Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Kulturdriven tillväxt är bra för alla

Thomas Hartman, kommunikationschef Region Västerbotten, svarar på en insändare i Norran om Västerbotten på Grand Hôtel och årets tema.

För 24:e året i rad arrangeras Västerbotten på Grand Hôtel, ett arrangemang som når stort intresse och bidrar till att vi kan bygga relationer vi som län har nytta av.

Varje år väljer arrangörerna; Region Västerbotten och Länsstyrelsen, efter kontakt med ett stort antal länsaktörer, ett tema för året. Årets tema, kulturdriven tillväxt, sammanfaller som skribenten uppmärksammar samtidigt som kulturhuvudstadsåret i Umeå. Tidigare har vi bland annat fördjupat oss inom innovationer och talang- och kompetensförsörjning.

Hur programmen skapas är ingen slump utan resultat av mycket medvetna val. Vi strävar efter geografisk balans och ser till att vi ställer fler kvinnor än män på scenen. Årets konferencier är verksam i Skellefteå och åtta av 16 programpunkter är inte Umeårelaterade.

Som en av arrangörerna bakom Västerbotten på Grand Hôtel har vi ett ansvar att skapa ett arrangemang som gör nytta för Västerbotten och dess varumärke. Kulturdriven tillväxt är ett brett begrepp som sträcker sig längre än kulturhuvudstadsåret och har stor betydelse för regionens utveckling och välfärd. Bara turismkonsumtionen i Sverige relaterad till kultur ökade med 14 % mellan 2011-2012. Detta är viktiga siffror vi på bästa sätt försöker ta till vara på.

Region Västerbotten jobbar mer aktivt än någonsin med att öka vår tillgänglighet i länet. Ska man med ett ord sammanfatta allt vi jobbar med så är det ”utveckling”. Detta oavsett om vi jobbar för att Norrbotniabanan ska byggas, för att förändra attityder till psykisk ohälsa eller för att öka nyttan av världens bästa bredband. Människor, organisationer, företag och samhälle ska växa.

En del av detta viktiga arbete är att hela länet hjälps åt med länets marknadsföring. Här har Skellefteå väldigt mycket att bidra med som både Västerbotten och Norra Sverige kan vara stolta över.
Flera bra exempel framkom exempelvis på Alvargalan i fredags där vi också deltar.

Thomas Hartman
Kommunikationschef, Region Västerbotten

Skriv ut
29 januari, 2014 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök
  • Thomas Hartman, kommunikationschef Region Västerbotten, svarar på en insändare i Norran om Västerbotten på Grand Hôtel och årets tema.

    Svar på insändaren Västerbotten är mer än Umeå, Norran 27 -01-2014

Kommentarer