Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Dag om mediagranskning, lycka, retorik och värdskap

– Vi är valda för att utveckla Västerbotten, för de som bor här och för de som vill flytta hit, säger regiondirektör Anna Pettersson på Region Västerbottens personaldag som hölls 13 oktober på Rex i Umeå. Ett 100-tal anställda var närvarande för att del om mediagranskning, lycka, retorik och värdskap.

– Vi arbetar för att utveckla Västerbotten, för de som bor här och för de som vill flytta hit, säger regiondirektör Anna Pettersson på Region Västerbottens personaldag som hölls 14 oktober på Rex i Umeå. Ett 100-tal anställda var närvarande för att del om mediagranskning, lycka, retorik och värdskap.

Granskningen av mediehusen Västerbottens-Kuriren och Norran den senaste tiden av Region Västerbotten lyftes fram på personaldagen av regiondirektör Anna Pettersson och regionrådet Erik Bergkvist.

– Granskningen har varit bra och gett fokus på det vi är bra på. Vi gör vårt jobb som handlar om att göra Västerbotten till ett bättre ställe att bo på. Men vi måste bli mer ännu mer offensiva, vi måste växla upp när det gäller att jobba med allt från turism till sociala frågor, säger Anna Pettersson.

– En granskning är alltid kritisk, men det betyder inte att de kritiserar det vi gör, fortsätter regionrådet Erik Bergkvist. Förhoppningsvis kan vi börja prata mer om sakfrågor. Att vi till exempel har Sveriges bästa universitetssjukhus i Umeå, världens bästa bredband i länet och virtuella sjukrum i Storuman. Det är saker som lyfts fram för sällan, menar han.

Sedan fortsatte förmiddagen med en föreläsning av lyckoforskaren Filip Fors som pratade på ämnet Vad gör oss lyckliga?  Mest lyckliga i världen är människor i Norden och bland de sämsta är Ryssland.

– Länder där människor har hög tillit och individualism verkar lyckligare än i andra länder. Till exempel är människor mer lyckliga i USA än i Japan. I Asien handlar det mer om att inte framhäva sig själv.

Emotionellt välbefinnande, kultur och normer påverkar människors lycka, säger Filip Fors. 

Saker som gör oss lyckliga i olika kombinationer är enligt forskningen följande: fysisk aktivitet, relationer, inkomst, personliga egenskaper, stimulerande arbete och att vara social på fritiden.

– Spegla kroppsspråket på den du talar med så kommer ni bättre överrens, säger Ingela Hällsten, retorikkonsult från Skellefteå. Foto: Jörgen Boström

– Spegla kroppsspråket på den du talar med så kommer ni bättre överrens, säger Ingela Hällsten, retorikkonsult från Skellefteå. Foto: Jörgen Boström

 

Retorikkonsulten Ingela Hällsten från Skellefteå  bjöd på sina bästa tips för att vara mer övertygande i dialog med andra människor. Budskapet är viktigast, men vem är du som ska föra fram budskapet? Det är viktigt att veta att du som person är en stor del av budskapet själv. Hur ser ditt kroppsspråk ut? Steapling eller diamatposen där man sätter fingertopparna emot varandra i en triangel eller sätter händerna i midjan när man står upp är typiska powerposer. De här poserna ökar testostoronet och gör dig mer självsäker samt sänker stresshormonet kortisol.

– Träna och fördjupa er på ämnet retorik. Öva ofta. Information måste aldrig ut. Den måste in, säger Ingela Hällsten. 

- Att utveckla besöksnäringen tillsammans med Region Västerbotten är en riktig vinnare, säger Anders Nilsson, fd chef för Destination Skellefteå. Foto: Jörgen Boström

– Att utveckla besöksnäringen tillsammans med Region Västerbotten är en riktig vinnare, säger Anders Nilsson, fd chef för Destination Skellefteå. Foto: Jörgen Boström

Anders Nilsson, fd Marknadschef Alimak, styrelsen för Handelskammaren i Västerbotten och tidigare tf vd Destination Skellefteå avslutade personaldagen med att tala om värdskap utifrån de japanska begreppen Honne och Tatamae. Honne- handlar om ärlighet och Tatamae- det man förväntar sig att andra vill höra.

Han efterlyser mer ”honne” bland västerbottningar.

– Vi får inte lägga oss platt. Vi kan inte fortsätta vara råvarukoloni till övriga världen.  Avgörande för att behålla likvärdiga levnadsvillkor är  förädlande industri och utveckla vår nästa basindustri – besöksnäringen.

Sverige är 20 i topp när det gäller besöksländer och där är  Stockholm, Kiruna och Norrbotten störst. Norge kommer första på 46:e plats. Varje investerad krona skapar nytt arbete, underströk Anders Nilsson. 

 

 

Skriv ut
16 oktober, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer