Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

2013-10-10 De svåra samtalen med anhöriga

Kraven på vårdpersonalen inom äldreomsorgen har ökat, inte enbart genom att vårdtyngden ökat.

Kraven på vårdpersonalen inom äldreomsorgen har ökat, inte enbart genom att vårdtyngden ökat. Anhörigas förväntningar på vad verksamheten ska klara av beskrivs ibland som både övermäktiga och i vissa fall t. o.m. provocerande. Hur kan anhörigas förväntningar och kritik föras i en dialogform som känns givande både för mig som personal och för anhöriga? Var går gränsen för vad jag ska ta emot? Måste jag alltid svara på långa mail/samtal vars innehåll kan kännas både orättvist och kränkande?

Hur gör jag för att bekräfta en persons rätt till sin egen uppfattning när jag inte delar den. I samarbetet med anhöriga där vi delar omsorgen om personen är det oundvikligt att vi ibland inte är överens om vad som är bäst för denne. Dessa samtal kan ibland kännas mycket svåra.

Hur lägger man upp samtalen, vilken samtalsform ska jag använda?

Ska jag ha stödjande- pedagogiskt -motiverandekonfronterande eller bearbetande samtal? Den som uppbär lön är ju alltid ansvarig för kontaktens upprätthållande, men hur gör jag det när jag blir arg och frustrerad?

 

MÅLGRUPP  Personal inom äldreomsorgen.

TID                   Torsdag 10 oktober 2013

PLATS             Umeå Folkets Hus

Skriv ut

27 augusti, 2013 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Bilagor

  • Kursavgift 1.950 kronor (exkl. moms) inkl kaffe och lunch.
    Debiteras i efterhand.

    Anmälan om deltagande sker på bifogad blankett, som sänds till Region Gävleborg, 827 80 LJUSDAL, på vår

    hemsida www.regiongavleborg.se eller via denna länk senast 9 september 2013.

    OBS! Anmälan är bindande efter sista anmälningsdatum, med
    hela kursavgiften.

Kommentarer