Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Delade åsikter om finansiering av ny järnväg

Alliansen vill att industrin och andra intressenter går in som medfinansiärer om en ny kustjärnväg byggs mellan Umeå och Luleå. Socialdemokraterna tycker att Norrbotniabanan är ett statligt ansvar. Det framkom under den politikerdebatt om framtidens transporter som arrangerades av Region Västerbotten på onsdagen under Almedalsveckan.

Alliansen vill att industrin och andra intressenter går in som medfinansiärer om en ny kustjärnväg byggs mellan Umeå och Luleå. Socialdemokraterna tycker att Norrbotniabanan är ett statligt ansvar. Det framkom under den politikerdebatt om framtidens transporter som arrangerades av Region Västerbotten på onsdagen under Almedalsveckan.

Så här tyckte de inbjudna politikerna.

Annika Eriksson, miljöpartiet:

– Det är pinsamt att vi bara har en järnväg i norra Norrland som dessutom går genom glesbefolkade trakter. Vi behöver en ny järnväg där folk bor, alltså längs kusten. Jag hade velat sätta spaden i jorden för länge sedan. Norrbotniabanan är i särklass den viktigaste utvecklingsfrågan för Västerbotten och Norrbotten. Den är också viktig ur ett jämställdhetsperspektiv liksom för ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet.

Lotta Finstorp, moderaterna:

– Vi vill att hela Sverige ska leva. Men för att det ska bli verklighet krävs jobb. En ny järnväg bör medfinansieras. I Västerbotten är ni duktiga på att arbeta i partnerskap. Så det ska nog gå bra. Men det är inte bara järnvägssatsningar som har betydelse för framtidens transporter. Vi kan inte dra räls till varenda vedhög. Därför måste vi även satsa pengar på vägnätet.

Anders Sellström, kristdemokraterna:

– För mig är det självklart att Norrbotniabanan ska byggas. Frågan är bara när. Men vi måste vässa argumenten än mer för att få andra i övriga delar av landet att förstå betydelsen av en ny järnväg. Bästa reklampelaren är att få Botniabanan att fungera som det var tänkt. Jag är också glad att regeringen i dag tillsatt en förhandlingsperson för att driva frågan om Norrbotniabanan vidare.

Katarina Köhler, socialdemokraterna:

– Norrbotniabanan ligger mig varmt om hjärtat. Jag håller med om att jobben är viktiga. Ett av de bästa sätten att skapa arbete är infrastruktursatsningar. Norrbotniabanan är en viktig tillväxtfaktor men också oerhört betydelsefull för miljön och industrin. Frågan om en ny kustjärnväg i norr bör ligga högt upp på den politiska dagordningen. Bygget av den 27 mil långa järnvägen ska naturligtvis bekostas av staten. Det är statens ansvar.

Birger Lahti, vänsterpartiet:

– Utredningar och förhandlingsmän är bra men man kan inte resa med dem eller transportera gods. En ny kustjärnväg borde förstås ha varit byggd redan i går. Allt för mycket fraktas i dag på gummihjul. Som landsbygdsbo tror jag även att landsbygden får ett uppsving om Norrbotniabanan byggs.

Helena Lindahl, centerpartiet:

– Att regeringen tillsätter en förhandlingsperson för Norrbotniabanan är en arbetsseger för alla som engagerat sig i projektet. Jag är så glad över beskedet. Tur att öronsnibbarna tar emot annars hade mitt leende gjort att huvudet ramlat av. En förhandlingsperson innebär att projektet skjuter fart. Det är också en viktig symbolhandling. Fungerande godstransporter i norr är betydelsefulla för hela Sveriges ekonomi.

För mer information:

Thomas Hartman

Kommunikationschef Region Västerbotten

070- 666 49 95, thomas.hartman@regionvasterbotten.se

Presskontakt:

Micaela Molin

Kommunikatör Region Västerbotten

070- 316 37 01, micaela.molin@regionvasterbotten.se

 

Skriv ut
3 juli, 2014 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök

Kommentarer