NYHETER 2020-11-02

Fortsatt ökning av covid-19 i Västerbotten

Just nu finns 1 516 bekräftade fall av covid-19 i Västerbotten. 249 personer testades positivt under föregående vecka vilket är den största ökningen sedan pandemins början. – Den snabba ökningen av antalet fall i länet är mycket oroande, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

De bekräftade fallen i Västerbotten ökar kraftigt. Ökningen i Umeåområdet fortsätter och bekräftade fall finns även i Skellefteå med omnejd och flera fall med tecken på kluster i södra Lappland.

Vi inom sjukvården är naturligtvis väldigt oroade över den utveckling vi ser nu. Om inte du och jag och alla andra västerbottningar skärper till oss och håller avstånd och gör allt vi kan för att förhindra smittspridningen så kommer sjukvården att bli hårt belastad och det finns risk att det blir en tuff vinter, säger Brita Winsa, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Västerbotten.

Två personer vårdas just nu på sjukhus i länet på grund av covid-19, ingen av dessa vårdas på intensivvårdsavdelning.

– Vi ser att ökade fall i samhället ger påverkan på sjukvården och utifrån den ökning vi ser förväntar vi oss också fler smittade patienter som behöver vård, säger Brita Winsa Det är viktigt att vi bromsar smittan för att vår personal ska orka med.

Allvarlig situation

Av de 249 bekräftade fallen var 111 personer kvinnor, 138 män. 11 av fallen är över 70 år, 10 av dessa personer befinner sig i Skellefteåområdet. 217 av de bekräftade fallen är positiva via egenprovtagning och sammanlagt i länet togs cirka 5 500 prover.

– Smittan kan fortfarande bromsas med de rekommendationen som finns men fler åtgärder kan behöva vidtas. Hur som helst behöver alla träffa färre människor på jobb och fritid, avslutar Stephan Stenmark.