Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Projektet Selling lyfter kreativa näringar till en lönsam nivå

Sellings syfte är att stimulera till fler företag och öka lönsamheten inom kreativa näringar.

Sellings syfte är att stimulera till fler företag och öka lönsamheten inom kreativa näringar. Projektets syfte är också att höja regionens kulturella profil och öka Kvarkenregionens konkurrenskraft inom den kreativa sektorn.

Region Västerbotten finansierar projektet Selling med en miljon och nu får de även tre miljoner av EU-programmet Botnia-Atlantica.

Huvudsakliga målgrupper i projektet är kreatörer, entreprenörer, organisationer och föreningar inom kulturområdet. Man kommer också att samarbeta med näringslivsbolag, företagarföreningar, företagskuvöser, ekonomutbildningar med flera. Det blir workshops, seminarier, utbildningar, informationskampanjer, nätverksbyggande och många andra aktiviteter i både Sverige och Finland under 2012 och 2013.

Selling drivs av Kvarkenrådet tillsammans med Juthbacka kulturcentrum i Österbotten, Södra Österbottens förbund, Region Västerbotten och Umeå kommun. Projektet kommer att samarbeta med organisationen kring Umeå 2014 och bland annat arbeta för att öka producent- och projektledarkompetensen samt den internationella kompetensen i regionens kreativa företag.

Skriv ut

3 november, 2011 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer