Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

”Ge recept – berätta inte sagor”

Sverige har 0,14 procent av jordens befolkning. Det globala intresset är därefter. Men hur höjer vi uppmärksamheten?
- Ge framgångsrecept. Inte framgångssagor, råder Agnes Gudmundsson Lidbeck, chef för GD-staben vid Svenska institutet, som medverkade vid Region Västerbottens varumärkesseminarium under Almedalsveckan på torsdagen.

Sverige har 0,14 procent av jordens befolkning. Det globala intresset är därefter. Men hur höjer vi uppmärksamheten?
– Ge framgångsrecept. Inte framgångssagor, råder Agnes Gudmundsson Lidbeck, chef för GD-staben vid Svenska institutet, som medverkade vid Region Västerbottens varumärkesseminarium under Almedalsveckan på torsdagen.

Agnes var tydlig över hur intresset för Sverige, och indirekt Västerbotten, kan höjas och gav konkreta exempel.
– Vi kan skryta över att vara världens mest jämställda nation. Men ingen bryr sig. Det folk i andra länder vill veta är hur vi gjort. Hur vi nått dit.

Hon påpekade att Sverige är ett litet land och att vi måste inse våra begränsningar.
– I ett globalt perspektiv är vi försvinnande litet.

Därför måste vi berätta om hur vi nått framgångarna. Inte bara konstatera fakta.
– Folk i övriga världen är inte intresserade av hur bra vi har det. De vill veta hur vi lyckats.

1,2 miljarder känner till Umeå

Svenska institutet, som etablerades redan 1945, har numera också intresserat sig för regionerna.
– Vi behöver samla in bilder av Sverige. Folk uppfattar saker annorlunda i Skåne och Västerbotten. Vi behöver delberättelser.

Karin Arvidsson, europeisk marknadsföringschef för Umeå 2014, tycker (trots Västerbottens obetydlighet i ett globalt perspektiv) att Umeå 2014 lyckats väl med att nå ut med sitt budskap.
– 1,2 miljarder personer har exponerats för varumärket Umeå. Alla har kanske inte läst om oss, men ändå…

Europaturnén inför kulturhuvstadsåret utsattes dock för en del kritik.
– Vad skulle det leda till? Varför betala en massa pengar för det? När vi åkte runt hoppades vi på 600-700 besök per plats. Med facit i hand så fick vi 70 000 totalt. Vi gavs en cahns att formulera en bild av rumet hur det är att bo i Umeå. Det gav avtryck, berättar Karin Arvidsson.

Karin Arvidsson, europeisk marknadsföringschef för Umeå 2014. Foto: Patrick Trägårdh

Magisk kväll med chockerande effekter

Men hon har även andra mindre smickrande erfarenheter.
– Invigningen den 1 februari var en magisk kväll, Snöflingorna dalade, det var lagomt kallt och enormt vackert. Alla pratade med varandra och händer möttes. Men eftermälet blev chockerande. Folk sa att det var trångt, inge kul med mera. Men kanske är det ett uttryck för att vi i Umeå aldrig är nöjda. Vi vill ha mer.

Karin Arvidsson, som själv är journalist i grunden, förstår den kritiska granskning som Umeå 2014 utsatts för.
– Medias roll är att spegla konflikter. Det får vi stå ut med. Men jag hoppas att den framtida diskussionen handlar om hur vi tillsammans utvecklar Umeå.  Det kan leda till någonting gott.

Karin kan trösta sig med betyget från övriga Europa.
– Vi har fått en fantastisk respons.

Skriv ut
4 juli, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer