Hur bygger vi framtidens hållbara livsmiljöer?

Byggtakten är hög på många håll i Sverige och när platser förändras ska människors behov av att bo, arbeta och mötas tillgodoses. Att få ekvationen med snabb samhällsomvandling och kraven på ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet att gå ihop kan vara en utmaning. På Kunskapsdagen får vi ta del av innovativa projekt, samarbeten och visioner och ställer oss frågan – hur bygger vi framtidens hållbara livsmiljöer?

gröna husmiljöer

Datum: 6 okt 2022 | Tid: 08.30–14.30 | Plats: Medlefors hotell & konferens, Skellefteå
Moderator: Christina Friberg, näringslivspolitisk ansvarig och expert stadsutveckling, Fastighetsägarna

Inledning 9.00-9.20
Felicia Lundmark, Ordförande Bygg och miljönämnden, Skellefteå kommun
Rickard Carstedt, Regionråd, Region Västerbotten

Pass 1 9.45-12.00

Den hållbara utmaningen i en växande region Frågan om ett hållbart byggande är mångfacetterad.
Det handlar om att bygga ekonomiskt hållbart, både för finansiärer och för de som ska använda byggnaderna. Men också om socialt hållbara lösningar, med liv mellan husen och livsmiljöer där alla människor känner sig trygga. Och det handlar förstås också om klimatavtrycket. Vi har samlat tongivande samhällsbyggare i Västerbotten som resonerar kring byggandets utmaningar i ett växande Västerbotten. Lyssna till bland andra Skanska, Contractor, Fastighetsägarna MittNord, Riksbyggen, SBB och RISE med flera. Förmiddagen avslutas med utdelning av Träpriset.

Pass 2 13.00-14.30

Från visioner till framtidens goda livsmiljöer i Norr Nu utvecklas framtidens städer – men hur tänker kommunerna kring de möjliga färdvägarna framåt? Vad blir viktigt för att skapa förutsättningar för en utveckling som kommer alla till del? Hur får vi till ett riktigt bra tillsammansarbete så vi drar åt samma håll och kan realisera de goda livsmiljöerna? Passet börjar med en introduktion av Harriet Wistemar, kommunarkitekt och chef för fysisk planering Skellefteå kommun, och Pernilla Helmersson, samhällsplanerare Umeå kommun. Panelsamtal med Mikael Berglund, Ordförande byggnadsnämnden Umeå kommun och Felicia Lundmark Ordförande Bygg och miljönämnden Skellefteå kommun.

Som summering av hela dagen medverkar ansvariga politiker på nationell nivå på slutligt panelsamtal. Vi avrundar dagen med en kopp kaffe.

För mer information:
Britt-Inger Brisàdottir, utvecklingsstrateg