Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Läs- och språkförmåga – tanke och handling går vidare

55 deltagare från 10 kommuner deltar i konferens den 27-28 november, Ansia, Lycksele
Hur arbetar vi bäst med barns läs- och språkförmåga? Och hur kan vi samarbeta för att bäst använda resurserna? De frågorna ställs inför konferens som arrangeras av projektet Give me five som under tre år arbetat med boken, leken, skapandet och femåringarnas egna tankar i fokus.

”Vi pratar om hur Sune känner sig när han kommer bort från de andra och hur det känns att bli hittad igen. Vi får då höra barnens egna tankar och funderingar kring hur det känns när man blir ledsen, rädd, glada och lyckliga.” Utdrag från bloggen www.gemigfem.wordpress.com

55 deltagare från 10 kommuner deltar i konferens den 27-28 november, Ansia, Lycksele
Hur arbetar vi bäst med barns läs- och språkförmåga? Och hur kan vi samarbeta för att bäst använda resurserna?

De frågorna ställs inför konferens som arrangeras av projektet Give me five som under tre år arbetat med boken, leken, skapandet och femåringarnas egna tankar i fokus.
– Vi hoppas att deltagarna i projektet kan hitta former så att erfarenheter kan leva vidare och bidra till en fortsatt utveckling av barnens läs- och språkförmåga, säger Gunnilla Brinck, bibliotekskonsulent, och projektledare för Give me five, Länsbiblioteket, Region Västerbotten.

Under konferensen kommer biblioteks- och förskolepersonal visa och berätta om erfarenheter och framgångsfaktorer under ledning av Ulla Wiklund, rytmiklärare och lärarutbildare, forskare och en flitigt anlitad skolutvecklare inom språkutveckling.
Ulla Wiklund ger också en inspirationsföreläsning om reflektionens betydelse för tankens utveckling.

Läs mer om konferensen: http://regionvasterbotten.se/kurs-2/2013-11-27-28-avslutningskonferensen-for-give-me-five/

Give med five är ett läs- och berättarprojekt med boken, leken, skapandet och femåringens tankar i fokus.
Citat från bloggen: www.gemigfem.wordpress.com

”Vi kör dansleken ”raketen”, där man klappar händerna och stampar fötterna, långsamt, sedan snabbare och snabbare, kryper ihop och sedan reser sig med ett tjut. Denna danslek gör vi samtidigt som vi tittar på en riktig raketuppskjutning på YouTube.”

”Några hade räknat till tjugo högar, och det var rätt! Lövhögarna såg väldigt inbjudande ut, så vi kunde inte motstå att leka lite med löven!”

”Vid varje tillfälle pratade vi om hur Sune kände sig när han kom bort från de andra och hur det kändes att bli hittad igen. Då fick vi höra barnens egna tankar och funderingar kring hur man kan känna sig och när de ibland känt sig ledsna, rädda, eller glada och lyckliga.”

När vi sjungit god morgon till alla förskoleavdelningar, fick vi smyga in i bibliotekets barnhörna och titta. Vi tassade tyst på tå, och för att lura böckerna så de inte såg oss, kröp vi runt dem och under dem”

Fakta Give me five
Give me five är ett västerbottniskt läs- och berättarprojekt med femåringen i fokus, som nu är inne på det tredje och avslutande året med statliga medel. Länsbiblioteket och kommunbiblioteken äger projektet och har bjudit in förskolan att delta. Barn, böcker och berättande har varit fokus. Femåringar, förskole- och bibliotekspersonal har arbetat med spännande, utmanande, roliga och nyskapande bilderböcker och utvecklat nya färdigheter och uttryckssätt. Hur går det att arbeta med bara en bok? Vad händer när barns frågor får vara vägledande?

För mer information:
Gunilla Brinck, bibliotekskonsulent, Länsbiblioteket, Region Västerbotten, 070-327 67 77, 
gunilla.brinck@regionvasterbotten.se

Presskontakt:
Mariann Holmberg, kommunikatör, Region Västerbotten, mariann.holmberg@regionvasterbotten.se072 222 73 43

Skriv ut

25 november, 2013 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer