NYHETER 2022-02-01

Dosintervallet kortas – tredje dos efter tre månader

Under måndagskvällen meddelade Folkhälsomyndigheten att tiden mellan andra och tredje dosen vaccin mot covid-19 kortas till tre månader. Ändringen börjar gälla på en gång i Västerbottens län.

Nu kan alla som är 18 år eller äldre få en påfyllnadsdos tre månader efter den andra dosen. Foto: Klas Sjöberg

Den kraftiga smittspridningen av covid-19 är anledningen till att dosintervallet kortas från fem till tre månader.

– Vi har god kapacitet att vaccinera i regionen, så den här ändringen börjar gälla omgående, säger Ronny Lestander, vaccinationssamordnare i Region Västerbotten.

Enligt Region Västerbottens statistik har 51 procent av Västerbottens läns befolkning som är 18 år eller äldre fått en tredje dos, en så kallad påfyllnadsdos.

– Vi har en bit kvar innan alla som vill har fått en påfyllnadsdos, men det kortade dosintervallet gör att de flesta som är vaccinerade kan boka en tid nu, säger Ronny Lestander.

En påfyllnadsdos förlänger och stärker skyddet från de första två doserna och rekommenderas till alla vaccinerade som är 18 år eller äldre. Det gäller även för de som nyligen har haft covid-19.

– Du kan få påfyllnadsdosen tidigast två dagar efter att du har tillfrisknat från covid-19. Boka en tid så snart du kan, det finns lediga tider på de flesta håll runtom i länet, säger Ronny Lestander.

Boka en tid

Alla som kan rekommenderas att boka tid genom att logga in på webbplatsen 1177.se. Den som inte har möjlighet att göra det kan ringa till en hälsocentral.

Det går inte att ringa 1177 Vårdguiden på telefon för att boka eller avboka en tid för vaccination.

Viktigt vid vaccination

• Ta med legitimation, vaccinationskort och en ifylld hälsodeklaration.
  • Kom inte till mottagningen med symtom på förkylning. Boka i stället om tiden.
  • Kom tidigast tio minuter före bokad tid för att undvika trängsel. Håll avstånd till andra som väntar.
  • Använd munskydd i samband med vaccinationen.
  • Ha gärna kortärmat eller kläder som är lätta att ta av för att enkelt få sprutan i överarmen.