Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Minskad reklamtid nödvändigt beslut

– Minskad reklamtid är en naturlig följd av TV4s beslut. Varför ska bara en av de kommersiella kanalerna ha gräddfil utan att erbjuda något i gengäld? säger Erik Bergkvist (S), regionråd, Region Västerbotten.

– Minskad reklamtid är en naturlig följd av TV4s beslut. Varför ska bara en av de kommersiella kanalerna ha gräddfil utan att erbjuda något i gengäld? säger Erik Bergkvist (S), regionråd, Region Västerbotten.

Han tycker det i grunden är politiken som varit för slapphänt i hanteringen av det nya avtalet som tillåter TV4 att ta bort de lokala redaktionerna och de regionala sändningarna. Han menar att det är dags med ordentlig utredning om hur nyhetsbevakning av hela Sverige ska ske i framtiden.

– När TV4 lägger ner i sommar, då är vi tillbaka i samma läge som tidigt 80-tal, med SVT som enda aktör med TV-nyheter från hela Sverige. Då var det för lite konkurrens och det kommer det fortfarande att vara, säger Erik Bergkvist.

Han tror att Bonnier och TV4 förlorar i trovärdighet genom att utnyttja ett förmånligt system och nu lämna ett publicistiskt åtagande för att istället maximera vinsten utan hänsyn till varken tittar eller regioner.

– TV4 är inte bara ett hot mot den regionala mediebevakningen, de är även ett hot mot sig själva, säger Erik Bergkvist.

För mer information:
Erik Bergkvist (S), regionråd, Region Västerbotten, 070 618 68 55

Presskontakt:
Mariann Holmberg, kommunikatör, Region Västerbotten, mariann.holmberg@regionvasterbotten.se, 072 222 73 43

Skriv ut

23 april, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer