Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Tjänstedesign med Kalle Jegers – en fyrstegsprocess

Två intensiva dagar ägnades åt tjänstedesign med Kalle Jegers från Hello Future. Samtliga deltagare kom från länets offentliga sektor, erfarna eller mindre erfarna i ämnet. Alla med en gemensam nämnare - vi behandlar tjänster för medborgare som i allra högsta grad bör designas efter användarens behov.

Hela service-design processen delades in i fyra steg vilka i sin tur maldes ner till flera mindre delar. Från att samla insikter till att utveckla och testa för att bygga en lösning och i slutskedet lansera och växa. Genom en designprocess behöver vi hålla i användaren hela vägen för att inte tappa fokus och börja anpassa oss efter enbart budget och aktörer. Ett misstag som ofta begås och i slutänden gör tjänsten helt onödig.

“Om det är för användarens skull en tjänst finns till så är det också efter användarens behov den ska designas.” – Kalle Jegers

Vi måste uppfatta problem och möjligheter. Vart fastnar användaren? Konceptutveckling och prototyping kan låta avancerat, men det behöver inte vara mer komplicerat än man gör det. Med god fantasi kan mycket förenklas utefter de resurser och förutsättningar som finns att tillgå.

Kortare diskussioner och uppgifter i mindre grupper fick deltagarna att inse vikten av att följa med i den digitala utvecklingen, oavsett om man är en liten kommun i inlandet eller större myndighet.

Ett par otroligt bra, och viktiga dagar. Helt rätt i tiden. Att få träffas i ett sammanhang som det här var både givande och inspirerande för samtliga parter. Att få se hur andra jobbar och hur man som mindre kommun kan ta hjälp av de större. Ett stort arbete ligger framför oss i att fortsätta digitalisera Västerbotten. Med rätt verktyg och en hel del kreativitet finns goda förutsättningar för att lyckas.

Skriv ut

18 februari, 2017 | Olivia Collin

Kommentarer