NYHETER 2021-06-18

Personer född 1981 och tidigare kan nu boka tid för vaccination

Nu har tidbokningen för vaccination öppnat för personer födda 1981 och tidigare. Länets vaccinationstäckning är bland de bästa i landet tack vare en god vaccinationsvilja hos västerbottningarna.

Vaccinering på Skellefteå Kraft Arena 2021. Foto: Klas Sjöberg

Västerbottens län ligger i topp i landet vad gäller vaccinationstäckning. Bland personer som är 65 år och äldre har 96 procent valt att vaccinera sig mot covid-19 och om man räknar med 18-åringar och uppåt har 54 procent påbörjat sin vaccination.

Vaccination är det effektivaste sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö i covid-19. Din vaccination kan rädda liv. Nu kan du som är född 1981 och tidigare boka tid för gratis vaccination.

– Nu har vi öppnat tidbokningen för ännu fler. Du kan boka tid digitalt på central vaccinationsmottagning i Umeå via 1177.se och på central vaccinationsmottagning i Skellefteå via Vaccina. Vaccinationer utförs i hela Västerbottens län och görs också på länets hälsocentraler som också bokas via 1177.se, berättar Ronny Lestander, vaccinsamordnare i Region Västerbotten.

Vaccineringar i hela länet

Vaccinationer utförs både i egen regi och via extern utförare. Just nu utför Vaccina vaccinationer i Skellefteå, Norsjö, Vindeln och Robertsfors och inom kort öppnar de upp för bokning på fler orter i länet.

– Vaccinering och utförande fungerar likadant oavsett vem som utför vaccinationen, men hur tiderna släpps kan variera. Det är många som undrar varför det inte finns så många lediga tider och det beror både på vaccinationsleveranser och hur tiderna läggs ut. I Umeå släpps de med tre veckors spann och i andra orter ibland med kortare framförhållning. Men vaccinmängden fördelas jämnt utifrån antalet invånare i alla kommuner, förtydligar Ronny Lestander.

Region Västerbotten släppte förra fredagen på den tidigare åldersgruppen och den preliminära planen är att öppna upp för ännu fler åldrar i slutet av nästa vecka.