NYHETER 2023-04-11

Höga betyg för klinisk forskning i Västerbotten

Region Västerbotten och Umeå universitet får betyget mycket hög kvalitet på ett område och god-hög kvalitet på två områden i Vetenskapsrådets utvärdering av ALF-avtalet som presenterades i slutet av förra veckan.

Som betydande styrkor i ALF-region Västerbotten lyftes stöd för användning av samt tillgång till forskningsinfrastrukturer, och den övergripande strategin för att stödja forskare i alla skeden av karriären. Foto: Klas Sjöberg

– Det känns otroligt roligt att vi kommer ut så väl i den hårda konkurrensen med de andra universitetsregionerna. Det är en kvalitetsstämpel för den kliniska forskningen i Norra sjukvårdsregionen. Utvärderingen lyfter speciellt att vi är nationellt ledande vad gäller samordning av användningen av tilldelad forskningstid, mycket tack vare vår övergripande strategi för att stödja forskare i alla skeden av karriären, något som vi kan vara mycket stolta över, säger Göran Larsson, forsknings-, utbildnings- och innovationschef vid Region Västerbotten.

I kategorin forskningens förutsättningar får regionen mycket hög kvalitet – det högsta betyget. I kategorierna den vetenskapliga produktionens kvalitet och forskningens kliniska betydelse och samhällsnytta får regionen betyget god-hög kvalitet. Därmed behåller man samma betyg som förra utvärderingen som presenterades 2018.

– I utvärderingen har man bland annat lyft fram regionens långsiktiga åtagande kring befolkningsbaserad forskning som ger förutsättningar för unika möjligheter inom hjärt-kärlsjukdomar, precisionsmedicin och avancerade terapier. Vi i Region Västerbotten måste vara med och utveckla ett strategiskt användande av dessa investeringar, säger Ulrica Bergström, universitetssjukvårdsstrateg vid Region Västerbotten.

ALF står för avtal om läkarutbildning och forskning. Avtalet är upprättat mellan staten och sju regioner och handlar om samarbete om läkarutbildning, klinisk forskning och utveckling av hälso- och sjukvården. Utvärderingen fokuseras på de tre ovan nämnda huvudområdena. Tre internationella paneler av forskare har bedömt underlag som ALF-regionerna själva lämnat in. Dessa har lyft Sveriges goda förutsättningar att bedriva klinisk forskning tack vare tillgång till olika nationella infrastrukturer, kvalitetsregister och biobanker.

Sedan 2019 fördelas en viss del av ALF-ersättningen för klinisk forskning baserat på resultatet i utvärderingen. Det fina resultatet för regionen innebär att man heller inte förlorar denna finansiering av klinisk forskning.

Läs mer och ta del av rapporten på Vetenskapsrådets webbplats