Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Burning Hearts över Kvarken till Umeå Open

Region Västerbottens projekt Selling och Umeå Open tar Österbottens musik över Kvarken.
– Det blev ont om plats på Umeå Open och indiepopbandet Burning Hearts från Österbotten spelar istället på färjan mellan Vasa och Holmsund, på fredag, berättar Riikka Engman, projektledare för Selling vid Region Västerbotten.

Region Västerbottens projekt Selling och Umeå Open tar Österbottens musik över Kvarken.

– Det blev ont om plats på Umeå Open och indiepopbandet Burning Hearts från Österbotten spelar istället på färjan mellan Vasa och Holmsund, på fredag, berättar Riikka Engman, projektledare för Selling vid Region Västerbotten.

Umeå Open har fixat den alternativa spelplatsen och projektet Selling står för kostnaden och val av bandet.

Även DJ Ellen Strömberg från Musikcaféet After Eight i Jakobstad spelar skivor under resan från Vasa till Umeå på fredagen.

– Jag har ingen information om hur stort intresset är, men vi hoppas på att något intresse finns så att samarbete mellan aktörer i Österbotten och Västerbotten kan utvecklas vidare vid framtida evenemang, säger Riikka Engman.

Marknadsföring om Umeå Open har spridits till alla Österbottniska dagstidningar och har fått hjälp på traven av Vasabåtarna, Musikcaféet After Eight som spridit information genom sina kanaler. Naturligtvis har Selling spridit information genom sina samarbetspartners.

För mer information och kontakt med de Österbotniska musikerna som stannar i Umeå över helgen:

Riikka Engman, projektledare, Region Västerbotten, 070 577 16 57riikka.engman@regionvasterbotten.se

Pressinformation:
Mariann Holmberg, kommunikatör, Region Västerbotten, mariann.holmberg@regionvasterbotten.se, 072 222 73 43

Skriv ut

3 april, 2013 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström
  • Projektet Selling lyfter kreativa näringar till en lönsam nivå
    Sellings syfte är att stimulera till fler företag och öka lönsamheten inom kreativa näringar. Projektets syfte är också att höja regionens kulturella profil och öka Kvarkenregionens konkurrenskraft inom den kreativa sektorn.
    Huvudsakliga målgrupper i projektet är kreatörer, entreprenörer, organisationer och föreningar inom kulturområdet. Man samarbeta även med näringslivsbolag, företagarföreningar, företagskuvöser, ekonomutbildningar med flera.
    Projektet deltar i och anordnar workshops, seminarier, utbildningar, informationskampanjer, nätverksbyggande och många andra aktiviteter i både Sverige och Finland under 2012 och 2013.
    Selling drivs av Kvarkenrådet tillsammans med Södra Österbottens förbund, Region Västerbotten och Umeå kommun. Projektet samarbetar med organisationen kring Umeå 2014 och bland annat arbeta för att öka producent- och projektledarkompetensen samt den internationella kompetensen i regionens kreativa företag.

  • Burnings Hearts musik beskrivs så här: De spelar sval och drömsk pop med självklara melodislingor som fastnar. Musiken är finstämd och något vemodig, men samtidigt medryckande. De har spelat bland annat på Nordic Delight i Utrecht och London Popfest i London i mars 2013. http://www.burningheartsmusic.com

Kommentarer