Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Stor bibliotekkonferens om kvalitet och bemötande

Nära 180 verksamma vid bibliotek i Norden samlas nästa vecka i Umeå för att konferera om kvalitet och bemötande i bibliotekssektorn. – Biblioteken ska präglas av allsidighet, öppenhet och kvalitet, vilket ställer krav på personalens kompetens och mottagande. Det är en viktig fråga i vårt dagliga arbete, säger arrangören Pia Brinkfeldt, bibliotekskonsulent, Länsbiblioteket vid Region Västerbotten.

Nära 180 verksamma vid bibliotek i Norden samlas nästa vecka i Umeå för att konferera om kvalitet och bemötande i bibliotekssektorn. – Biblioteken ska präglas av allsidighet, öppenhet och kvalitet, vilket ställer krav på personalens kompetens och mottagande. Det är en viktig fråga i vårt dagliga arbete, säger arrangören Pia Brinkfeldt, bibliotekskonsulent, Länsbiblioteket vid Region Västerbotten.

– I år slår konferensen publikrekord med nästan 180 anmälda deltagare från hela Sverige och Österbotten i Finland, som representerar flera olika typer av bibliotek, säger Pia Brinkfeldt.

Årets konferens, Välkommen åter!, har temat kvalitet och bemötande. Erfarenheter, exempel och metoder såväl inifrån som utanför bibliotekssfären kommer att presenteras. Konferensen riktar sig till alla som arbetar inom bibliotekssektorn i Norden.

Hur skapar vi en miljö och ett utbud som alla kan känna sig inkluderade i?
Hur får vi varje besökare att känna sig välkommen åter?

Traditionsenligt anordnar ​Länsbiblioteket vid Region Västerbotten i samverkan med ​Umeå Stadsbibliotek, ​Umeå Universitetsbibliotek, ​Sveriges depåbibliotek och lånecentral samt​ Svensk biblioteksförenings regionförening Västerbotten en konferens under mars månad.

Tid och plats: Väven, Umeå måndag 23 mars och tisdag 24 mars. Media är välkommen att delta under dagen.

Ur programmet:

Bemötande@Systembolaget Systembolaget är framgångsrikt i sitt arbete med bemötande. Vad kan vi lära av dem? Calle Rydin, Systembolaget

Stilens munterhet Sara Lidmans författardagböcker från Missenträsk 1975-1985. Annelie Bränström Öhman, Umeå universitet

Kvalitetsutveckling genom benchmarking – mystery shopping och rankning Maija Berndtsson, Library Ranking Europe

Därför behövs normkritiska yrkespersoner och hbt-certifiering Genom att utforska våra normer och förhållningssätt, och bli medvetna om deras nyttiga och skadliga sidor, kan vi också bemöta våra medmänniskor på ett schysstare sätt och bli mer inkluderande i vårt arbete. Khalid Rashid, RFSL

– Brytiga Böcker – normkritiskt metodutvecklingsprojekt för barn och bibliotek, Eva Gustavsson och Klara Nygren, Rättighetscentrum Västerbotten

– Från pärmtopp till hattjakt Om läsfrämjande arbete med skolbarn i Jakobstad. Monika Borg-Sunabacka, Stadsbiblioteket i Jakobstad, Finland.

Ladda ned hela programmet här.

För mer information:

Pia Brinkfeldt, Bibliotekskonsulent,  Länsbiblioteket vid Region Västerbotten, 070-516 57 45 pia.brinkfeldt@regionvasterbotten.se

Presskontakt: Ingela Hjulfors Berg, kommunikatör, Region Västerbotten, ingela.hjulforsberg@regionvasterbotten.se

Skriv ut

19 mars, 2015 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer