NYHETER 2020-08-05

Aktuellt läge i Västerbotten kring covid-19 vecka 27

Västerbotten har nu fler än 700 bekräftade fall med covid-19 och endast sex kommuner i länet har färre än tio smittade. Flera initiativ har tagits för att tacka vårdens personal för ett fantastiskt arbete sedan pandemins start.

– Vi har ett fortsatt stabilt läge i Västerbotten där de bekräftade fallen ökar lite varje dag. Vi har inga nya dödsfall och under förra veckan skrevs fyra patienter ut efter att ha vårdats på sjukhus, tre från Norrlands universitetssjukhus och en person från Skellefteå lasarett, berättar smittskyddsläkare Therese Thunberg.

Under juni, juli och augusti, erbjuder Region Västerbotten ingen antikroppstestning för allmänheten utan prioriterar istället att ta fler prover för att upptäcka en pågående infektion.

– Det är lika viktigt nu som tidigare att följa rekommendationerna. Trots att vi har ett stabilt läge i Västerbotten, och en långsam spridning, måste vi hjälpas åt att skydda våra äldre som är i riskgrupp, fortsätter Therese Thunberg.

En annorlunda sommar

Region Västerbotten har spunnit vidare på kampanjen ”Omtanke” och har tillsammans med Umeå kommun, Skellefteå kommun och Länsstyrelsen Västerbotten tagit fram tre filmer för att nå målgruppen 15–25 år med budskapet ”Ställ inte in, ställ om”.

Nu finns ytterligare en film för att nå restaurangbesökare. Filmen uppmanar västerbottningarna att tänka lite annorlunda och undvika trängsel, hålla avstånd i köer, beställa, äta och dricka vid bordet och inte flytta bord och stolar. Den som vill kan se alla filmer på regionvasterbotten.se/play märkta med ”Ställ inte in, ställ om”.

Vården visas tacksamhet

Regionens tre sjukhus har fått flaggor av stiftelsen Sveriges nationaldag som ett bevis på deras uppskattning.

Under måndagen arrangerades också ett digitalt videomöte med statsminister Stefan Löfvén och socialminister Lena Hallengren som ville tacka vårdpersonalen och samtidigt få en djupare och ocensurerad inblick i hur de som jobbat med intensivvård under coronapandemin ser på sin egen och patienternas situation.