Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Nå framgång med hjälp av storytelling

– Storytelling är ett effektfullt verktyg till din verksamhet som kan höja värdet på varor och tjänster, och hitta företagets historia att berätta, sägerMarianne Folkedotter

Nu för tiden är det viktigt att sticka ut från mediebruset och informationsflödet för att nå ut till sina kunder och kontakter.
– Storytelling är ett effektfullt verktyg till din verksamhet som kan höja värdet på varor och tjänster, och hitta företagets historia att berätta, sägerMarianne Folkedotter, berättarantikvarie och del i projektet Berättarnas län.

I samarbete med Region Västerbotten anordnar kommunikationskonsultenJenny Eklund och berättarantikvarien Marianne Folkedotter en informationsworkshop om Storytelling. Workshopen vänder sig framförallt till företrädare för företag och besöksnäring, men andra intresserade är välkomna.

– Vilken är verksamhetens identitet och varför just den? Det handlar om att hitta verksamhetens kärna och berätta den. Man börjar kommunikationen inifrån och jobbar utåt, säger Marianne Folkedotter.

Ett 30-tal intresserade hade sökt sig till Rex festsal för att delta i workshopen. Det fanns representanter från både större företag till mindre verksamheter, egenföretagare och andra intresserade. Det bjöds på fiffiga, komiska och handfasta tips för hur en bra berättelse byggs upp, och intresset för att gå höstens utbildningar verkar högt.

Workshopen hålls av Jenny Eklund (kommunikationskonsult och utbildare i bl.a. storytelling) och Marianne Folkedotter (berättarantikvarie och utbildare i storytelling).

Fakta projektet Berättarnas län
”Västerbotten – berättarnas län” är ett treårigt projekt som började den 1 september 2011, med Region Västerbotten som projektägare.
Tillsammans med turistnäringen och länets företagare ska vi ta tillvara och utveckla Västerbottens muntliga berättartradition. Med berättandets hjälp ska fler turister hitta till våra finaste historiska besöksmål, och länets företagare ska ges möjlighet att stärka sina varumärken genom just berättandet. För att lyckas med detta ska särskilda berättarguider utbildas, och berättarföreställningar ska produceras vid ett antal besöksmål. I Skellefteå sker en särskild satsning: här ska vi skapa och lyfta fram turistprodukter med berättandet som bas och marknadsföra dessa.

För information:
Anders Karlsson, projektledare Berättarnas län,anders.karlsson@regionvasterbotten.se, 070 316 57 72

Presskontakt:
Sofia Moberg, praktikant kommunikatör, Region Västerbotten,sofia.i.l.moberg@gmail.se, 070 679 20 94

Skriv ut

4 maj, 2012 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer