Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Almedalen viktig arena för Region Västerbotten

Almedalsveckan stärker varumärket Västerbotten. Det är kommunikationschefen Thomas Hartmans fullständiga övertygelse.

– Vi når önskade resultat och effekter. I år har vi genomfört ett 20-tal seminarier på två eventplatser. Här diskuteras viktiga framtidsfrågor både nationellt och internationellt. Men viktigast är relationsskapandet, säger Hartman. - När viktiga framtidsfrågor diskuteras för Sveriges utveckling är det viktigt att norra Sverige är med i samtalet.

Almedalsveckan stärker varumärket Västerbotten. Det är kommunikationschefen Thomas Hartmans fullständiga övertygelse. 

– Vi når önskade resultat och effekter. I år har vi genomfört ett 20-tal seminarier på två eventplatser. Här diskuteras viktiga framtidsfrågor både nationellt och internationellt. Men viktigast är relationsskapandet, säger Hartman. – När viktiga framtidsfrågor diskuteras för Sveriges utveckling är det viktigt att norra Sverige är med i samtalet.

Från vissa håll riktas kritik mot myndigheters medverkan på Almedalsveckan.

– Men den kritiken är ofta tämligen endimensionell. Varken jag eller min uppdragsgivare Region Västerbotten delar detta sätt att resonera. Almedalen är en del i ett bredare arbete med att synliggöra regionen. Strategierna väljs utifrån vad vi vill åstadkomma inom respektive sakområde. Att välja bort Almedalen vore lika dumt som att kategoriskt säga nej till radioreklam eller helt sluta annonsera, säger Thomas Hartman och fortsätter:

–  Däremot ska vi vara ödmjuka i arbetet. Det är trots allt skattebetalarnas pengar i botten som finansierar vår medverkan. Då måste vi leverera värden tillbaka till regionen.

Almedalen har blivit en viktig mötesplats för många regionala aktörer inom, näringsliv, politik, akademi och det civila samhället. Region Västerbottens roll är att kratta manegen.
– Att skapa relationer är nog den viktigaste uppgiften. Inte enskilda seminarier. Vi ser Almedalen som en utmärkt mötesplats i en system av mötesplatser som tillsammans skapar ett ekosystem av relationsbyggande, förklarar Thomas Hartman.

Region Västerbottens medverkan under Almedalsveckan ger också uppmärksamhet i media.
– Men vår strategi bygger inte på kortsiktig rubrikjakt. Vi arbetar långsiktigt med relationsbyggande och kopplar därför olika event till varandra i en eventstrategi. Vi planerar i god tid innan Almedalsveckan för mindre möten och ser de relationer de bygger som ett medel för att stärka och utveckla varumärket Västerbotten. Vi följer upp dessa aktiviteter efteråt.

Almedalsveckan har en stark koppling till andra event under året. Hartman ger ett exempel:
–Relationer som vi etablerar i Almedalen följer vi upp vid vårt årliga arrangemang Västerbotten på Grand Hôtel eller vid arrangemang som Mötesplats Lycksele.  Detta kan senare krönas med delegationsbesök i vår region som leder till ytterligare följdaktiviteter.

Hartman välkomnar också representanter från hela norra Sverige till Region Västerbottens aktiviteter.
–  Ja, jag tycker att vi tillsammans kan använda arenan när den nu finns. Om Sveriges utveckling diskuteras av beslutsfattare är det viktigt att norra Sverige är med i samtalet.

Fakta:

Region Västerbottens deltagande bygger på såväl externa som interna ambitioner, formulerade i sju huvudmål:

– Skapa fördelar för regionens prioriterade satsningar.

– Synliggöra viktiga frågeställningar.

– Skapa dialog med beslutsfattare och nyckelaktörer.

– Vara ett forum för kund- och partnersvård.

– Bringa ytterligare kraft i vårt utvecklingsarbete.

– Vara en strategisk mötesplats för samhällsfrågor

– Stärka förutsättningarna för sektorsövergripande samhandling.

 

Skriv ut

7 juli, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer