Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Hur kan Västerbotten göra affärer i Japan?

Hur ska jag göra för att ta mig in på den japanska marknaden med mitt företag? Under en temadag bjöd Region Västerbotten, Exportsamverkan Västerbotten och Umeå kommun in till ett seminarier om hur handel i Japan går till.

Under 2018 firar Sverige 150 år av diplomatiska relationer med Japan. I Västerbotten görs flera satsningar under jubileumsåret för att stärka och utöka näringslivets utbyte med Japan.

En marknad med stora möjligheter för svenska företag

Carl Nordsten jobbar för Business Sweden i Tokyo med att främja svenskt export till Japan och få japanska investeringar till Sverige.

Business Sweden har 150 personer placerade i olika länder i Asien och samarbete mellan kontoren är vanligt förekommande för att bredda marknaden för de svenska företagen.

– Japan är en enorm ekonomi på en liten yta, därför kan ett genomslag där vara mycket lönsamt för ett företag, säger Carl Nordsten. Det är en mogen och stor marknad, så med en produkt som är tillräckligt unik kan ett företag få snabbt och stort genomslag.

Business Sweden ser två huvudsakliga utmaningar för Japan som nation, som kan vara av intresse för den svenska exporten.

Den japanska äldre befolkningen är stor, en grupp som med tiden kommer ställa stora krav på vården i landet. Därför finns goda förutsättningar för den svenska medtech- och läkemedelsbranschen i Japan.

Den andra utmaning ligger i landets framtida energiförsörjningen. Kol, gas och olja är inte hållbara energikällor och landets regering söker förnybara energikällor. Även där har Sverige mycket att erbjuda genom sin goda tillgång till hållbara energikällor som vind- och vattenkraft.

Japan är Sveriges andra största marknad i Asien, efter Kina. Läkemedel, fordonsindustrin och tillverkningsindustrin är för stunden de tre största marknaderna för den svenska exporten. Svenska staten har slutit ett nytt handelsavtal med Japan som innebär att alla tullar på export till Japan försvinner.

– Det kommer bli en stor ökning av exporten till Japan när det nya avtalet träder i kraft, särskilt på livsmedel tror vi, säger Carl Nordsten. Vi kommer göra mer för att främja exporten av livsmedel, vilket säkert kan vara intressant för Västerbotten.

Business Sweden menar även att attityd i Japan kring att bli uppköpt av och samarbeta med utländska företag förändrats, det har blivit mer accepterat.

Att göra affärer i Japan

– Svenskar är nordens japaner, säger Sonoko Satu Thörngren. Vi värderar renlighet, effektivitet och tydlighet väldigt högt. Därför uppskattar japaner det svenska formspråket mycket.

Sonoko Satu Thörngren jobbar med att introducera svenska produkter på den japanska marknaden. En metod hon starkt förespråkar är att gå via större varuhus, utställningar och mässor.

– Det är viktigt att skapa en stämning, en svensk stämning, säger hon. Till exempel fika, det är svensk life stile, och det gillar japanerna. Att kombinera svensk life stile med försäljningen av produkter funkar jättebra.

Ett västerbottniskt företag som slagit igenom stort på den japanska marknaden är Algoryx som skapar och säljer simuleringar för industrifordon och robotar.

I Fukushima finns företagets robotar med som en del i arbetet efter kärnkraftskatastrofen.

När företaget först introducerades för Japan blev de snabbt varse om kulturskillnaderna.

– Skillnaderna ör stora, men om man är rak, ärligt och ödmjuk så går det riktigt bra, säger Kenneth Bodin, vd för Algoryx. Vi har lärt oss hur vi ska agera när vi gör affärer i Japan, det kan handla om hur man räcker över ett visitkort på rätt sätt till och att det kan vara klokt att ha med sig en liten present när man ska träffa en affärspartner.

Kenneth Bodin berättar att personliga relationer är A och O för att skapa en långsiktigt bra affär i Japan. 

För mer information:

Aurora Pelli

Projektledare Regional Exportsamverkan

070-611 57 77, aurora.pelli@regionvasterbotten.se

Skriv ut
27 februari, 2018 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök

Kommentarer