Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt

Foto:Patrick Trägårdh

Lyssna

Muntligt berättande som en pedagogisk metod

Genom att använda muntligt berättande inom sfi-undervisningen får man ett kraftfullt verktyg för språkutvecklingen som i sin skapar möjligheter i det svenska samhället, menar dramapedagogerna Malin Åberg och Rose-Marie Lindfors samt SFI-läraren Madelene Mikaelsson från SFI i Skellefteå.

Genom att använda muntligt berättande inom sfi-undervisningen får  man ett kraftfullt verktyg för språkutvecklingen som i sin skapar möjligheter i det svenska samhället, menar dramapedagogerna Malin Åberg och Rose-Marie Lindfors samt SFI-läraren Madelene Mikaelsson från SFI i Skellefteå.

De gjorde en  projektansökan för att deras studenter på SFI skulle få fortsätta att  träna på svenskan i deras egen studietakt.

– Jag blev arg för chefen även skrev in muntligt berättande i projektansökan. Det var ju läsande det handlade om först och främst inte berättande, berättar Madelene Mikaelsson, SFI-lärare.

Dramapedagogerna Malin Åberg och Rose-Marie Lindfors blev glada att SFI-eleverna skulle få använda muntligt berättande för inlärning.

– Hur lär man sig ett nytt språk. Handlar om vilket sammanhang man är i. Försökte skapa en miljö som var både tillåtande och se varann som att sitta i ring och se varandra. De hade alla massor av erfarenheter, säger Rose-Marie Lindfors.

–      Sitta i ring och kunna se varandra. Massor av erfarenheter. Hade verktyg för att det ett steg till. Svartvita foton på miljöer och situationer. Bilder berättar.

Eleverna fick välja en bild från norra Sverige som de tyckte om. En man väljer en  fjällsjö och mitt på sjön finns en båt, och i den sitter en person och ror. Bilden väcker minnen till liv: ”När jag simmade över Medelhavet kom det ingen båt, det tog åtta timmar, vi fick vända om flera gånger för att det var storm. Men vi kom till slut fram och nu är jag här.”

Eleverna har uppskattat det muntliga berättandet och målet är att det ska bli en naturlig del i SFI-undervisningen.

Skriv ut
5 juni, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer