Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Om Kung Fury och crowdfunding: Vem avgör vad som är en bra idé?

Vad gör man om man har en idé som är så bisarr att den måste vara briljant, men saknar pengar att genomföra den?

Vad gör man om man har en idé som är så bisarr att den måste vara briljant, men saknar pengar att genomföra den? Tja, ett sätt är att be andra om hjälp. För många är starka – även när det kommer till kultur. Linus Andersson från produktionsbolaget Lampray berättar mer om historien bakom crowdfundingsuccén Kung Fury

David Sandberg är musikvideo- och reklamfilmsregissör och hade varit ute på en sejour i Stockholm, men sedan flyttade tillbaka till Umeå för att genomföra sitt drömprojekt: den smått bisarra åttiotalsactionfilmen Kung Fury. Till sin hjälp hade han bland annat Linus, som var på plats på Grand Hotel för att berätta om deras resa, som han träffat i Kreators lokaler i Umeå.

Crowdfunding är en plattform för kreatörer som vill dela sina idéer och därmed be allmänheten att engagera sig i deras projekt och bidra med ekonomiskt stöd. Och med hjälp av en trailer som de spelade in mer eller mindre utan några resurser startade David och hans kollegor en crowdfundingkampanj för att genomföra sin idé. Målet var satt till $200 000, men idag har mer än det dubbla samlats in. Och planen är att Kung Fury ska spelas in i Umeå.

Skriv ut
20 januari, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer