Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Inlandsbanan vill avlasta stambanan

– Inlandsbanan förknippas med turisttrafik mellan Mora och Gällivare. Det är mycket uppskattat, men det viktigaste är godstrafiken, säger Otto Nilsson, vd för Inlandsbanan, under seminariet Inlandsbanan Future- för leveranssäkra transporter i framtiden i Region Västerbottens lokaler i Almedalen.

– Inlandsbanan förknippas med turisttrafik mellan Mora och Gällivare. Det är mycket uppskattat, men det viktigaste är godstrafiken, säger Otto Nilsson, vd för Inlandsbanan, under seminariet Inlandsbanan Future- för leveranssäkra transporter i framtiden i Region Västerbottens lokaler i Almedalen.

Det transporteras skogsråvara men även mineraler från norra Sverige på den tungt trafikbelastade stambanan. För att möta ett ökat transportbehov kan Inlandsbanan vara en alternativ transportväg, menar Otto Nilsson. Men Inlandsbanan är inte elektrifierad och det beräknas kosta 4,5 miljarder kronor att elektrifiera. Inlandsbanan invigdes 1937. Alla terminaler är privatägda av transport-och skogsbolag.

– Men det går att köra med diesellok på rapsolja. Hela vårt nät behöver minst 22, 5 ton i bärighet, då kan vi bli konkurrenskraftiga och avlasta stambanan.

Många skidresenärer

Ett samarbete har inletts med skiddestination Vemdalen- Björnriket. De flesta besökar kommer till området med bil men tack vare att det finns en järnväg 1,2 mil från Klövsjö har Inlandsbanan kunna erbjuda persontrafik dagligen från Stockholm.

– Det har varit en fantastisk succé med över 9 000 resenärer från Stockholm. Sedan början på 90-talet har tågåkandet ökat i landet.

Inlandsbanan har tagit fram en plan på hur rusta upp inlandsbanan för att göra en den konkurrenskraftigoch inlandet starkare. Banan finansieras 50 procent med EU-strukturfondsmedel och resten av staten.

– Vi behöver bygga bort flaskhalsarna på Inlandsbanan och berätta att vi finns. Många tror inte att man köra godstrafik på inlandsbanan. Det finns många politiker som blir överraskade över det. Det finns mycket att göra, säger Otto Nilsson.

 

 

Skriv ut
29 juni, 2015 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer