NYHETER 2024-10-05

Idag invigs LittFORS, Vindelälvens litteraturfestival

Under kommande vecka forsar Vindelälven i litteraturens tecken. Regionbibliotek Västerbotten är en av arrangörerna till litteraturfestivalen som pågår i flera kommuner 5-13 oktober.

Logotyp Littfors

LittFORS: Vindelälvens litteraturfestival är en festival som sträcker sig från fjäll till kust, inom biosfärområdet Vindelälven-Juhttátahkka. Under veckan arrangeras litteratur- och kulturarrangemang på olika orter längs med älven, från Ammarnäs, vidare till Sorsele, Lycksele, Vännäs och Vindeln.

Festivalen 2024 har temat Hitta hem.

Invigningen hålls i Ammarnäs lördag 5 oktober och därefter fortsätter programmet längs älven. Bland programpunkterna finns poesiworkshoppar, samtal, författarbesök och berättarvandringar.

Läs mer om LittFORS på festivalens egen webbplats

Om temat

I år söker vi ett hem, någonstans att vila, någonting att vila i. En plats, en känsla, ett språk. Under årets festival vill vi undersöka vad ett hem är, vad det kan vara och hur vi hittar det.

Hem är huset. Det med väggar, tak och grund. Tapeten hemma hos mormor om somrarna. Knarret över brädorna. Slamret i köket. Ett hem är en plats dit du har nyckeln. En plats där dina rötter fyller marken. Eller, en plats du ännu inte sett men söker.

Hem är människorna. Att höra hemma någonstans, att höra till, passa in.

Hem är känslan som rinner genom kroppen när allt är som det ska. Hem är sängen där du sover eller bröstkorgen du vilar ditt huvud mot. Hem är ett dukat bord och en hall full med skor. Eller, där tankarna får vandra ifred. Hem kan vara något som skaver. Där brott kan ske i tystnad. Hem kan förfölja en, riva och slita. Hem kan vara något som gör ont.

Vad händer om vi förlorar våra hem? Om vi måste fly? Om vi aldrig någonsin kan återvända? Vad händer om vi tappar vårt språk? Hur är det att behöva bygga ett hem på nytt?

Hem. Hembygd, hemort, hemvist, hemtrakter, hemland. Hemmagjord, hemtrevligt, hem och hushåll. Hemligheter. Hemlängtan, hemlöshet, hemsökt, hemmablind.

I år söker vi berättelserna som söker sig hem. Vi tar kompassen och kartan under armen, ger oss ut och letar. Hittar. Hem.

Vi möts där.

Susanne Ljungström