Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Världens mest värdefulla skog

Britta Lindvall, vd Treehotel, berättar om hur en idé har växt till en lönsam hotellrörelse med hängande rum i tallar.

Britta Lindvall, vd Treehotel, berättar om hur en idé har växt till en lönsam hotellrörelse med hängande rum i tallar. Idag kostar varje rum 4500 kronor per tall och natt och har 40-60 procents beläggning.
– Ni förstår ju, att det här är världens mest värdefulla skog, säger Britta Lindvall.

Vid konferensen Norrland 2012 berättar framstående entreprenörer från Västerbotten och Norrbotten om spännande projekt.

Britta Lindvall från Treehotel i Harads fortsätter sin berättelse om att de varje år hänger upp ett nytt rum i skogen. Varje rum är unikt i en unik design framtagen av lokala entreprenörer.

Marknadsföringen har skett av sig själv, men journalister från hela världen på återkommande besök.
– Maken blev intervjuad i direktsändning i CNN mitt emellan inslag om oljeutsläpp i Mexikanska golfen och ett annat om Obama, berättar Britta Lindvall.

Hon visar bilder på de olika rummen som har formen av en spegelkub, fågelnäste, ufo och kabinen som hon beskriver som ett litet kärleksnäste med många förlovningar och bröllopsresor.

Läs mer om Treehotel i Harads: www.treehotel.se

 

Mats Engman vid Luleå näringslivsbolag berättar om Facebooks etablering i Luleå.

– En person i Hamburg ringde en dag och berättade att han ville sätta upp en pjäs om Facebooks etablering i Luleå, berättar Mats Engman.

Tre års arbete och ett stort mod har lett fram till en nästan orimligt stor etablering av enormt stora och kylda hallar för datalagring.

– Jag tror att vi kommer se ännu fler etablering för vi bara utvecklar den kreativa industrin, säger Mats Engman.

 

David Eriksson, vd för North Kingdom Design & Communication, ett digitalt bolag grundat 2003 med säte i Skellefteå.
– Det är exotiskt att ha huvudkontor i Skellefteå, men vi har varit tvungna att öppna ett kontor i Stockholm för att kunna rekrytera rätt kompetens, berättar David Eriksson.
Idag har bolaget 44 anställda från 8 nationaliteter, allt från projektledare till 3D-designer och företaget jobbar uteslutande med stora internationella varumärken.
90 procent av en omsättning på 54 miljoner är export till internationella kunder som Vodaphone, Disney och Adidas.
Men David Eriksson uppskattar att ha svenska kunder som LKAB och Umeå 2014.
– Det låter häftigt att jobba med Disney, men att va på hemmaplan slår nog lite högre.
North Kingdom hjälper Disney med kommunikation i deras park Fantasy land. För Adidas gör de ett digitalt arkiv över gamla produkter som är använda av kända sportprofiler.
– Jag har sniffat på Mohammed Alis sko från 1974, berättar David Eriksson.
Men hur kan ett litet företag i Skellefteå hamna i den här positionen?
– Svaret är att vi alltid haft fokus på kvalitet.
David Eriksson menar att det skulle kunna vara en framgångsfaktor för var och en.
– Fundera på vad ni är riktigt bra på och försök hitta en arbetsmarknad som är beredd att betala för det.
När North Kingdom tar sig an ett projekt, då är nyfikenheten grundläggande och det ska alltid finnas en känsla av fjärilar i magen av förväntan. Sen framhåller David Eriksson den känslomässiga delen som avgörande för alla former av kommunikation och han nämner Storytelling som en möjlighet att skapa känslomässiga band.
– Tala till människors hjärtan och sen kan ni ge dem rationella argument, sägerDavid Eriksson, vd North Kingdom, Skellefteå.

Skriv ut

3 oktober, 2012 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer