INSTÄLLT! Marskonferensen 2020 - Kan innehålla spår av lärande - biblioteket som kunskapsförmedlare

På grund av restriktioner och lokala direktiv för att hindra smittspridning av Coronaviruset, kommer konferensen inte att genomföras den 23-24 mars. Arrangörerna ser över möjligheten att kunna använda hela eller delar av programmet i någon form framöver.

Marskonferensen 2020 handlar om biblioteken och dess roll som kunskapsförmedlare. I bibliotekslagen framgår att biblioteken ska bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt.

På biblioteken ställs vi allt mer ofta inför situationer där vi får, eller tar oss, rollen som ledare för olika typer av lärandesituationer. Därför efterfrågar många pedagogiska grundkunskaper eller tips på metoder. Detta handlar årets marskonferens om. Det blir spännande föreläsningar, trevliga möten och givande workshops.

 

OBS: Begränsat antal platser. Sista anmälningsdag 2020-03-09

Konferensen äger rum i  Sveriges lantbruksuniversitet SLU i Umeå , Skogsmarksgränd 17, Umeå.

Mer information finns på marskonferensens webb

 

Program

23 mars


12:00 Registrering, SLU - Sveriges lantbruksuniversitet

13:00 SLU-bibliotekets överbibliotekarie Linda Vidlund hälsar Välkommen

13:15 Jag – Du – Vi
Föreläsningen blandar humor med allvar och belyser vilken betydelse kommunikation har för det goda pedagogiska mötet. Vilka kommunikativa handlingar kan skapa goda förutsättningar för ett sådant möte? Tillsammans utforskar vi tre pelare för ett professionellt bemötande med goda förutsättningar för lärande: jag – du – vi.

Håkan Fleischer föreläsare, författare, forskare och filosofie doktor i pedagogik.

14:00  Bibliotekssverige berättar - Att leda digital förändring - hur gör vi?
Regionbiblioteken i Gävleborg och Västerbotten byggde ledarskapspår inom kompetenslyftet Digitalt först användaren i fokus. Tillsammans med våra respektive läns bibliotekschefer gjorde vi digitala förändringsresor för att framtidssäkra folkbiblioteken. Landat i hållbarhet har Ann och Jenny försökt att göra!

Ann Östman, verksamhetsutvecklare bibliotek, Kultur Gävleborg
Jenny Lindmark Svedgård, utvecklingsledare, Regionbibliotek Västerbotten

14:20 Curiosum - nyfiken på vetenskap och teknik som en lärande upplevelse?
Under 2020 öppnar Curiosum - Umeås nya science center och makerspace där barn och vuxna ska kunna mötas för att tillsammans utforska, inspireras av och göra vetenskap och teknik. Tillsammans hitta sätt att förstå hur världen fungerar. Följ med och utforska Curiosums möjligheter!

Madelen Bodin är föreståndare för Curiosum. Hon är universitetslektor på naturvetenskapernas och matematikens didaktik på Umeå universitet med ett fokus på fysik och lärande i interaktiva miljöer.

14:50 Fika

15:15  Bibliotekssverige berättar - U-S-B-teknik på jägmästarutbildningen vid SLU
Ett samarbete mellan utbildningen, språkverkstaden och biblioteket som har gett en bättre progression i det akademiska skrivandet på jägmästarprogrammet vid Sveriges lantbruksuniversitet.

Camilla Widmark, forskare och prefekt, Monica Näslund, språkkonsult, Umeå Universitetsbibliotek, Mattias Lennartsson, bibliotekarie och Anna-Karin Åsander, bibliotekarie.

15:45  Utredningen om stärkta skolbibliotek och läromedel
Utredningssekreterare Anna Medin berättar var de befinner sig just nu i arbetet med utredningen om stärkta skolbibliotek och läromedel.

16:00 Valbara program
1. Visning av Sveriges Lantbruksuniversitet i Umeå.
Max antal deltagare: 25

2. Studiebesök på på Maja Beskowgymnasiet/Maja Beskowskolan.
"Behöver vi egentligen det här?" Att gallra invanda arbetssätt och bygga ett skolbibliotek med lärande i fokus.
Julia Sandström och Ingrid Lundgren är bibliotekarier på Maja Beskowgymnasiet/Maja Beskowskolan.
Max antal deltagare: 40

3. Studiebesök på Curiosum -
Madelen Bodin visar Umeås nya science center och makerspace.
Max antal deltagare: 40

4. Digitala Prosumentbibblan
Oculus Quest, ett för biblioteken perfekt lämpat Virtual Reality-system, workshop med Johan Sundlöf.
När högteknologisk Virtual Reality började komma för några år sedan var det en dyr och ganska otillgänglig teknik (kablar, dyra datorer och speciellt avsedda ytor), men Virtual Realitys nu ökande portabilitet (kabelfritt, allt-i-ett-lösning utan dator och lokalmässigt anpassningsbart utifrån rådande förutsättningar) och överkomliga pris skapar de förutsättningar som krävs för att kunna lämpas för biblioteksverksamhet. Genom att lyfta in virtuell verklighet i sin verksamhet har bibliotek en möjlighet att erbjuda allmänheten förbättrad tillgång till ny teknik och upplevelser som bidrar till exempelvis ökad digital kompetens. Vi avslutar passet med diskussioner kring hur vi kan koppla detta till biblioteksuppdraget.
Max antal deltagare: 14

5. Digiteket för nybörjare, workshop med Tomas Svedgård-Lindmark
Max antal deltagare: 20

17:00 Stopptid för de valbara programpunkterna

18.30 MIDDAG
Restaurang P5, Väven plan 5

24 mars


08:30 Välkommen

08:35 Stolthet, fördomar och civilisationens förfall. Om läsning och bildning i dagens medielandskap.
Människors användning av fiktioner brukar idag beskrivas med hjälp av begrepp som multimodalitet, spelifiering och textuniversum. Språket består till stor del av bilder och texter kan utgöras av filmer, chatforum, spel, virtuella rum eller, som det verkar, nästan vad som helst. Samtidigt är alla kulturformer utsatta för värderingar och särskilt ungdomskulturen får i den mediala debatten ofta finna sig i att vara ett bevis för bildningens förfall. Det väcker frågor om varför vi använder just de texter och medier vi gör och vilken betydelse det har hur vi använder dem. Vad är kultur och bildning i en tid av medieupplösning? Värderar vi texter olika beroende på vilket medium de förmedlas genom? Kan det rent av vara bildande att spela spel? Med exempel från såväl klassisk litteratur som nya mediers berättande diskuterar föredraget dessa frågor.

Stefan Lundström är biträdande professor i Svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet.

09:20 Bibliotekssverige berättar - Sluta vara så jävla konkret! Om att skapa en gemensam bas i heterogena grupper
”So, I can’t copy this?” frågar studenten veckan efter två pass om informationssökning och akademiskt skrivande. Vi tror inte att vi är ensamma om erfarenheten att inte nå fram till alla studenter. Hur kan vi skapa gemensam förståelse för vetenskaplighet i en svensk kontext och samtidigt utnyttja studenternas egna erfarenheter och kunskaper? Vi vill dela med oss av lärdomar från ett nytt undervisningskoncept som utvecklats i samarbete mellan undervisande bibliotekarier, Språkverkstaden och kurslärare. Hur kan vi på bästa sätt stötta studenterna i ett internationellt sammanhang?

Sabina Lundberg och Jannie Teinler visar hur vi på SLU- biblioteket arbetat för att synliggöra de normer som internationella studenter förväntas anpassa sig till i en svensk högskolekontext.

09:45 Fika

10:15  Gruffalo, clownskräck, sociala medier – om att rusta barn med nätvett och kritiskt tänkande
Skolbibliotekarie Monika Staub Halling föreläser om sin roll i barns och ungas lärande. Med konkreta exempel belyser hon hur hon undervisar i MIK och nätetik från förskoleklassen och uppåt, hur skönlitteratur blir en ingång till lärande och samtal, och hur skolbiblioteket bidrar till elevernas lärande både inom skolämnena och för ”verkliga livet”.

11:00 Projektet Perspektivbyrån
Projektet Perspektivbyrån har i samarbete med bibliotek och över 700 barn i Västerbotten, arbetat fram metoder i syfte att skapa mer tillgängliga och jämlika kulturverksamheter. Utgångspunkten är att ta reda på barns åsikter och komma med förslag på vad som behöver förändras för att inkludera fler i verksamheten.

Mia Westin och Klara Nygren är metodutvecklare för projektet Perspektivbyrån. De presenterar ett metodmaterial som ger ökad kunskap om diskrimineringslagstiftningen och barnkonventionen men som också innehåller verktyg och övningar för att samla in barns perspektiv och göra dem delaktiga i ett förändringsarbete.

11:20 Bibliotekssverige berättar - Universitetsbiblioteket som språngbräda till akademiska studier.
Biblioteket som en pedagogisk resurs och som en bro mellan gymnasiet och universitetet genom att lärare och bibliotekarie, arbetar med det gemensamma området källkritik och informationssökning från olika perspektiv.

Bibliotekarie Jenny Aspling Rydgren och läraren Kristina Nygren,  Norrköping berättar om ett samarbete mellan Campus Norrköpings bibliotek och Hagagymnasiet i Norrköping.

11:50 Lunch på Universum, med walk and talk

13:15 Vad du önskar att du visste om hjärnan, inlärning och motivation
Pedagogen och författaren Anna Tebelius Bodin berättar hur vi bearbetar information och vilka faktorer som är avgörande för att vi ska minnas. Vad är det som gör oss motiverade att tänka? Vilken roll spelar känslorna inför hjärnans energikrävande och reflekterande system - och vilka är detaljerna som gör hela skillnaden? Följ med på en resa om hjärnan som inte lämnar någon oberörd.

14:00 Dagens dam – bilder som blev bildning
Från början var det ett sätt att få fart på tecknandet igen. Grafiska formgivaren Maria Persson kände att hon var tvungen att hitta en daglig utmaning som inspirerade och utmanade henne. Det blev projektet »Dagens dam« och nu, mer än fyra år senare, har det resulterat i fler än 1 400 dagliga porträtt av historiska kvinnor. Maria vet själv inte riktigt när det ska sluta. Hon har fått en trogen följarskara på Instagram och projektet har gett ringar på vattnet i form av utställningar, illustrationsuppdrag samt boken ”Dramatiska damer” (Historiska Media 2019).

14:30 Fika

15:00 Digiteket och hur vi kan hjälpas åt att höja vår digitala kompetens
Lärresursen Digiteket är igång sen hösten 2019 och börjar fyllas med material. Dels egenproducerat men också innehåll skapat av samverkande organisationer och myndigheter, inte minst från och via de regionala biblioteksverksamheterna. Här kan alla hjälpas åt! Under föreläsningen tittar vi på några exempel på hur du kan jobba med Digiteket i din verksamhet samt på hur kan vi hjälpas åt att skapa innehåll. Tomas Svedgård Lindmark lärproducent Kungliga biblioteket/Digitalt först.

15:45-16:00 Avslut med reflektion
Regionbibliotek Västerbottens chef Helena Björnwall Åström reflekterar över konferensen. Helena kommer från skolans värld där hon arbetat som både lärare och rektor, och har därigenom både intresse för och erfarenhet av pedagogik och lärande.