Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Alvargalan viktig arena för Skellefteås attraktivitet!

Alvargalan är ett sätt att stärka Skellefteås och Västerbottens varumärke.

Å ena sidan är det viktigt att kommunens politiska ledning inser att ett gott näringslivsklimat inte är någonting vi får gratis. Å andra sidan ifrågasätts på samma gång om det verkligen är smart att kommunen satsar just på Alvargalan. Hur hänger det här ihop?

Vid Alvargalan belönas initiativ, kreativitet, risktagande, uthållighet, framsynthet. Galan med kringarrangemang uppmärksammar drivkrafter hos de som redan utvecklat företag och skapat jobb för att motivera andra att göra detsamma.

Under ”glitter och glamour” sätter Alvargalan spotlighten på de egenskaper som präglar framgångsrikt företagande och entreprenörskap – en utvecklingskraft som allt fler kommuner blir allt mer beroende av framöver. För att inse vikten av detta är det bara att studera den alarmerande rapport TCO lägger fram i dagarna om ett tudelat Sverige där utvecklingskraften koncentreras till storstadsregionerna.

Alvargalan har, bland annat genom kommunens stöd, vuxit och blivit en angelägenhet för hela Skellefteås näringsliv. Visst är 300 000 kr mycket pengar men dessa måste också sättas i relation till samlade effekten av andra näringslivsfrämjande aktiviteter. Det finns flera sätt för en kommun att stötta sitt näringsliv som effektivt bygglovsförfarande, kompetensförsörjning, näringslivslotsar, infrastruktur och goda kommunikationer.

När det gäller Alvargalan skulle man då kunna resonera så här:

Galan 2014 attraherade 750 personer. Kommunikationsforskningen har kommit fram till – och det här var innan sociala media exploderade – att vi förmedlar en positiv upplevelse vi är med om till ca 18 personer. Redan i första ledet har den positiva berättelsen om Alvargalan potentiell räckvidd om mer än 10 000 personer. Lägg sedan till de som tillkommer i nästa led och genom sociala medier.

Region Västerbotten vill stärka Norra Sverige och Västerbotten. Ett sätt att göra det är med relationsbyggande och kraften i positiva berättelser. Exempel på aktiviteter som i vissas ögon är att sticka ut hakan lite extra är Västerbotten på Grand Hôtel och Berättarfestivalen. Så länge det finns en strategi och att resultat kan redovisas öppet är ovanstående goda exempel på positiva händelser som bidrar till att lyfta norra Sverige.

Skellefteås föredömliga arbete med platsvarumärket är en viktig anledning till varför Region Västerbotten beslutat sig för att stödja Alvargalan. Grunden är vårt arbete med länets attraktivitet utifrån bland annat behovet av samhandling kring event- och främjandestrategi. Vi vill aktivt delta i de nätverk galan och dess kringaktiviteter skapar. För oss är Alvargalan ett exempel på den skaparkraft Skellefteå kan uppbåda. Något vi är stolta över.

Thomas Hartman
Kommunikationschef
Region Västerbotten

Skriv ut

31 januari, 2014 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök
  • Alvargalan är ett sätt att stärka Skellefteås och Västerbottens varumärke.

    I en debattartikel i Norran 31-01-2014 skriver Thomas Hartman, kommunikationschef Region Västerbotten, om vikten av att stärka näringslivet i regionen.

Kommentarer