NYHETER 2023-05-22

Ökning av intresseanmälningar för blivande blodgivare vid årets Blodomlopp

I samband med motionsarrangemanget Blodomloppet i Umeå får blodcentralen in hundratals intresseanmälningar från invånare som vill bli blodgivare. I år har antalet anmälningar ökat med över 28 procent.

Lina Viklund och Anne Marie Österdahl
Sjuksköterskorna Lina Viklund och Anne Marie Österdahl är några av de medarbetare som kommer att informera om blodgivning under Blodomloppet. Foto: Region Västerbotten/Madelene Holmgren

Imorgon den 23 maj är det åter dags för Blodomloppet. Loppet är blodcentralens största kampanj för att värva nya blodgivare och en viktig kanal för att nå ut med information om blodgivning.
Blodbussen med personal kommer att stå vid Skeppsbron och både berätta om blodgivning och ta emot intresseanmälningar från invånare som vill bli blodgivare.

– Det är viktigt att uppmärksamma invånare om vikten av att ge blod. Det behövs många blodgivare för att vården ska kunna fungera. Vi är glada för varje intresseanmälan som kommer in och vi är så stolta över de blodgivare som vi har. De ställer verkligen upp, säger sjuksköterskan Lina Viklund vid blodcentralen på Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

Ökning av antalet deltagare
På måndagsmorgonen hade 6 778 invånare anmält sig till loppet, något som kan jämföras med 5 208 anmälningar förra året. Dessutom hade 326 barn anmälts till lilla Blodomloppet och 15 personer hade anmält sig till specialloppet för personer med olika typer av funktionsvarianter eller som på annat sätt är i behov av personlig assistans.

Förra året kom 309 intresseanmälningar för att bli blodgivare in i samband med anmälan till loppet. Före helgen hade den siffran redan slagits genom att 398 personer anmält sitt intresse att bli blodgivare.
De hoppas att ytterligare invånare väljer att lämna in intresseanmälningar i samband med loppet.

– Vi behöver blod vid många olika situationer. Bland annat operationer, olyckor, förlossningar och behandling av kroniskt sjuka patienter. Men blod är en färskvara som bara håller i sex veckor så det krävs hela tiden påfyllnad. Personer som ger blod kan rädda liv, säger sjuksköterskan Anne Marie Österdahl vid blodcentralen.

Brist på blod under sommaren
Under sommaren brukar tillgången på blod vara sämre än under resten av året men behovet är lika stort. Anledningen är att många blodgivare inte är tillgängliga under semestern.

– Vi uppskattar alla våra blodgivare som ställer upp och ger både av sin tid och sitt blod. Vi har många fantastiska blodgivare som släpper allt och kommer när vi behöver hjälp. Men vi behöver alltid fler blodgivare, det kan aldrig bli för många, säger Lina Viklund.

Under Blodomloppet kommer även övriga regionen att finnas på plats och representeras av ambulanssjukvården i Umeå, flygläkarjouren, folkhälsoenheten, folktandvården och friskvårdsklubben för medarbetare, Frii.
Medarbetare erbjuds gratis t-shirts och tävlingsprogram delas ut för medarbetare som vill börja springa eller som springer idag och vill ha ett mål med sin träning.