NYHETER 2024-08-27

Följ med i ögonklinikens arbete för bättre tillgänglighet – ”Vi gör det tillsammans”

Ögonkliniken Västerbotten finns på länets tre sjukhus i Umeå, Skellefteå och Lycksele. Det är en klinik med stora patientflöden som tar hand om patienter med ögonsjukdomar i alla åldrar, från nyfödda och uppåt. Här pågår ständigt arbetet för att öka tillgängligheten för patienterna. – Det är inte något vi jobbat med i enskilda projekt utan något som genomsyrat vårt tankesätt i decennier, säger Gauti Jóhannesson, verksamhetschef vid ögonkliniken Västerbotten.

Gauti Jóhannesson, verksamhetschef vid ögonkliniken Västerbotten. Foto: Klas Sjöberg

Tillgängligheten i hälso- och sjukvården behöver förbättras. SKR, Sveriges kommuner och regioner, och staten har träffat en överenskommelse för 2024 för ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården. Överenskommelsen syftar till att öka vårdens kapacitet och förbättra tillgängligheten genom att korta väntetiderna samt öka antalet disponibla vårdplatser.

Som en del av detta har Region Västerbotten ett antal uppdrag och mål uppsatta för att förbättra tillgängligheten. Ett mål är att förbättra tillgänglighetssiffrorna för ögonoperationer med 20 procent.

– Det handlar väldigt mycket om att göra det tillsammans. Det spelar ingen roll vilken personalkategori du är. Alla drar sitt strå till stacken, säger Gauti Jóhannesson, verksamhetschef vid ögonkliniken Västerbotten om klinikens satsning på förbättrad tillgänglighet.

Se filmen från ögonkliniken Västerbotten här.