Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Vill ha mer e-tjänster i landsbygdens service

En god kommersiell och offentlig service utgör en viktig förutsättning för att få medborgare och näringsliv att stanna kvar i länet.

Befolkningsutvecklingen för Västerbotten dalar för i princip alla kommuner förutom Umeå. En god kommersiell och offentlig service utgör en viktig förutsättning för att få medborgare och näringsliv att stanna kvar i länet.

Ett fungerande utbud av service har även stor betydelse för länets attraktionskraft. Det vet Maria Kristoffersson som leder projektet Hållbar service för en levande landsbygd genom Region Västerbotten.


Du brinner för digitala lösningar för landsbygden, vilka är de och hur långt har ni kommit i ert arbete?

– Vi ska koppla samman lokala e-handelslösningar där även e-hälsa och e-tjänster ingår med samordnade transportsystem där vi jobbar med GIS, samt Speedboxar som gör att man kan leverera varor, livsmedel, gods , liftkort, eller campingnycklar var som helst på ett lätt sätt oberoende av tid.

Vad handlar er programpunkt Resan fram till Innovation Service för Tillväxt om?

– Det handlar om hur vi i Västerbotten jobbat för att skapa förutsättningar för tillväxt och service på landsbygden. Vi har jobbat brett tillsammans med Länsstyrelsen i Västerbotten, Byarörelsen, Ica, IgisTillväxtverket, kommunerna och en mängd företag, akademi och föreningar. Brett coh djupt samtidigt. Vi har haft Näringsdepartementet med på resan och även andra regioner i Sverige.

Vilka utmaningar har landsbygden att tackla?

– Många;  som demografi, globalisering och klimat.

Vad görs för att möta dessa utmaningar?

– Vi samlar krafter både lokalt , regionalt och nationellt för att etablera kraft att möta utmaningarna. Det är människor tillsammans som skapar kraften men vi behöver hjälp av tekniken och engagemanget.

Vad tar ni med er hem från Grand-veckorna? 

– Det är många som vill vara med på vår resa och vi har fått många nya inspel.

Läs mer om projektet Hållbar Service:

Hållbar Service

Hållbar Service på Facebook

Hållbar Service seminarium på Grand Hôtel 24 januari 2012

Text: Ingela Hjulfors Berg

Skriv ut

25 januari, 2012 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer