NYHETER 2019-01-24

Möjlighet till digital vård från Spanien undersöks

Region Västerbotten vill med projektet Västerbotten utan gränser undersöka möjligheterna att starta en virtuell verksamhet i ett annat EU-land. Spanien ska vara pilotland för en ny modell av nära digital vård och hållbar kompetensförsörjning.

Västerbotten utan gränser
Nils Sandberg, FoU-staben, de båda läkarna Manuel Gonzalez Garcia och Virgina Zazo samt Thomas Molén, enheten för e-hälsa står bakom ansökan om projektet Västerbotten utan gränser. Foto: Jan Alfredsson

Filialen ska vara kopplad till Region Västerbotten och blir, om den genomförs, den första virtuella verksamheten utomlands inom offentlig hälso- och sjukvård i Sverige.

Rekrytering av personal

Bakgrunden till projektet är bland annat svårigheten för hälso- och sjukvården i den norra regionen att rekrytera personal. Erfarenheter visar att södra Sverige är en mer attraktiv marknad för intresserade från södra Europa.

Flexibla arbetsformer

Digitalisering möjliggör att information kan flyttas utan att varken patienter eller personal behöver flytta, vilket skapar förutsättningar för rekrytering och nyttjande av kompetensen på plats i södra Europa.

Denna modell erbjuder också vårdpersonal inom Region Västerbotten flexibla arbetsformer och en möjlighet att arbeta delvis i en annan miljö med samma eller andra arbetsuppgifter.

Digital vård

– Tekniken gör möjligt att använda kompetensen där den finns och ta vara på det bästa av olika världsdelar. Våra erfarenheter kan visa på det, säger Virginia Zazo, projektledare vid enheten för E-hälsa, Region Västerbotten.

Verksamheten ska bedriva digital vård enbart för Västerbottens invånare och med Region Västerbottens värdegrund och kultur som kompass.

Testa innovationer

Ett annat syfte med projektet är att undersöka intresset från företag i Västerbotten och Sverige för att testa innovationer och digitala lösningar.

Text: Jan Alfredsson

Fakta:
Region Västerbotten beviljar nära 370 000 kronor för projektet Västerbotten utan gränser och i beslutet står att läsa: Projektet överensstämmer med det prioriterade området digitala tjänster och affärsmodeller i den regionala utvecklingsstrategin. Projektet bedöms även vara angeläget för att identifiera lösningar på behoven av kompetensförsörjning inom vård- och omsorg i länet.