NYHETER 2021-10-25

Färre fall av covid-19 i Västerbotten

Under föregående vecka minskade antalet positiva fall av covid-19 till 136. För att hålla nere smittspridningen är det viktigt att fler prioriterar att bli fullvaccinerade.

Bland de positiva fallen var 102 i Umeåområdet, 30 i Skellefteåområdet, två i södra Lappland och två personer som är folkbokförda utanför länet.

– Se till att stanna hemma och provta dig när du är sjuk, även om symtomen är milda och oavsett om du är vaccinerad eller inte, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

Smittan sprids fortsatt i sociala sammanhang, på fritidsaktiviteter, i skolor, på arbetsplatser och inom familjen. Flest fall finns fortsatt i åldersgruppen 10–19 år.

Vaccination är vägen framåt

Vaccination är en viktig del av att hålla nere smittspridningen, och det är fortfarande fler som behöver vaccinera sig.

– Vaccinationstäckningen behöver öka, framför allt bland personer under 40 år. Kom ihåg att du som inte är fullvaccinerad fortfarande bör hålla avstånd till andra samt undvika nära kontakter med personer som riskerar att bli allvarligt sjuka. Vaccination är vägen ut ur pandemin, så se till att bli fullvaccinerade, säger Stephan Stenmark.

Det finns gott om lediga tider runtom i länet samt alternativ med drop in. Barn i åldrarna 12 till 15 år vaccineras i första hand på skolorna.

Under föregående vecka meddelade Folkhälsomyndigheten att Pfizer/BioNTechs vaccin Comirnaty rekommenderas som en andra dos till de som är födda 1991 eller senare och som fått en första dos av Modernas vaccin Spikevax.

För personer som är födda 1941 eller tidigare är det dags att boka tid för en tredje dos. Det gäller även de som har hemtjänst. De som är födda 1941 eller tidigare kan boka sin tid genom att logga in på 1177.se eller genom att ringa till en hälsocentral. De som har hemtjänst och som är födda senare än 1941 behöver ringa till en hälsocentral för att boka sin tid. Det går inte att boka tid genom att ringa till 1177 Vårdguiden.

Byte till Folkhälsomyndighetens statistik

Från och med den 21 oktober använder Region Västerbotten Folkhälsomyndighetens statistik över registrerade vaccinationer mot covid-19 vid kommunikation om hur stor andel av befolkningen som är vaccinerad.

– Hittills har vi använt Region Västerbottens interna statistik när vi har kommunicerat hur stor andel av befolkningen som är vaccinerad. Tidigare under vaccinationsprocessen var det stora eftersläpningar i den nationella statistiken, men nu är skillnaderna mindre och vi övergår därför till att kommunicera Folkhälsomyndighetens statistik, säger Stephan Stenmark.

Den dagliga statistikuppdateringen är fortsatt antal givna doser i Västerbottens län.

Följ Region Västerbottens statistik för vaccinationer mot covid-19