NYHETER 2020-07-10

Nytänkande lösning för anhörigkontakt på intensivvårdsavdelningen vid Norrlands universitetssjukhus

Hur löser man kommunikationen mellan patienter, personal och anhöriga när det råder besöksförbud på vårdavdelningarna? Det är en ny utmaning som vården ställts inför under coronapandemin. Intensivvårdsavdelningen (IVA) på Norrlandsuniversitetssjukhus löste det med videosamtal via Region Västerbottens egna app.

Magnus Engström, Maria Jonsson, Cecielia Diamant Foto: Victoria Bertilsson

När coronapandemin startade blev det nödvändigt att införa besöksförbud på sjukhusen i Region Västerbotten. En av avdelningarna där förbudet infördes var intensivvårdsavdelningen på Norrlands universitetssjukhus, och förbudet innebar en utmaning för personalen.

– Anhöriga är ofta en viktig faktor för patientens välbefinnande och för vårdförloppet, och att få besöka sin anhörig på sjukhuset är viktigt både för patienten och de närstående, så det var ett jobbigt besked, säger Cecilia Diamant, IVA-sjuksköterska.

Ett viktigt komplement

Personalen på IVA löste problemet genom att erbjuda videosamtal via Region Västerbottens app ”Mottagning Region Västerbotten”. Appen är framtagen för att kunna genomföra vårdbesök och uppföljningar på distans och används av olika hälsocentraler och mottagningar. Videosamtalen ger närstående till den inneliggande patienten möjlighet att vara med på IVA även om det inte är ett fysiskt besök.

– Förut pratade vi endast i telefon med närstående, men videosamtalen skapar en annan helhet i mötet både för närståendes och patienters del men även för personalen. Även om den mesta kontakten fortfarande sker via telefon så är detta ett viktigt komplement, säger Cecilia Diamant.

Upptäckte ett behov

Personalen på IVA vid Norrlands universitetssjukhus har konstaterat att behovet fanns även innan coronapandemin och kommer återstå när besök på avdelningen tillåts igen.

– Vi har många närstående som av olika anledningar inte har möjlighet att besöka oss på plats och då är videosamtal ett bra alternativ. Det behövdes bara en pandemi för att vi skulle förstå hur bra det här var, säger Cecilia Diamant.

Nu hoppas Cecilia Diamant och hennes kollegor på IVA att fler inom hälso- och sjukvården förstår värdet i att kunna erbjuda videosamtal.

– Det har varit en spännande resa som inte varit helt problemfri, det är inte alltid lätt med ny teknik, men det känns fint när man ser hur mycket det betyder för alla, säger Marie Jonsson, kurator på IVA vid Norrlands universitetssjukhus.

Tillbaka till nyhetslistan