NYHETER 2021-05-03

Ökat antal fall och mycket hög smittspridning i Umeåområdet

Smittspridningen fortsätter att öka i Västerbottens län. Majoriteten av fallen är i Umeåområdet som har den högsta smittspridningen sedan vecka 51. Det är framförallt unga vuxna som testas positivt och smittspårningen visar att en stor del av fallen skulle kunna undvikas genom att följa rekommendationerna.

701 personer testades positivt för covid-19 under vecka 17 och av dem var 464 i Umeåområdet, 185 i Skellefteåområdet, 30 i södra Lappland och 21 personer är folkbokförda utanför Västerbotten med testats i länet.

– 12 701 tester analyserades i länet och av dessa var 5,5 procent positiva. Det är en av det högsta antalet analyserade prover sedan egenprovtagningen startade i somras. Det är för tidigt för att se om smittspridningen ökat över valborg och första maj men vi har fått signaler om att det är en väldigt hög provtagning även idag måndag, säger Region Västerbottens smittskyddsläkare Stephan Stenmark.

Hög vaccinationstäckning

– Vi ser mest smittspridning bland yngre vuxna, men det finns också många fall kopplade till arbetsplatser, skolor och förskolor som det blir när smittspridningen i samhället är högre, berättar Stephan Stenmark.

Smittspridningen varierar över länets kommuner men det är viktigt att följa rekommendationerna i hela länet. Smittspårningen visar att många umgås i för stora grupper och inte håller sig till sin krets eller bubbla.

– Vi ser få positiva fall bland personer som är äldre än 70 år och det är i linje med att vi har hög vaccinationstäckning bland våra äldre och vaccinet ger god skyddseffekt. Om vi tillsammans kan bromsa smittspridningen så vinner vi tid och kan vaccinera och skydda fler som riskerar svår sjukdom, avslutar Stephan Stenmark.