Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Handelsministern besöker norra Västerbottens kluster för kulturella och kreativa näringar

Handelsminister Ewa Björling är imponerad av de kreativa företagen i Skellefteå - världsledande och med Skellefteå som läge.

 

 

Handelsminister Ewa Björling (M) besöker klustret The Lodge, ett tätt nätverk av 15 högt specialiserade företag i Skellefteå inom internet, film-och spelindustrin. Representanter från North Kingdom, Hello Future, Thomson Interactive Media och WDO får regeringens representant att medge: I Skellefteå och Västerbotten finns kompetens inom branschen för kulturella och kreativa näringar som är världsledande trots det geografiska läget.

–  I en kunskapsbaserad era kommer tillväxten i Norrland ske genom internationalisering och export, säger Leif Rehnström, vd på den digitala designbyrån Hello Future.

Genom en välutvecklad digital infrastruktur där distribution inte är ett hinder har möjligheten till export och internationalisering fått de kreativa företagarna att växa. Tack vare möjligheten att göra affärer och visa upp sina färdigheter via internet har en bransch som tidigare bara funnits i storstäderna fått rejält fotfäste i norra Västerbotten. Flera av företagarna inom The Lodge har kunder som Coca Cola, Adidas, Warnerbros och Disney. Många av de bästa aktörerna i världen inom kulturella och kreativa näringar (KKN) har besökt Skellefteå och klustret för att lära av den lokala kompetensen och den unika miljön. Ewa Björling ser flera starka sidor i klustret.

– Styrkor är just självständigheten, att man tänker okonventionellt och skapar sina egna tillfällen. Kompetensen på respektive område är hög och internationellt erkänd, ett kvitto på att de gör på rätt sätt, menar Björling.

Bland de utmaningar som företagen inom KKN står inför är kompetensförsörjningen den största. Trots att attraktiva arbetsgivare finns är det ibland svårt att rekrytera rätt sorts kompetens. Man efterlyser fler forum och mötesplatser där utländska aktörer, akademi och näringsliv kan träffas för att utveckla branschen.

I diskussionerna kring vad som kan göras för att skapa bättre förutsättningar för branschen trycker företagarna hårt på förbättrade kommunikationer inom länet och med övriga Sverige. Handelsministern tar med sig åsikterna och passar på att understryka de möjligheter som företagen har:

– The Lodge bestämmer själva över sin framtid. Det den kreativa näringen har skapat hittills har de skapat med egna händer. Som politiker vill jag helhjärtat uppmuntra de kreativa näringarna att våga närma sig näringslivet.

Skriv ut

15 januari, 2014 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök

Kommentarer