NYHETER 2024-08-26

Regionala utvecklingsnämnden uppmanar regeringen att stötta nattåget

Regionala utvecklingsnämnden i Västerbotten fattade vid sitt sammanträde den 22 augusti ett beslut om att skicka en skrivelse till regeringen med en uppmaning att säkerställa nattågstrafiken mellan Umeå och Göteborg.

Nattåg till göteborg
Nattåget som går till Göteborg Foto: Jörgen Boström

SJ, som är ett aktiebolag ägt av svenska staten, har meddelat att nattågstrafiken mellan de två städerna inte är lönsam och att den därför läggs ner vid årsskiftet. SJ menar att trafiken på sträckan kan bedrivas endast om den upphandlas av Trafikverket och därmed får ekonomiskt stöd från regeringen.

Regionala utvecklingsnämnden anser att nedläggningen av nattågstrafiken kommer att innebära att fler väljer att flyga i stället för att åka tåg.

– Vi i Västerbotten är ledande i den gröna omställningen, och det ska vi fortsätta vara. Att ta bort nattåget är helt fel väg att gå. I ett klimatsmart Sverige behövs tåget, säger Rickard Carstedt (S), ordförande Regionala utvecklingsnämnden.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson menar i en kommentar till P4 Västerbotten att ”för de resenärer som vill åka nattåget finns fortsatt möjlighet till detta via Stockholm”. Myndighetschef Karolina Filipsson vid Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten menar att det inte är ett likvärdigt alternativ, och att den försämring som byten, förlängda restider och färre turer som en nedläggning av nattågstrafiken till Göteborg innebär är extremt beklaglig.

– Mot bakgrund av den utveckling som kan ses i norra Sverige och behov att öka det hållbara resandet så bör nattågstrafiken till och från Göteborg finnas kvar. Jag hoppas att Trafikverket inser behovet och att det innan trafiken upphör finns en lösning som innebär fortsatt nattågstrafik mellan Umeå och Göteborg, säger Karolina Filipsson.

Region Västerbotten konstaterar att det sedan 2010 har skett en stark ökning av tågresandet genom utvecklingen av Norrtågsystemet och genom att SJ:s snabbtåg även trafikerar Botniabanan till/från Umeå. Nattågen är en viktig del i tågsystemet och bidrar liksom dagtågstrafiken till det hållbara resandet. Regionala utvecklingsnämnden kommer därför att i en skrivelse uppmana regeringen att ta sitt ansvar för hållbar tillväxt och klimat i Sverige genom att säkerställa nattågstrafiken mellan Umeå och Göteborg.