Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Ny kulturplan 2016-2019

Vid Region Västerbottens förbundsfullmäktige antog en ny Regional kulturplan för 2016-2019.

Vid Region Västerbottens förbundsfullmäktige antog en ny Regional kulturplan för 2016-2019 den 3 december.

Ett enhälligt förbundsfullmäktige antog den nya kulturplanen för 2016-2019.

Planen skiljer sig från tidigare plan genom att ha ett tydligare fokus på jämställdhet, normkritik och tillgänglighet. Kulturplanen är en beskrivning av länets regionala kulturverksamheter och prioriteringar inom respektive verksamhetsområde samt en beskrivning av länets kulturpolitiskt prioriterade insatsområden. De regionala kulturpolitiska målen och insatsområdena har formulerats mot bakgrund av den nationella kulturpolitiken och utifrån regionala behov och utmaningar som framkommit i samband kommundialoger och övriga samrådsmöten, i remissvaren till ny kulturplan samt ägardirektiven och de regionala kulturverksamheternas utvecklingsområden.

-Kulturens kraft och roll är viktig för länets utveckling, sa Nina Björby (S), ordförande i Region Västerbottens kulturberedning. Vi behöver spets, bredd och djup, vilket den nya kulturplanen ger. Den ger oss också bättre förutsättningar i jobbet med att tillgängliggöra kulturen.

Kulturplanen verkställs genom en modell där Region Västerbotten ges möjlighet att ta ansvar för att fördela statsbidraget till de regionala kulturverksamheterna.

Den antagna kulturplanen bifogas till vänster (ny korrektur kommer inom kort).

För mer information:

Nina Björby (S)

Kulturberedningen ordförande vid Region Västerbotten

070-627 49 96, nina.bjorby@regionvasterbotten.se

Presskontakt:

Micaela Löwenhöök

Kommunikatör Region Västerbotten

070-316 37 01, micaela.lowenhook@regionvasterbotten.se

Skriv ut
3 december, 2015 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök

Kommentarer

  • fördom-vänster

    Intressant val av artikelbild.
    Fint förvisso att visa upp en så bra verksamhet som de står för men någon slags ironi måste det väl ändå vara att det är mindre än 1% av era medel som riktas mot den målgrupp som bilden företräder?

    Är det så att Jamo Jamo Young eller andra unga/etniska grupper verkligen står i fokus för ert eskande i kulturplanen? Eller… är det en variant av kulturell appropriering vi ser av samma art som Umeå 2014 pysslade med?

    Annars kan vi kanske berömma ett marknadsföringstekniskt initiativ att främja målgrupper som påverkar precis som att en byta kön på en frontfigur i en annons kan påverka jämställdhet kan man ju hoppas att val av etnicitet och ålder och kulturform kan påverka en mossig kulturpolitik?

    Put your money where your mouth is är ett uttryck som kommer från den målgrupp ni vill påskina att ni vänder er till. Prova att applicera det på er budget.

    PS: vi som skriver detta har inget med Jamo att göra men tycker de har en bra verksamhet som ni borde satsa mer på.

    • Hej Fördom-Vänster,
      och tack för din fråga.
      I sammanhanget som du lyfter finns inget dirket samband mellan den specifika kulturplanen och bilden, utan bilden är en symbol för det rika och mångfaciterat kulturlivet som vi så gärna vill visa att Västerbotten har. Dans, musik, poesi, dataspel, teater, opera och mycket mycket mer är kuklturformer som ingår i det regionala kulturarbetet. Vi försöker genom bild och form gestalta detta på olika sätt i vårt löpande arbete. Den här gången valde vi en fin bild av dansgruppen Jamo Jamo Young. Nästa gång blir det något annat.
      Frågor rörande var de regionala kulturmedlen läggs är en politisk fråga som jag föreslår att du skickar vidare till Region Västerbottens kulturberedning, där våra prioriteringar för verksamheten görs.

      Med vänliga hälsningar
      Micaela Löwenhöök
      kommunikatör vid Region Västerbotten