NYHETER 2023-05-31

Miljögifter och matbehov i fokus på tobaksfria dagen

Under onsdagen uppmärksammar Region Västerbotten tobaksfria dagen. Den infaller varje år den 31 maj och har som syfte att betona vikten av att förebygga bruk av tobak-och nikotin. Temat för årets upplaga är ”Vi behöver mat, inte tobak”.

Jeanette Carlsson och tobaksplantor
Jeanette Carlsson beskriver tobaksplantans konsekvenser. Foto: Privat/Unsplash

Tobaksfria dagen, World No Tobacco Day, anordnas av världshälsoorganisationen WHO. Tanken med årets tema är att uppmana tobaksbönder att i stället odla hållbara och näringsrika grödor. Ämnet i år handlar också om att uppmärksamma tobaksodlingens negativa påverkan på miljön och den globala livsmedelsproduktionen.

Byta utrustning flera gånger om dagen

I dag finns ingen kommersiell odling av tobak i Sverige men hälsoutvecklare Jeanette Carlsson på Region Västerbotten beskriver hur arbetet skulle se ut om odlingen skulle följa svenska föreskrifter.

– Personalen skulle behöva jobba med overall, handskar, munskydd och ögonskydd som dessutom skulle behöva bytas flera gånger om dagen.

50 cigaretter om dagen

Anledningen till att utrustningskraven vid hanteringen av tobaksplantan skulle behöva ha den här digniteten är de gifter i form av växtsafter som tobaksplantan ger ifrån sig.

– I länder med tobaksindustri jobbar barn i t-shirt, shorts och flip-flops. De missar sin skolgång och arbetet de utför är jämförbart med att röka 50 cigaretter per dag, säger Jeanette Carlsson.

Industrin missar alla klimatmål

Tobaksindustrin missar alla 17 klimatmål som är uppsatta i Agenda 2030 som letts av FN:s medlemsländer.

Läs mer om Agenda 2030:

För att bedriva industrin huggs stora mängder regnskog ner som är nödvändig för jordens klimat och den biologiska mångfalden. Tobaksplantan behöver också enorma mängder näring och därför används stora mängder besprutning som dränerar mark och förgiftar vattendrag. Marken blir i sin tur obrukbar för att odla mat som det i dag finns ett stort behov av.

– Genom att bruka tobak-och nikotinprodukter så bidrar det till de fortsatta skador som industrin har på klimat och nödvändig odling. Det behövs en påverkan från oss konsumenter för att få till en förändring.

Under onsdagen uppmärksammas dagen på de tobakspreventiva mottagarna på länets sjukhus.

Text: Daniel Marklund