NYHETER 2021-04-19

Fortsatt smittspridning i Västerbotten och en fjärdedel har påbörjat vaccinering mot covid-19

Smittan i Västerbotten ökade något även förra veckan. Sammanlagt testades 668 personer positivt för covid-19 och 11 182 prover analyserades. Vaccineringen mot covid-19 fortsätter och nu har ungefär 25 procent av den vuxna befolkningen i Västerbotten påbörjat sin vaccinering.

– Just nu ser vi en ökning av positiva fall i Umeåområdet och närliggande orter exempelvis i Nordmaling kommun. Som jag sagt upprepade gånger så måste vi bromsa smittspridningen nu, både utifrån omsorgen om sig själv, sin närmsta omgivning och för att rädda liv, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

668 personer testades positivt för covid-19 under vecka 15 och sammanlagt sedan pandemins början har 19 837 burit viruset. Smittspårningen visar ökande fall i åldersgrupperna 0–18 år och 19–39 år, sjunkande i 40–59 år och 60–69 år. Bland personer över 70 år var bara 33 positiva under föregående vecka. I Västerbotten återfinns också en hög andel av den brittiska virusvarianten fortfarande vilket påverkar smittspridningen.

– Fördelningen av smittan inom länet är ökning i Umeåområdet, minskning i Skellefteå och väsentligen oförändrat i södra Lappland. Det är inte bara i Västerbotten smittspridningen ökar, utan det är även mycket hög smittspridning i våra grannlän, säger Stephan Stenmark.

Vaccinering i Västerbotten

– Varje vecka vaccineras tusentals personer i Västerbotten med ökad risk för svår sjukdom. Följer vi rekommendationerna och lyckas med en lägre smittspridning vinner vi tid så vi hinner vaccinera fler innan de riskerar att insjukna. Sammanlagt har ungefär 25 procent av den vuxna befolkningen i länet påbörjat vaccineringen, säger Stephan Stenmark.

Sammanlagt hade nästan 77 000 doser av vaccinet delats ut i Västerbotten fram till fredag den 16 april. Runt 96 procent av alla personer över 80 år har påbörjat sin vaccinering och 66 procent är fullvaccinerade. När det kommer till personer mellan 70–79 år har ungefär 75 procent påbörjat sin vaccinering. Av personer 65 år och äldre har cirka 67 procent fått sin första dos.

– Vaccinet skyddar bra mot svår sjukdom och död men vi har ännu inte full kunskap om hur smittsam man är om man skulle bära på viruset vid smitta trots vaccination. Tre veckor efter att man fått sin första dos så ges ökade möjligheter att handla, besöka vänner, men de skärpta rekommendationerna i Västerbotten gäller fortsatt, att undvika trängsel, hålla avstånd när man rör sig i samhället, stanna hemma vid symtom och testa sig. Så det ger ökade möjligheter men det är inte fritt fram att uppföra sig hur som helst när man är vaccinerad, förtydligar Stephan Stenmark.

Tre veckor efter första vaccindosen mot covid-19 har kroppen utvecklat ett bra skydd mot allvarlig sjukdom i covid-19. Då kan du som är vaccinerad träffa människor från några olika hushåll och även inomhus. Förändringarna innebär bland annat att personer som vaccinerats kan umgås med barn och barnbarn. Tänk på att bara umgås när alla är friska. De rekommendationer som gäller i samhället i övrigt gäller också för vaccinerade. Vi behöver alla fortsätta undvika att bidra till trängsel i offentliga miljöer, såsom butiker och allmänna färdmedel. Fortsätt också att stanna hemma och testa dig när du är sjuk, tvätta händerna och håll avstånd till andra och använda munskydd när det rekommenderas.

– Skärpta rekommendationer gäller i Västerbotten till och med den 9 maj. Vi måste tillsammans fortsätta hålla ett tydligt fokus på att bromsa smittan ute i samhället, avslutar Stephan Stenmark.