Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Bättre service till skellefteborna genom tjänstedesign

Lite snabbare, lite öppnare och lite enklare. Det är parollen för Skellefteå kommun som med hjälp av ny teknik, bland annat i form av en prisbelönt app, har förbättrat servicen till medborgarna.

– Hela 93 procent är nöjda med bemötandet från vår kundtjänst, berättar Marie Larsson, som lett förnyelsearbetet.

Lite snabbare, lite öppnare och lite enklare. Det är parollen för Skellefteå kommun som med hjälp av ny teknik, bland annat i form av en prisbelönt app, har förbättrat servicen till medborgarna.

– Hela 93 procent är nöjda med bemötandet från vår kundtjänst, berättar Marie Larsson, som lett förnyelsearbetet.

Skellefteå kommun stod som det goda exemplet när Region Västerbotten under Almedalsveckan arrangerade ett seminarium under rubriken: ”Demokratiutveckling genom tjänstedesign”. Dagens samhällsbyggare står nämligen inför stora utmaningar men ges också goda möjligheter till strategisk design av morgondagens medborgarservice via digitala lösningar.

Tidigare hade Skellefteå kommun runt 20 000 telefonsamtal per vecka.
– Hälften av dem lyckades vi tappa bort. Dessutom var återkopplingen på inkomna mail dålig. Kundperspektivet existerade inte, säger Marie, som fick uppdraget att förbättra medborgarservicen och kundtjänsten.

– Vi spetsade öronen och började lyssna på vad invånarna samt näringslivet hade för önskemål.

Genom så kallad tjänstedesign utformades sedan, steg för steg, nya digitala lösningar men även en uppskattad kundtjänst.
– Vår kundtjänstpersonal löser 70 procent av alla ärenden direkt. De har god koll på hela den kommunala förvaltningen och kan svara på det mesta. Detta i kombination med ett gott bemötande, som alltid är viktigast, har blivit en succé.

Dessutom utvecklade kommunen appen ”Mitt Skellefteå”. En digital tjänst som till och med blivit prisbelönt.
– Målet är att huvudkanalen in till kommunen ska vara digital redan 2015, berättar Marie.

Eva-Karin Anderman, från stiftelsen för svensk industridesign, SVID, pekade också på betydelsen av tjänstedesign ur ett demokratsikt perspektiv.
– Bra designade tjänster förändrar medborgarnas tillvaro till det bättre. De stärker också demokratin genom att förenkla delaktighet. Tjänstedesign är en kreativ arbetsprocess med framtidens användare i fokus.

Region Västerbotten arbetar för att via nya digitaliseringsmöjligheter skapa en bättre vardag i länets 15 kommuner och landsting.
– I samverkansprojektet e-Västerbotten försöker vi hitta en gemensam plattform och ta till vara på varandras goda lösningar. Vi har ett av de bästa bredbandsnäten. Nu ska vi fylla det med goda tjänster, säger Magnus Rudehäll på Region Västerbotten.

Skriv ut
2 juli, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer