Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Invånarna som reklampelare

Skellefteå vill växa. Då används invånarna som reklampelare.
– Personer som bär vårt varumärke är bättre än en annons i Dagens Industri, tycker Andreas Löwenhöök, som presenterade kommunens koncept under Region Västerbottens varumärkesseminarium på torsdagen under Almedalsveckan.

Skellefteå vill växa. Då används invånarna som reklampelare.
– Personer som bär vårt varumärke är bättre än en annons i Dagens Industri, tycker Andreas Löwenhöök, som presenterade kommunens koncept under Region Västerbottens varumärkesseminarium på torsdagen under Almedalsveckan.

Skellefteå ville göra något åt befolkningsstagnationen. Men profilen av staden och kommunen var otydlig.
– Beroende på olika intressen så var vi guldstaden, trästaden, IT-staden och så vidare, säger Andreas Löwenhöök.

Ett annat problem var att många talade i negativa termer om Skellefteå. Det fanns alltså en stor utmaning för kommunen att ta sig an.

Lösningen blev en tydlig profilering och ett hårt arbete för att stärka varumärket Skellefteå. Enkäter, dialoger och SWOT-analyser gjordes för att få en bättre bild av vad skellefteåborna tyckte. Tio så kallade fokusgrupper tillsattes med representanter från alla samhällsskikt. Dessutom skapades sajten tycktillomskellefteå.se.

– Men där var vi medvetet otydliga med att kommunen stod som avsändare. Vi ville ha synpunkter som inte var färgade, säger Andreas Löwenhöök.

Bättre bild

14 076 röster inkom. Kommunen fick i genomsnitt 1 408 svar på varje fråga som ställdes. Bilden klarnade och kommunen anpassade sig efter synpunkterna och önskemålen. Dessutom tillverkades en mängd profilprodukter. Inte minst i form av kläder som bär kommunens nya logotype.
Resultatet? En positiv befolkningsutveckling.
– Målet är 80 000 invånare i kommunen. Det ser ut som vi kan nå dit, konstaterar  Andreas Löwenhöök

Raka puckar

Draghjälp fick kommunen av hockeylaget Skellefteå AIK. Två SM-guld i rad!
– Vår kampanj kom i rätt läge. Framgången för Skellefteå AIK skapade en känsla av framåtanda. AIK var också bra på att lyfta fram begreppet ”Tillsammans”. Det har skapat en stolthet.

Men Skellefteå vill mer än bara förknippas med ett hockeylag och Norrland.
– Det är inte så utvecklande. Därför har vi satsat på en mängd projekt. Ett är att ta fram profilprodukter som kan bäras av Skellefteåborna själva. Det skapar både stolthet och ger uppmärksamhet. Att personer bär vårt varumärke betyder mer än annonser i exempelvis Dagens Industri eller andra rikstidningar, anser  Andreas Löwenhöök

Skriv ut
4 juli, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer