NYHETER 2024-09-10

Jennie Roos är vår nya bredbandskoordinator

Jennie Roos är ny regional bredbandskoordinator på Region Västerbotten. Hon kommer närmast från en tjänst som innovationsledare på Bron Innovation i Sundsvall och Örnsköldsvik. Jennie Roos efterträder Eva-Marie Marklund, som avslutar sin tjänst vid årsskiftet.

Jennie Roos är vår nya bredbandskoordinator
Jennie Roos är vår nya bredbandskoordinator Foto: Jörgen Boström

Region Västerbotten har regeringens uppdrag som regionalt utvecklingsansvarig för Västerbotten. Det innebär att utöver hälso- och sjukvård främja hållbar utveckling inom kultur, turism, platsutveckling, näringsliv, samhällsbyggnad, kollektivtrafik och företags- och projektfinansiering. Målet är att Västerbotten ska vara en jämlik, jämställd och sammanhållen region som är föregångare i den gröna omställningen, och tillgång till bredband och uppkoppling i hela Västerbotten är en förutsättning för att vi ska kunna uppnå målet.

I arbetsuppgifterna som bredbandskoordinator ingår att samordna bredbandsfrågor genom att kartlägga behov, stödja och främja samverkan mellan aktörer inom offentlig och privat sektor i Västerbotten. Tjänsten är placerad på enheten Näringsliv och samhällsbyggnad inom Regional utvecklingsförvaltning.

Hej och välkommen, Jennie! Vad kan du berätta om din bakgrund?

– Jag ser mig som en generalist och relationsbyggare, och har erfarenhet av innovation och tillväxtarbete inom både offentlig och privat sektor. Bland annat har jag haft roller som projektledare, innovationsledare, koordinator och strateg.

Vad lockade dig att söka tjänsten som regional bredbandskoordinator?

– Jag har drivit digitalitaliseringsprojekt tidigare, och tycker att infrastrukturfrågor är väldigt intressanta. Jag har också mina rötter i Västerbotten. Jag är född i Umeå, och även om jag har bott i Örnsköldsvik länge så känns det som att komma hem.

Vilka är de viktigaste frågarna som du kommer att jobba med

– Mycket har redan gjorts, men utbyggnaden av bredband på de dyra sträckorna längst ut är kvar att göra. Vi behöver också uppdatera en del av den utbyggnad som gjorts tidigare, för att möta samhällets krav idag och i framtiden. Det finns mycket att göra om fler ska ha chansen att leva, bo och driva verksamheter i hela Västerbotten.

Fakta, Jennie Roos
Ålder: 48 år
Uppvuxen i: Sörmjöle utanför Umeå
Bor i: Örnsköldsvik
Utbildning: examen i produktionsekonomi på Mittuniversitetet
Jobbar: minst 50% på plats i Umeå
Fritid: Jag har ett nyfunnet hjärta för fjällvärlden!