N-LITE

N-LITE står för Literary Tourism Immersive Technology Acceleration och är namnet på ett projekt som utforskar nya sätt att skapa litteraturupplevelser med hjälp av immersiv teknologi.

Övergripande projektmål är att stärka samarbete mellan aktörer som verkar inom litteratur, kulturella och kreativa näringar samt litterär turism att utforska och använda immersiv teknologi för att skapa och förmedla nya typer av litterära upplevelser kopplat till platsen.

Projektet ska verka för ett utbyte av kunskap, erfarenheter och metoder. 

Biblioteksutveckling Västerbotten ingång i projektet är litteraturfrämjande och utveckling av litteraturen som konstform. Vi kommer att fokusera på att stötta kulturskaparna, författarna, att utforska immersiva teknologier i sitt konstnärsskap.

Digital spelupplevelse

Under projektet utvecklas en digital spelupplevelse i projektets alla regioner. Spelet kommer att tillgängliggöras via en gemensam plattform och lanseras preiliminärt sommaren 2025.

Under en workshop i Ammarnäs i april 2024 deltog Anna Nutti Wiandt och Sara Ajnnak och började spåna fram idéer till historien bakom spelet. Under hösten har de byggt en berättelse och adderat mekanismer som gör att den kommer kunna upplevas interaktivt. Sorsele bibliotek, Julla Májja - den samiska biblioteksbussen och Sorsele kommuns samiska samordnare deltar också i arbetet tillsammans med Biblioteksutveckling Västerbotten. 

Vad är det för spel? 

Spelet kretsar kring en huvudperson som hittar en trasig samisk trumma på en vind. Trumman har förlorat kraften i sina traditionella symboler efter att ha varit borta från Sápmi i många år. Det är upp till spelaren att klara olika uppdrag för att återställa den. 

Den aktuella trumman i spelet finns i verkligheten. Den härstammar från umesamiskt område men beslagtogs under 1700-talet och finns numera på ett museum i Frankrike. Under 2024 lånades den in och har visats på Ájtte museum i Jokkmokk. Genom fotogrammetri tar vi fram en exakt digital kopia av trumman.

Spelet översätts till umeesamiska och kommer att ha textning på engelska och eventuellt svenska.

Den tekniska utvecklingen sker vid ett universitet i Finland, Kajaani University of applied science, som deltar i projektet. Miljöerna i upplevelsen skapas genom bland annat foton och geodata,

I den här klippet från SVT Sápmi berättar Sara Ajnnak och Anna Nutti Wiandt om arbetet.

Motion capture

Karaktärerna i spelet gestaltas av bland annat ungdomar som läser umesamiska i sin undervisning. Inspelningen sker med hjälp av så kallad Motion Capture. Motion Capture är en utrustning som registrerar en persons fysiska rörelser och överför dessa till en digital 3D-karaktär. Både rörelser och mimik kan fångas genom Motion Capture

Rörelser och repliker spelades in i Sorsele i februari 2025.

Projektperiod

2023-07-01 - 2026-06-30

Projektpartners

Western Development Commission, Irland (Lead Partner)
Kajaani University of Applied Sciences, Finland
Region Kainuu, Finland
Visit Tórshavn, Färöarna
Region Västerbotten/Regionbibliotek Västerbotten, Sverige
Nordland museum/Hamsuncentret, Norge

Finansiering

N-LITE finansieras genom Interreg Northern Periphery and Arctic (NPA).

Budget: 1 499 970 euro
ERUF: 812 818 euro

Western Development Commission: 493 546 euro
Kajaani University of Applied Sciences: 307 671 euro
Region Kainuu: 250 500 euro
Visit Tórshavn:117 960 euro
Region Västerbotten/Biblioteksutveckling Västerbotten: 198 772 euro
Nordland museum/Hamsuncentret: 131 520 euro

Logotyp, EU Interreg Northern Periphery and Arctic

 

Pia Brinkfeldt Biblioteksutvecklare
E-post
pia.brinkfeldt@regionvasterbotten.se
Mobil
070-516 57 45
Bild på Pia Brinkfeldt