd Olika källor för extern finansiering 

Varuförsörjning, transporter och minskad klimatpåverkan 

Koncept, utbud och inköpspriser är det primära för näringsidkarna och kommunen bör hålla sig 
uppdaterad på de utmaningar butikerna har. Kommunen bör vara aktiv i att försöka påverka i grossisledet 
i samarbete med andra kommuner och regionala aktörer. 

I syfte att uppnå en minskad klimatpåverkan och samtidig både öka de långsiktiga förutsättningarna för att 
tillgodose både medborgarnas och näringsidkares behov av gods- och pakettransporter och att underlätta 
för näringsidkare som bedriver kommersiell service bör kommunen vara en aktiv aktör då det gäller att 
driva på samordningen av transporter. Kommunen bör även vara aktiv då det gäller att bevaka vad som 
händer kring alternativa drivmedel som exempelvis el och gas.  

Ansvar för åtgärd 

Kommunstyrelsen via näringslivskontoret 

Finansiering av åtgärd Näringslivskontoret i samarbete med andra funktioner inom 

förvaltningen, andra kommuner samt regionala och nationella aktörer. 

Service och bemötande kring tillstånd och tillsyn 

Kommunens service till näringsidkarna  

Ansvar för åtgärd 

Kommunstyrelsen via näringslivskontoret 

Finansiering av åtgärd Näringslivskontoret i samarbete med andra funktioner inom 

förvaltningen 

Kommunens interna arbete 

Att löpande kartlägga och inventera behov ger kommunen en bra utgångspunkt för att arbeta både 
förebyggande och innovativt för att säkerställa att servicen på landsbygden både utvecklas och säkerställs.

 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

12 

Åtgärd 

Aktivitet 

Ansvar för åtgärd 

Finansiering 

Revidering av 
översiktsplan 

 

Vid revideringen av kommunens 
översiktsplan ska det ske så att 

serviceplan och översiktsplan 

synkroniseras då det gäller 

servicefrågorna  

Planeringsfunktioner 
i samarbete med 

näringslivskontoret 

Arbetet finansieras 
via Miljö & byggs 

ordinarie budget 

Förenklad och 

förbättrad service 

till företagen då det 
gäller tillstånd oh 

tillsyn 

Kommunen erbjuder en bra 

service till företagen 

Näringslivskontoret 

i samarbete med 

andra funktioner 
inom förvaltningen 

Arbetet finaniseras 

via respektive 

enhets ordinarie 
budget 

Administration av 

hemsändningsbidrag 

Näringslivskontoret administrerar 

och marknadsför 

hemsändningsbidrag 

Näringslivskontoret 

vid bedömning 

eventuellt i 

samarbete med 

socialförvaltningen 

Arbetet finansieras 

via 

näringslivskontorets 

ordinarie budget 

Påverkansarbete för 

varuförsörjning och 

samordning av 

varudistribution 

 

Påverkansarbete gentemot 

grossistledet då det gäller koncept, 

utbud och priser. 

Utifrån uppkomna behov försöka 

påverka för ökad samordning av 

varudistributionen mellan de olika 
aktörerna (servicegivare, 

transportörer, kommunen) 

 

Näringslivskontoret 

i samarbete med 

andra funktioner 

inom förvaltningen

 

Arbetet finansieras 

via 

näringslivskontorets 

ordinarie budget

 

Utveckla service-

orter och service-

punkter 

 

Kommunen skall löpande följa upp 

förutsättningar för att bevara och 

utveckla den kommersiella servicen 

i landsbygdens finns på 
serviceorter och på de lokala 

servicepunkterna. 

 

Näringslivskontoret 

i samarbete med 

andra funktioner 

inom förvaltningen 

Arbetet finaniseras 

via respektive 

enhets ordinarie 

budget 

Dialog och samråd 

mellan kommunens 

förtroendevalda och 

tjänstemän och 
medborgare, 

föreningar och 

företag som är 

verksamma på 

landsbygden. 

 

Kartlägga servicebehoven i lands-

bygden.  

 

Utvärdera verksamheter på 
berörda serviceorter och service-

punkter.  

 

Dialoger med lokala utvecklings-

grupper i landsbygdsområdena bör 

även det ske löpande och årligen 

ska servicegivare i kommunen 

bjudas in till kommunkontoret för 
dialog. 

 

Näringslivskontoret 

i samarbete med 

andra funktioner 

inom förvaltningen 
samt 

kommunstyrelsen 

Arbetet finaniseras 

via respektive 

enhets ordinarie 

budget 

Möta framtida 

behov av alternativa 

drivmedel 

I samarbete med regionala aktörer 

bevaka utvecklingen då det gäller 

alternativa bränslen 

Kommunen ska marknadsföra sin 
plan för etablering av 

laddinfrastruktur och försöka 

påverka intressenter att investera 

Näringslivskontoret 

i samarbete med 

andra funktioner 

inom förvaltningen 
samt 

kommunstyrelsen 

Arbetet finaniseras 

via respektive 

enhets ordinarie 

budget 

Underhåll och 

renovering av 

fastigheter som hyrs 

av näringsidkare 

Kommunens fastighetsbolag ska 

löpande underhålla och renovera 

de fastigheter som hyrs ut till 

kommersiell service 

Vilhelmina Bostäder  Arbetet finansieras 

via Vilhelmina 

Bostäders ordinarie 

budget samt 
regionala 

SERVICEPLAN - [VÄLJ DATUM] 

13 

projektmedel vid 
extraordinära 

insatser 

 

Planering, genomförande och utvärdering

  

Ansvar och kostnader

  

Varje nämnd och utskott ansvarar att inom sitt ansvarsområde vidta åtgärder i planen och att budgetera 
för de kostnader som åtgärderna medför.  

Årlig sammanfattning och redovisning

  

Kommunstyrelsen har ett samordningsansvar för att årligen följa upp och utvärdera genomförda åtgärder.  

Revidering

  

Utvecklingsenheten

 ansvarar för att planen revideras varje mandatperiod.