Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Hur ser framtidens lärare ut?

– Jag vill dela tankar med andra om framtidens lärare, frågor om pedagogik och lärande, säger Per-Daniel Liljegren.

– Jag vill lyfta blicken och titta in i framtiden, det är tunnsått av riktiga anlyser kring pedagogik och lärande, vilka kunskaper kommer framtidens elever att behöva 2030-2050?, undrar Per-Daniel Liljegren, skolchef i en av Sveriges minsta kommuner Sorsele. Han deltar i dag i Mediecenter i Västerbottens läns dag om Framtidens lärande som även dirketsänds på vasterbotten.nu/direkt mellan 10-13. 


Vilka utmaningar brottas skolan med i Sorsele kommun?

– Vi är en glesbygdskommun med noll innevånare per kvadratkilometer. Det talas 15 olika språk i kommunen, allt ifrån somaliska till flera olika samiska språk. Vi har 270 grundskoleelver, varav 40 ensamkommande flyktingbarn och lika många vuxna i SFI-undervisning, dessutom har vi en filial till gymnasieskolan i Arvidsjaur. Den största utmaningen för oss är att hitta lärare till hemspråkundervisningen samt  befolkningsfrågan. Men det är många barn som är på väg att födas, omkring ett  40-tal, vilket är många för vår lilla kommun. Alla kommuner i Västerbotten har ansökt hos utbildningsdepartementet om att få bedriva distansundervisning i språk med distansteknik på försök, men ännu har inget hänt på det området.

Vad kommer du att prata om i dag?

– Jag vill dela tankar med andra om framtidens lärare, frågor om pedagogik och lärande. Vilka kunskaper kommer framtidens elever att behöva 2030-2050? Vad behöver framtidens lärande för att utvecklas både lokalt, regionalt, nationellt och globalt? Jag hävdar att lärandet måste ta sitt avstamp i elevernas begreppsvärld. För att bli en hyfsad amatör på ett instrument krävs det 3000 timmars övning, för att bli ett proffs ungefär 10 000 till 30 000 timmar. Grundskolan utbildar i 6 665 timmar – ettan till nian. Där ingår även 500 timmars idrott. Det är verkligen viktigt att skoltiden är fredad, skickliga lärare bör kunna använda den effektivt. Den knappa tiden gör att varje sekund och minut bör leda till ett lärande.

Vad tycker du om dagens skoldebatt?

– Det är en ensidig debatt kring bildningsfrågor. Jag är inte så imponerad av politikers kunskap om bildning. Debatten förs sällan av lärare, det är på tiden att vi stiger fram och snackar om vår yrkesroll. Var finns pedagogerna i den här debatten? Det är dags att vi kliver fram och gör vår röst hörd för att utveckla framtidens lärande.

Följ livesändningen från Framtidens lärande på Grand Hötel mellan kl.10-13. 

Dagens program från Framtidens lärande.

Text: Ingela Hjulfors Berg

Skriv ut

3 februari, 2012 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer