Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Umeå 2014: Att skapa ett vinnande koncept av snö, is – och mycket mer

Vad är egentligen grejen med Umeå? Och hur skapar man intresse i hela Europa för en ort som vid första anblick kan upplevas som liten och perifert belägen? Tja, man tar vad man har och åker på turné.

Vad är egentligen grejen med Umeå? Och hur skapar man intresse i hela Europa för en ort som vid första anblick kan upplevas som liten och perifert belägen? Tja, man tar vad man har och åker på turné. 

När Umeå valdes till Kulturhuvudstad 2014 låg det en stor utmaning i att göra staden känd i hela Europa. Inte bara för att trumma upp intresset för staden och regionen i sig under året, utan även för att bygga ett långsiktigt internationellt intresse för Västerbotten och Sveriges varumärke.

Karin Arvidsson, marknadschef för Umeå 2014, och Ulrika Hallesius, informationsdirektör på Visit Sweden, äntrade scenen i Grand Hôtels vinterträdgård för att berätta om resan som gjorts för att marknadsföra Umeå som årets Kulturhuvudstad. Och det är inte vilken resa som helst, utan en hel europaturné – med unika västerbottniska upplevelser i bagaget.

En annan som gjort en rejäl resa är Demian Horst, som är ansvarig för masterprogrammet i transportdesign på Designhögskolan i Umeå. Han lämnade Brasilien för Umeå – och i sitt anförande berättade han varför.

Skriv ut
20 januari, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer