Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Dohi – en ödmjuk doer i teknikens framkant

Emanuel Dohi är en ödmjuk doer som vet vad hårt arbete kan ge. Han är idag stolt VD och grundare av Dohi Sweden, en vd med framtidsvisioner och känsla för nätverkande. Att Emanuels företag blev årets nyföretagare vid Umeågalan är ingen slump. –  Vi jobbar med stora och små projekt, ofta handlar det om att kunden […]

Emanuel Dohi är en ödmjuk doer som vet vad hårt arbete kan ge. Han är idag stolt VD och grundare av Dohi Sweden, en vd med framtidsvisioner och känsla för nätverkande. Att Emanuels företag blev årets nyföretagare vid Umeågalan är ingen slump.

–  Vi jobbar med stora och små projekt, ofta handlar det om att kunden vill krydda sin marknadsföring och kommunikation med en snyggt paketerad teknisk lösning inom något av våra fokusområden, berättar Emanuel Dohi.

Det egna företaget, Dohi Sweden, beskriver han som en digital kreativ agentur, en slags hybrid av reklambyrå och tekniskt laboratorium med fokus på avancerad applikationsutveckling för mobil, interaktiv TV och webb.

Företaget har många järn i elden bland annat har företaget spelavdelning (Dohi Entertainment) som producerar spel och digitala underhållningsprodukter.

– Vi har också ett labb där vi experimenterar med nya tekniker och plattformar. Vi undersöker hur dessa kan användas på bästa sätt för att vi ständigt ska kunna ligga i teknologisk framkant.

Västerbotten bra som utgångspunkt

Att arbeta i Västerbotten ser Emanuel inte som någon nackdel, snarare tvärtom. Han menar att det finns en stark kreativ anda i länet, en anda som speglas i de kluster av branschföretag som vuxit fram i regionen.

–  Vi har en ung och öppensinnad befolkning. Tack vare universitetet finns det en stor tillströmning av nya invånare som har utbildningar av världsklass. Det bedrivs också flertalet satsningar mellan näringsliv och studenter, t.ex. Ung&Smart som drivs av Torbjörn Johansson, berättar Emanuel.

Att skapa samarbeten med andra företag i länet är enkelt enligt Emanuel som menar att finns gott om organisationer och drivna individer som kan ge stöd och råd vid utveckling av företag.

–  Alla dessa faktorer tillsammans med att jag är väldigt mån om att hitta människor som verkligen brinner för vad de gör har varit nyckelingredienser till att det har gått så bra som det har gjort.

För Dohi Swedens marknad spelar det ingen roll om de sitter i Västerbotten eller i någon annan del av världen. Deras marknad finns över hela världen.

– Ta Mashable, en av världens största teknikbloggar som exempel, vilken grundades hemma hos Pete Cashmore från en liten by i Skottland, eller Google som startade sin verksamhet från ett garage.

Han rättar sig lite och menar att det ändå kan spela en viss roll var man verkar, i och med att man aldrig ska underskatta ett fysiskt möte.

– Men som marknadsplattformen ser ut idag så kan vi skapa varumärkeskännedom och distribuera det vi producerar internationellt genom några knapptryck.Vi bor i Västerbotten för att det är där vi vill leva.

Uppstart på gång i Lycksele

Precis som många andra deltagare under Grandveckorna anser Emanuel att dessa veckor är en bra plattform för länets aktörer att träffas, för kontaktskapande och för samverkan utanför traditionella gränser.

– Om vi visar på bredden och styrkan av hela Västerbotten är jag övertygad om att vi kan få världens blickar att riktas hitåt, ett centrum i Europa för de digitala kreativa näringarna.

Han berättar även att han sett direkta resultat från sin medverkan under Granddagarna tidigare år, då flera spännande samarbeten utkristalliserats. Även årets dagar har inneburit nya kontakter och det lutar till och med åt eventuell uppstart av verksamhet i innovativa Lycksele mycket tack vare flertalet möten på Grand förra veckan.

Inför årets Granddagar har Dohi Sweden varit med och format invigningsdagen och även tagit fram allt presentationsmaterial, något Emanuel ser som extra roligt. Och det är inte bara för företaget dessa dagar är betydelsefulla, utan även för individen.

– För mig innebär de en rejäl motivationsboost, större kunskap och förståelse om andra branscher och områden i regionen samt att vi nu ligger i startgroparna för flera spännande projekt och samarbeten, avslutar Emanuel Dohi.

Text: Petra Liuski

Foto: Mariann Holmberg

Skriv ut

6 februari, 2012 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer