Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Idéverkstad – Medskapande journalistik – Kommunsnackisen

Den 24:e mars hölls idéverkstaden   ”Framtidens medskapande journalistik” inför Mötesplats Lycksele i juni – och regisserades av den digitala innovationsbyrån Dohi Sweden i samarbete med mediehusen Västerbottens-Kuriren och Norran. Grupp 4 presenterade Kommunsnackisen- flerskapande journalistik.

Den 24:e mars hölls idéverkstaden   ”Framtidens medskapande journalistik” inför Mötesplats Lycksele i juni – och regisserades av den digitala innovationsbyrån Dohi Sweden i samarbete med mediehusen Västerbottens-Kuriren och Norran. Grupp 4 presenterade Kommunsnackisen- flerskapande journalistik.

 Grupp #4 Kommunsnackisen – flerskapande journalistik

Kommunsnackisen vill uppmuntra medskapande, men framförallt flerskapande journalistik. Fler medborgare måste delta i nyhetsarbetet, från sin del av världen. Kommunerna mobiliseras därför för att fånga upp och vidarebefordra information, nyheter och tips från den egna kommunen.

Journalistens roll blir att sovra i materialet.

Den kommun som tipsar mest får någon slags kick-back i slutet av året, att lägga till det värde som god information ger hembygden i form av uppmärksamhet och förhöjd vetskap hos resten av befolkningen.

Kommunerna som uppmärksammas mest visas i en graf dagligdags, vilket skapar tävlingsvilja mellan kommunerna att leverera så många nyheter som möjligt (gamification).

Nyheter som blir mest lästa presenteras också en trendlista.

Fördelarna är uppenbara: en starkare nyhetstäckning från hela landet, där fler röster får komma till tals, en starkare gemenskap och starkare självkänsla för sin hembygd.

Skriv ut
4 april, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer